| Geomatik Mühendisliği | |||||
| Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey | ||
| Ders Kodu: | TRD101 | ||||||||
| Ders İsmi: | Türk Dili I | ||||||||
| Ders Yarıyılı: | Güz | ||||||||
| Ders Kredileri: |
|
||||||||
| Öğretim Dili: | TR | ||||||||
| Ders Koşulu: | |||||||||
| Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
| Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
| Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
| Dersin Veriliş Şekli: | E-Öğrenme | ||||||||
| Dersin Koordinatörü: | Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR | ||||||||
| Dersi Veren(ler): |
Öğr.Gör. HALE DOĞU Öğr.Gör. GÜVEN KESKİN Doç. Dr. HALİDE GAMZE İNCE YAKAR Öğr.Gör. BELGİN KIZILÇAY Öğr.Gör. BEYZA GÜMÜŞ BUYURUCU |
||||||||
| Dersin Yardımcıları: |
| Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, Türk dilinin özelliklerini ve gramer kurallarını incelemek, okuma, yazma,dinleme ve konuşma becerilerini geliştirmektir. Türk kültürü ve edebiyatının yanı sıra dünya edebiyatları ve kültürleri konularında da bilgi verilmektedir. |
| Dersin İçeriği: | • Definition of “language” • Language-communication relationship • The importance of communication in daily life • Body language • Place of Turkish language between the other languages • Types of language • Alphabets of Turkish Language • Description of language • Origin of languages • Language-thought relationship • Language-literature relationship • Language-communication relationship • Language-culture relationship . Communication • Body language • Types of language • World languages |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
||||||||||||||||||||||||||||||||
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
| 1) | • Öğrenciler “dili” tanımlar. • Öğrenciler dilin özelliklerini listeler. • Öğrenciler dünya dillerinin özelliklerini yorumlar. • Öğrenciler, Türkçenin özelliklerini anlatır. • Öğrenciler dilin işlevini tartışırlar. | |
| 2) | • Öğrenciler dilin kökenini yorumlar. • Öğrenciler dili düşünce ile ilişkilendirir. • Öğrenciler dili edebiyatla ilişkilendirir. • Öğrenciler dili iletişim türleri ile ilişkilendirir. • Öğrenciler dili kültürle ilişkilendirir. | |
| 3) | • Öğrenciler iletişimi tanımlar. • Öğrenciler iletişim birimlerini listeler. • Öğrenciler iletişim türlerini tanırlar. • Öğrenciler iletişim birimlerine örnekler verir. • İletişimin günlük yaşamdaki önemini tartışır. | |
| 4) | • Öğrenciler beden dilinin diğer iletişim türleri arasındaki yerini tanır. • Öğrenciler beden dilini iletişim için kullanırlar. • Öğrenciler beden dili örneklerini değerlendirir. • Öğrenciler tespit edilen örnekleri dramatize eder. • Öğrenciler beden dilinin anlamını etiketler. | |
| 5) | • Öğrenciler dil türlerini tanımlar. • Öğrenciler dil türlerini tanır. • Öğrenciler dil türlerini sınıflandırır. • Öğrenciler dünya dillerini sınıflandırır. • Öğrenciler dünya dillerini sıralarlar. | |
| 6) | • Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini açıklar. • Öğrenciler, Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini yorumlar. • Öğrenciler, Türkçenin önemi hakkında bir çıkarım yapar. | |
| 7) | • Öğrenciler, Türk dilinin tarihini ifade eder. • Öğrenciler, Türk dilinin tarihi dönemini listeler. • Öğrenciler, Türk dilinin tarihi dönemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini listeler. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini karşılaştırır. | |
| 8) | • Öğrenciler “dili” tanımlar. • Öğrenciler dili iletişim türleri ile ilişkilendirir. • İletişimin günlük yaşamdaki önemini tartışır. • Öğrenciler beden dilinin anlamını etiketler. • Türk dilinin diğer diller arasındaki yerini açıklar. • Öğrenciler dil türlerini tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin alfabelerini listeler. | |
| 9) | • Türk dilinin konuşma kurallarını tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını uygular. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını analiz eder. • Öğrenci, anlamı vurgu ile ilişkilendirir. • Öğrenciler vurguyu uygular. • Öğrenciler sağlığın korunmasının önemini belirtir. | |
| 10) | • Fonetik rehber kurallarını açıklar. • Öğrenciler, Türk dilinin ses olaylarını hak ederler. • Öğrenciler ses olaylarını örneklerle belirler. • Öğrenciler Türkçenin ünsüzlüğünü sınıflandırır. • Ünlü ve ünsüz harflerin uyum kurallarını belirler. • Türkçenin fonetik kurallarına örnekler verir. | |
