UTIC407 Dış Ticaret ve Dünya Ekonomisiİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UTIC407
Ders İsmi: Dış Ticaret ve Dünya Ekonomisi
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Doç. Dr. AYNUR PALA
Dersi Veren(ler): Doç. Dr. AYNUR PALA
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı bir gelişmekte olan ülke perspektifiyle, özellikle Türkiye açısından, değişen dünya ekonomisi içinde uluslararası ticaretin yapısını ve dinamiklerini incelemektir. Öğrenciler dünya ekonomisinin yakın dönemleri içinde gelişmekte olan ülkelerin dış ticaret yapılarının esas özelliklerini analiz edeceklerdir. Dünya ekonomisi ve ticaretinin gelişimini göstergeler yardımıyla analiz edebilecektir.

Dersin İçeriği: Dersin sonunda öğrenciler şunları yapabileceklerdir:

• Ekonomik açıdan Türkiye’de ihracatçı olmanını anlamını tartışacak.
• Ticaret açısından gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farkı ve etik yaklaşımı ayırt edecek.
• Kolonyalizmin, sanayi devriminin ve ilk küreselleşme dalgasının uluslararası ticaret üzerindeki etkisini açıklayacak.
• İkinci Dünya Savaşı sonrası uluslararası ticaretin yapısını gelişmekte olan ülkelerin kalkınma stratejileri bağlamında açıklayacak.
• Uluslararası ticaretin bugünkü yapısını ikinci küreselleşme dalgası, özellikle üretimin parçalanması ve küresel değer zincirleri bağlamında tarif edecek
• Küresel değer zincirlerine katılmanın ve değer zincirlerinin katma değeri yüksek aşamalarına yükselmenin yollarını analiz edecek.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Ekonomik açıdan Türkiye’de ihracatçı olmanını anlamını tartışacak.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
1) • Ticaret açısından gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farkı ve etik yaklaşımı ayırt edecek.
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
1) • Kolonyalizmin, sanayi devriminin ve ilk küreselleşme dalgasının uluslararası ticaret üzerindeki etkisini açıklayacak.
Alana Özgü Yetkinlik
1) • İkinci Dünya Savaşı sonrası uluslararası ticaretin yapısını gelişmekte olan ülkelerin kalkınma stratejileri bağlamında açıklayacak.
2) • Uluslararası ticaretin bugünkü yapısını ikinci küreselleşme dalgası, özellikle üretimin parçalanması ve küresel değer zincirleri bağlamında tarif edecek
3) • Küresel değer zincirlerine katılmanın ve değer zincirlerinin katma değeri yüksek aşamalarına yükselmenin yollarını analiz edecek.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersi tanıtır. • Sektörleri nasıl sınıflandıracağını tarif eder. • Sektörel ayrımları tanımlar. • Üretim aşamalarını tanımlar. • Sektörlere ve üretim aşamalarına göre Türkiye’nin ihracatını açıklar. • Türkiye’nin diğer ülkelere göre ihracatının konumunu ve bunun nedenlerini açıklar. • Program. • Kütüphane tanıtım dersini tanır. • Üretimin sınıflandırmasını tarif eder. • Üretimin aşamalarını açıklar. • Türkiye’nin ihracatının yapısını açıklar. • Bu yapıyı daha gelişmiş ve daha az gelişmiş ülkelerle kıyaslar. Programın gözden geçirilmesi. Kütüphane tanıtım dersinin tamamlanması. 1. Ve 2. Bölümlerin (Gönel, 2010, sf.3-48) okunması. Bölüm sonlarındaki örnek olay incelemelerinin okunması ve sınıfta tartışılmaya hazırlanılması. Üretim faktörlerinin dağılımının harita üzerinde gösterilmesei.
2) • Kalkınmanın anlamını tartışır. • Kalkınmanın nasıl ölçüleceğini açıklar. • Kalkınmanın ölçülerini listeler. • Etik yaklaşımı tarif eder. • Gelişmiş ve gelişmekte olan ülkeler arasındaki farkları tarif eder. • Türkiye’nin ihracatını gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerle kıyaslar. • Final sunumunu ve projesini tartışır, • Başlıkları listeler. • Kalkınma ile ne kast edildiğini tartışır. • Gelişme olan dünyayı tanımlar. • Sanayileşmenin düzeylerini tarif eder. İktisat Tarihi’nin 4. Bölümünün (Güran, 2013, sf.92-121) okunması. Bölüm sonundaki soruların yanıtlanması ve sınıfta tartışmaya hazırlanılması.
3) • Kolonyalizmin ortaya çıkışını açıklar. • Sömürgeleştirme sürecini örnekler. • Kolonyalizmin etkilerini tarif eder. • Kolonyal dönemde uluslararası ticaretin yapısını açıklar. • Kolonyalizmdeki değişimi açıklar. • Ekonomik kalkınmanın kökenlerini açıklar. • Kolonyalizmi tanımlar. • Kolonyalizmin kalıcı etkilerini ve patika bağımlılığını tarif eder. • Kolonilerdeki sanayisizleşmeyi tarif eder. • Sömürgelerin bağımsızlaşmasını açıklar. Kütüphane araştırması. Taslak kaynakçanın oluşturulması. Teslim zamanı: Proje Başlığı Teslim zamanı: Geçici Kaynakça Bölüm 3’ü (Gönel, 2010, sf.49-88) okur.
4) • Kalkınma sürecini neden teorize etmemiz gerektiğini açıklar. • Ekonomik kalkınmanın klasik teorilerini listeler. • Kalkınmaya neoklasik yaklaşımı heterodoks yaklaşımdan ayırt eder. • Dört teorinin birbirinden farklarını tartışır. • Teslim zamanı: Proje Başlığı. • Teslim Zamanı: Geçici Kaynakça. • Rostow’un büyümenin aşamalarını tarif eder. • Lewis’in kalkınma teorisini açıklar. • Uluslararası bağımlılık devrimini açıklar. • Neoklasik devrimi açıklar. Final projesini araştırmayı ve çalışmayı sürdürür. İktisat Tarihi 6. ve 7. Bölümleri (Gönel, 2010, sf.153-200) okur. Bölüm sonundaki soruların yanıtlanması ve sınıfta tartışmaya hazırlanılması.
5) • Küreselleşmenin anlamını ve ilişkili sorunları anlar. • Küreselleşme dalgalarını birbirinden ayırır. • Serbest ticaretin fayda ve maliyetlerini tartışır. • Uluslararası ticaretin değişen doğasını tarif eder. • Küreselleşmeyi tanımlar. • Küreselleşmenin sonuçlarını açıklar. • Küreselleşmenin dalgalarını tarif eder. • Serbest ticaretin fayda ve maliyetlerini açıklar. • Küresel ticaretin coğrafya ve kompozisyonunu açıklar. Final projesini araştırmayı ve çalışmayı sürdürür.
6) • VİZE I • Türk ihracatının şimdiki yapısının ana özelliklerini açıklar. • Türk ihracatının gelişmekte olan dünyada göreli konumunu açıklar. • Kalkınmanın anlamını açıklar. • Kalkınmanın ana ölçülerini listeler. • Kolonyalizmin evrimini tarif eder. • Kalkınmanın klasik teorilerinin farklarını tartışır. • Küreselleşme dalgalarını ayırt eder. • Türk ihracatının yapısını tarif eder. • Kalkınmanın anlamını ve ölçülerini açıklar. • Kolonyalizmi tarif eder. • Kalkınmanın klasik teorilerini tartışır. • Küreselleşmeyi açıklar. • Küreselleşmenin dalgalarını tarif eder. Bölüm 9’u (Gönel, 2010, sf.217-250) okur.