| 11) | • Öğrenciler, Türkçe metindeki konuları tanır. • Öğrenciler Türkçe metinleri üzerine temel masajı tanır. • Öğrenciler, Türkçe metinlerin konusunu ve temel masajlarını ifade eder. • Öğrenciler metinleri çoğaltırlar. • Öğrenciler metinlerin mesajlarını okurlar. | |
| 12) | • Türkçe metinlerdeki ifade türlerini tanır. • Öğrenciler ifade türlerini sınıflandırır. • Öğrenciler öznel ifadeleri tanır. • Öğrenciler nesnel ifadeleri tanırlar. • Öğrenciler öznel ve nesnel ifadeleri karşılaştırır. | |
| 13) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
| 14) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
| 14) | • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişim yollarını belirler. • Öğrenciler farklı düşünce tarzlarını tanırlar. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce geliştirme yöntemlerini karşılaştırır. • Öğrenciler, Türk metinlerinde düşünce gelişim yollarındaki farklılıkları gösterir. • Öğrenciler Türkçe metinlerinde düşünce gelişiminin yolları hakkında tartışırlar. | |
| 15) | • Türk dilinin konuşma kurallarını tanır. • Öğrenciler, Türk dilinin konuşma kurallarını uygular. • Öğrenciler ses olaylarını örneklerle belirler. • Ünlü ve ünsüz harflerin uyum kurallarını belirler. • Öğrenciler, Türkçe metni ile ilgili konuları anlatır. • Öğrenciler Türkçe metinleri temel masajla anlatırlar. • Öğrenciler öznel ifadeleri tanır. • Öğrenciler nesnel ifadeleri tanırlar. |
| Ders Notları / Kitaplar: | • Çotuksöken,Y., 2010,Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, Papatya Yayıncılık, İstanbul. ISBN:9789756797655 • Ergin, M., 2011,Üniversiteler için Türk Dili, Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım, İstanbul. ISBN:9789757728055 • Tekalan Toman, H., 2010, Konuşan Türkçe, Kent Kitap Yayıncılık, Ankara ISBN:9789944915168 • Kolektif, 2012, Türkçe Sözlük, TDK, Ankara. ISBN:9789751600707 • Kolektif, 2005, Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara. ISBN:9751618177 |
| Diğer Kaynaklar: | • Çotuksöken,Y., 2010,Üniversite Öğrencileri İçin Uygulamalı Türk Dili, Papatya Yayıncılık, İstanbul. ISBN:9789756797655 • Ergin, M., 2011,Üniversiteler için Türk Dili, Bayrak Basım/Yayım/Tanıtım, İstanbul. ISBN:9789757728055 • Tekalan Toman, H., 2010, Konuşan Türkçe, Kent Kitap Yayıncılık, Ankara ISBN:9789944915168 • Kolektif, 2012, Türkçe Sözlük, TDK, Ankara. ISBN:9789751600707 • Kolektif, 2005, Yazım Kılavuzu, TDK, Ankara. ISBN:9751618177 |
| Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
|||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Program Kazanımları | ||||||||||
| 1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
| 2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
| 3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
| 4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
| 5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
| 6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
| 7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
| 8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
| 9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
| 10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
| 11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | ||||||||||
| Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
| Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
| 1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | |
| 2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | |
| 3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
| 4) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
| 5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
| 6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | |
| 7) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | |
| 8) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
| 9) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
| 10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | |
| 11) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
| Anlatım | |
| Ders | |
| Ödev | |
| Soru cevap/ Tartışma |
| Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
| Sözlü sınav | |
| Ödev |
| Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
| Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
| Final | 1 | % 60 |
| Toplam | % 100 | |
| YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
| YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
| Toplam | % 100 | |
| Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
| Ders Saati | 1 | 28 | 28 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışması | 1 | 15 | 15 |
| Final | 1 | 2 | 2 |
| Toplam İş Yükü | 45 | ||