7) • Ticaret ve kalkınma ilişkisiyle ilgili meseleleri listeler. • Gelişmekte olan ülkelerin ihracat gelirlerindeki problemleri tartışır. • Uluslararası ticaretin klasik teorisi ile kalkınma arasındaki ilişkiyi açıklar. • Klasik teorinin eleştirisini tarif eder. • Gelişmekte olan ülkeler tarafından izlenen ticaret stratejilerini ayırt eder. • Kalkınma ve ticaretle ilgili beş temel soruyu listeler. • Farklı gelişmekte olan ülkeler için ihracat gelirlerinin önemini tartışır. • Uluslararası ticaretin klasik teorilerini açıklar. • Klasik serbest ticaret teorisinin eleştirisini anlar. • Kalkınma için geleneksel ticaret stratejilerini tarif eder. Final projesini araştırmayı ve çalışmayı sürdürür.
8) • Sanayileşmenin gerekliliğini anlar. • Yapısal değişmenin ekonomik büyümeyle ilişkisini tartışır. • Bebek sanayi korumasının zamanlamasını açıklar. • İthal ikameci sanayileşmede (IIS) devletin rolünü tarif eder. • Kolay IIS’ın başarısının nasıl ölçüleceğini anlar. • Sanayileşme ihtiyacını tartışır. • Kolay IIS’ı açıklar. • Bebek sanayi korumasını tanımlar. • Bebek sanayi korumasının ne zaman kaldırılacağını açıklar. • Başarılı IIS’ta devletin önemini tarif eder. Final projesini araştırmayı ve çalışmayı sürdürür.
9) • Kolay ve zor IIS’ı ayırt eder. • Strateji değiştirme kavramını tartışır ve açıklar. • Kolay ihracat ikamesini anlar. • Gelişmekte olan ülkelerin Doğu Asya’da ne öğrenebileceklerini açıklar. • Strateji değiştirmeyi tanımlar. • Yapısal değişmenin nasıl sürdürülmesi gerektiğini açıklar. • Kolay ihracat ikamesine dayalı sanayileşmeyi tarif eder. • Zor IIS’ı tanımlar. • Strateji derslerini özetler. Final projesini araştırmayı ve çalışmayı sürdürür. Global Değer Zincirleri ve Türkiye İhracatı’nı (Yanar ve Sesliokuyucu, 2013) okur.
10) • Teknolojinin küreselleşmedik önemini anlar. • Global tedarik zincirlerini (GTZ) tanımlar. • GTZ’nin nasıl ortaya çıktığını tarif eder. • GTZ’nin neden önemli olduğunu açıklar. • GTZ’nin nereye gittiğini tartışır. • Küreselleşmeyi yönlendiren teknoloji tiplerini tarif eder. • Üretimin ilk ayrışmasını tanımlar. • İlk ayrıştırmayı belirleyen gerçekleri listeler. • İkinci ayrıştırmayı tarif eder. • GTZ’nin göstergelerini listeler. • Gülen eğri ekonomisini tartışır. Final projesini araştırmayı ve çalışmayı sürdürür.
11) • Küresel ekonominin nasıl çalışılabileceğini tarif eder. • Global ekonomide çok uluslu şirketlerin (ÇUŞ) rolünü açıklar. • Uluslararası işbölümünün değişen yapılarını anlar. • Küresel ekonomik entegrasyonun değişen doğasını açıklar. • Endüstriyel yükselmeyi açıklar. • Küresel ekonominin analizinin farklı düzeylerini tanımlar. • Uluslararasılaşma ile küreselleşme arasındaki farkı açıklar. • Küresel ekonominin kökenlerini açıklar. • Çağdaş küresel ekonominin ayrıksı yönlerini listeler. • Küresel ekonomide üretim ve ticaretin yeniden organizasyonunu tarif eder. • Endüstriyel yükseltme ve küresel üretim zincirlerini örnekler. Teslim zamanı: Final Projesinin ilk taslağı
12) • VİZE II • Gelişmekte olan ülkelerin uluslararası ticarette karşılaştıkları problemleri tarif eder. • Geleneksel uluslararası ticaret teorilerini tartışır ve eleştirir. • Kalkınmanın geleneksel ticaret stratejilerini tarif eder. • Küreselleşmede teknolojinin rolünü açıklar. • Uluslararası işbölümünün değişen yapılarını anlar. • Küresel ekonomik entegrasyonun değişen doğasını açıklar. • Endüstriyel yükselmeyi açıklar. • Farklı gelişmekte olan ülkeler için ihracatın önemini tartışır. • Geleneksel serbest ticaret teorisinin eleştirisini anlar. • Kalkınmanın geleneksel ticaret stratejilerini tarif eder. • Küreselleşmeyi yönlendiren teknoloji tiplerini tarif eder. • Çağdaş küresel ekonominin ayrıksı yönlerini listeler. • Küresel ekonomide üretim ve ticaretin yeniden organizasyonunu tarif eder. • Endüstriyel yükseltme ve küresel üretim zincirlerini örnekler. Gelecek Yeni Nesil Fasonda mı? (Ayvacı, 2009) yazısını okur.
13) • Gelişmekte olan ülkelerin ihracatlarının değişen yüzünü anlar. • Küresel değer zincirlerine girmenin önemini açıklar (KDZ). • KDZ türlerini tarif eder. • Yükselmenin adımlarını tanımlar. • Doğu Asya ülkelerinin gelişmesinde KDZ’nin rolünü açıklar. • Küresel üretim ve dağıtımı koordine etmenin yeni formlarını açıklar. • Yükseltmenin adımlarını tarif eder. • Küresel alıcılar ile global pazarlara erişim arasındaki ilişkiyi tanımlar. • Küresel tedarik zincirlerinin oluşumunu tarif eder. • Global piyasalar için değer zinciri stratejilerini tarif eder. Final Projesinin düzeltilmesi ve revizyonu Türkiye'nin Fason Devleri’ni (2004) okur.
14) • Gelişmekte olan ülkelerdeki üreticilerin karşılaştığı zorlukları tanımlar. • KDZ’de güç ilişkilerinin rolünü anlar. • Bu güç ilişkilerindeki kırılganlıkları açıklar. • Küresel giyim sanayinin özelliklerini tarif eder. • Yükselmede stratejik niyetin rolünü anlar. • KDZ’deki güç ilişkilerinin eşitsiz doğasını anlamanın önemini açıklar. • Yeni küresel giyim sanayisini tarif eder. • Yeni küresel giyim sanayisinde yükselmeyi açıklar. • Türk firmalarının arka planını ve Türkiye’de yükselmeyi açıklar. • Erak Giyim’in dönüşümünü açıklar. Final Projesinin düzeltilmesi ve revizyonu
15) • Final Projesi • Final Presentasyonu • Final Sınavı • Kalkınmanın anlamını tartışır. • Türk ihracatını gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerle kıyaslar. • Kolonyalizmin etkilerini tarif eder. • Kolonyal dönemdeki ticaretin yapısını açıklar. • Kalkınmaya neoklasik yaklaşımı heterodoks yaklaşımdan ayırt eder. • Küreselleşme dalgalarını ayırt eder. • Gelişmekte olan ülkelerin takip ettikleri ticaret stratejilerini ayırt eder. • Küreselleşmede teknolojinin rolünü anlar. • ÇUŞ’ların küresel ekonomideki rolünü açıklar. • Uluslararası işbölümünün değişen yapılarını açıklar. • Küresel ekonomik entegrasyondaki değişimi açıklar. • Gelişmekte olan ülkelerin ihracatının değişen yüzünü anlar. • KDZ’ye katılmanın önemini açıklar. • KDZ tiplerini açıklar. • Yükseltmenin adımlarını tarif eder. • Yükselmede stratejik niyetin rolünü anlar. • Türk ihracatının yapısını örnekler. • Bu yapıyı daha gelişmiş ve daha az gelişmiş ülkelerle kıyaslar. • Kolonyalizmi tanımlar. • Kolonyalizmin kalıcı etkilerini ve patika bağımlılığını tarif eder. • Uluslararası bağımlılık devrimini açıklar. • Neoklasik devrimi açıklar. • Küreselleşmenin dalgalarını tarif eder. • Kalkınma için geleneksel ticaret stratejilerini tarif eder. • Küreselleşmeyi yönlendiren teknoloji tiplerini tarif eder. • Çağdaş küresel ekonominin ayrıksı yönlerini listeler. • Küresel ekonomide üretim ve ticaretin yeniden organizasyonunu tarif eder. • Yükselmeyi tarif eder. • Yükselmeyi örnekler. Bir şirket için bir yükselme planı hazırlayıp, teslim edin.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Ekonomik Kalkınma
Feride Doğaner Gönel
2010 Efil | 1nci Basım
ISBN: 978-605-4334-45-2

Economic Development
Michael P. Todaro and Stephen C. Smith
2012 Pearson | 11th Edition
ISBN 978-0-13-801388-2
Diğer Kaynaklar: Workshop on Trade Policy and Trade Indicators, Economic Commission for Latin America and the Caribbean
Mariano Alvarez, Economic Affairs Officer
Zebulun Kreiter, Economic Affairs Officer
Marcelo Pereira Dolabella, Consultant

TİCARET BAKANLIĞI 2022 YILI FAALİYET RAPORU

Onbirinci Kalkınma Planı: Dış Ticaret ÖİK Raporu

Dış Ticaret ve Başlıca Ekonomik Göstergeler - Foreign Trade and Main Economic Indicators 2014




İktisat Tarihi
Yazar: Tevfik GÜRAN
Yayıncı: Anadolu Üniversitesi Yayınları; 1. Baskı (2013)
ISBN: 978-975-06-1468-2

Global Değer Zincirleri ve Türkiye İhracatı
Yazar: Rüstem Yanar ve Osman S. Sesliokuyucu
Yayıncı: EconAnadolu 2013: Anadolu International Conference in Economics III (2013)
http://www.econanadolu.org/en/index.php/articles2013/3528-GLOBAL-DEER-ZNCRLER-TRKYE-HRACATI.html

Gelecek Yeni Nesil Fasonda mı?
Yazar: Özlem Aydın Ayvacı
Yayıncı: Capital Dergisi (2009)
http://www.capital.com.tr/liderlik/gelecek-yeni-nesil-fasonda-mi-haberdetay-5740

Türkiye'nin Fason Devleri
Yazar: Capital Dergisi, 2004
http://www.capital.com.tr/diger/turkiyenin-fason-devleri-haberdetay-851

Uluslararası Üretim Zincirlerinde Dönüşüm ve Türkiye’nin Konumu
Yazar: Erol Taymaz, Ebru Voyvoda ve Kamil Yılmaz
Yayıncı: TÜSİAD; 1. Baskı (2011)
ISBN: 978-9944-405-77-5
The Process of Economic Development
Authors: James M. Cypher and James L. Dietz
Publisher: Routledge; 3rd Edition (2009)
ISBN-13: 978-0-415-77103-0 | ISBN-10: 0-415-77103-X

Beyond Economic Growth: An Introduction to Sustainable Development
Authors: Tatyana P. Soubbotina
Publisher: World Bank; 2nd Edition (2004)
ISBN: 0-8213-5933-9

“Global supply chains: why they emerged, why they matter, and where they are going” in Global value chains in a changing world (eds: Deborah K. Elms and Patrick Low)
Author: Richard Baldwin
Publisher: WTO Publications; 1st edition (2013)
ISBN: 978-92-870-3882-1

“The Global Economy: Organization, Governance, and Development” in The Handbook of Economic Sociology (eds: Neil J. Smelser and Richard Swedberg)
Author: Gary Gereffi
Publisher: Princeton University Press, 2nd Edition (2005)
ISBN: 0-691-12125-7

Upgrading in Global Value Chains
Author: John Humphrey
Publisher: International Labor Office, 2004
ISBN: 92-2-116016-5

Upgrading in the Global Clothing Industry: Mavi Jeans and the Transformation of a Turkish Firm from Full-Package to Brand-Name Manufacturing and Retailing
Author: Nebahat Tokatli and Ömür Kızılgün
Journal: Economic Geography 80(3): 221-240, 2004
Publisher: Clark University

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) 1. Kişilerarası iletişime dair kuramları kavrama, 2. Halkla ilişkiler ve reklamcılığın temel kavramlarını ve uygulamalarını tanımak,
2) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme, 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme, 3. Kitle iletişim kuramlarını ve bunların profesyonel iletişimcilerin etkinlikleriyle arasındaki ilişkiyi kavrama ve tartışma, 4. İletişim bilimi, işletme yönetimi, pazarlama, sosyoloji, örgütsel davranış, ekonomi, siyaset bilimi, hukuk, bilimsel araştırma ve kültürel çalışmalar vb. alanlara ait bilgileri halkla ilişkiler ve reklamcılık disiplini içinde kullanma, 5. Tüm pazarlama iletişimi unsurlarını bilme; reklam, halkla ilişkiler, satış, doğrudan pazarlama konularında ve e-iletişim konusunda strateji geliştirme, araştırma, planlama ve uygulama, 6. Veri derleme, uygulama, çözümleme ve sonuçları yorumlama, 7. Temel davranış bilimlerini alanına uygulayabilme ve problem çözebilme. 8. Halkla ilişkiler kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi, 9. Bir işletme fonksiyonu olan halkla ilişkiler ile yönetim arasındaki etkileşimi anlama, 10. Başarılı bir halkla ilişkiler uygulaması için gerekli araştırma, amaçları tanımlama, hedef kitleleri ve bunlara uygun mesajları belirleme, doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme, 11. Reklam kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi, 12. Reklam sektöründe yönetsel becerileri edinebilme ve kullanabilme, 13. Medya araştırması, planlaması ve satın alma bilgi ve becerisi, 14. Çeşitli reklam mecraları için reklam materyallerini tasarlayabilme ve uygulayabilme
3) 1. Konuşmalar ve toplantılar için uygun duyuru metinlerini ve görsel araçları kullanarak etkin sunum yapma; kendini ifade edebilme ve bir projeyi sunabilme, 2. Bir ekip üyesi olarak çalışmak ve sorumluluk almak, 3. Halkla ilişkiler alanını etkileyecek siyasi, ekonomik ve teknolojik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme, 4. Başarılı kurumsal iletişimin unsurlarını tanıma, anlama ve tasarlama, 5. Belirtilen ya da hissettirilen gereksinimleri karşılayabilecek, kabul edilmiş profesyonel standartlara uygun halkla ilişkiler hizmetleri geliştirmesi, 6. Yaratıcı düşünce yöntem ve tekniklerini uygulayabilme
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama, 2. Halkla ilişkiler, reklam ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama, 3. Reklamcılığın dönemsel süreçlerine ilişkin bilgi sahibi olma ve yorumlama, 4. Reklam uygulamaları için gerekli pazar araştırmalarını tanımak ve reklamcılık açısından değerlendirebilmek,
5) 1. Eğitim, bilim ve teknolojinin gelişimini takip edebilme ve bu unsurların iletişim süreçleri ile etkileşimini tanıma ve betimleme, 2. Yeni yöntem ve teknolojileri takip eden, halkla ilişkiler, reklamcılık ve iletişim alanlarında uygulama, 3. Bilgi iletişim teknolojilerini reklam ve pazarlama kapsamında stratejik anlamda kullanabilme, 4. Görsel tasarım alanındaki çağdaş teknikleri ve yazılımları kavrayabilme ve kullanabilme, 5. Reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları, konuları takip edebilme, 6. Halkla ilişkiler uygulamalarıyla gerçek bir diyaloğun zihinsel, psikolojik ve moral şartlarını yaratmak ve mevcut tarafların kendi durumlarını ve görüş açılarını açıklamaya hakları olduğunu kabul etme, 7. Halkla ilişkiler uygulamalarında gerçeği önemseme, doğrulanabilir ve yerleşmiş gerçeklere dayanmayan bilgileri yaymama, 8. Gençlerin ve çocuklarla ilgili ürünlerin tanıtılması için hazırlanan halkla ilişkiler mesajlarında, onların güven duygularını zedeleyecek, ruhsal ve fiziksel zayıflıklarını etkileyecek içerik bulunmamasına özen gösterme, 9. Mesleklerini icra ederken, ilgili tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, 10. Meslekleri gereği edinebilecekleri sır niteliğindeki bilgilerin gizliliği prensibine saygı gösterme, 11. Meslekleri gereği kurdukları iletişimin açık, doğru, iki yönlü ve tarafların tam anlamıyla bilgilendirilmesine dayalı olmasına özen gösterme, 12. Kişisel veya kurumsal düzeyde rekabet etmek gereken durumlarda, rekabeti haksız olarak etkileyecek kişisel/kurumsal bağlantılarını; ikincil olarak üstlenilmiş görevleri vb. bu amaca hizmet edecek şekilde kullanmama, 13. Kurum içi iletişimde ayrımcılığı engelleme ve pozitif ayrımcılığın gelişmesini destekleme, 14. İş dünyasında çevre sorunlarına karşı ihtiyati yaklaşımları destekleme, 15. Çevresel sorumluluğu arttıracak her türlü faaliyete ve oluşuma destek verme, 16. Çevre dostu teknolojilerin gelişmesini ve yaygınlaşmasını destekleme,
6) 1. Toplumsal organizasyonlar ve kurumlar, aile, dini kurumları tanıma ve bu kurumların iletişim ile ilişkisini anlama, 2. Ortak ve geniş bir bilgi temeline, akademik çalışmalara, araştırmalara, etik ilkelere ve performans denetimine dayalı halkla ilişkiler ve reklam uygulamaları gerçekleştirmek, 3. Halkla ilişkiler ve reklamda kalite kavramını tanımak ve kavramak, 4. Türkiye’deki ve dünyadaki marka yönetimi stratejilerini değerlendirme, marka stratejilerini uygulama ve çeşitli kampanyaların analizlerini yapma, 5. Kalite sertifikası almayı hedefleyen, standart değerlendirmeyi, performans denetimini ve kalite geliştirmeyi sürekli kılacak sitemleri uygulayabilmek, 6. Halkla İlişkiler mesleğini sadece kuruma değil topluma da faydasını gözeterek uygulama, 7. Reklamda hedef kitleye uygun mesajları belirleme ve doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme, 8. İletişim ve reklam alanına yönelik yasal düzenlemeleri yorumlayabilme, 9. Temel konkur ilkelerini tanımak, konkur süreçlerini yönetmek ya da bu süreçlerde görev alıp çalışabilmek, 10. Uluslararası Reklam Uygulama Esasları’ndaki etik ilkelerin tanınması; bu doğrultuda reklam uygulamalarını doğruluk, dürüstlük, toplumsal sorumluluk, çocukların ve gençlerin korunması, kişilik haklarına saygı, sağlık ve çevreye duyarlılık, tüketicinin korunması gibi konular açısından değerlendirebilme, 11. Tüm bireylerin İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nden doğan haklardan yararlanmaları gerektiği inancıyla iletişim çalışmaları tasarlama, planlama, uygulama ve değerlendirme, 12. İletişim faaliyetlerinde insan onurunu korumak ve saygı göstermek, herkesin kendi yargısına kendisinin varmasını sağlamak, 13. Halkla ilişkiler uygulamalarında bütün koşullar altında hem hizmet ettiği kuruluşun hem de bu kuruluşun hizmet ettiği halk topluluklarının karşılıklı çıkarlarını gözetecek şekilde davranma, 14. Halkla ilişkiler ve reklamcılık mesleğini kamuoyunun çıkarılarını zedelemeyecek şekilde icra etme, 15. Mesleki faaliyetleri sırasında karşılıklı anlayış yaratmayı hedefleyerek kurdukları iletişimin, hem yasal hem de ahlaki açıdan toplumun kültürel değer ve inançlarını zedeleyici nitelikte olmamasını gözetme, 16. Çalışmaları esnasında Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu maddelerine uyum içinde davranma, 17. Meslek ahlakı ilkelerine ters düşecek görevleri kabul etmeme, 18. Mesleğin itibarını ve saygınlığını korumak ve yükseltmek için çalışma, 19. Meslektaşlarının itibarını zedeleyecek yorumlarda ve davranışlarda bulunmama, 20. Medyanın haber alma ve kamuoyunu bilgilendirme özgürlüğü ile Basın Meslek İlkeleri'ne saygı gösterme, 21. Bloglar, forumlar, video ve fotoğraf paylaşım siteleri, sosyal paylaşım ağları ve benzeri sosyal medya araç ve ortamlarının kamuoyunun bilgilendirilmesi ve kamuoyu görüşlerinin yansıtılması açısından zenginleştirici nitelikte olduğundan hareketle; bu ortamlardaki mesleki faaliyetlerde kimlikleri ve/ya temsil edilen kişi ve kurumların kimliklerini şeffaflık ilkesi doğrultusunda açıklama, 22. Kamuoyunu ya da onun temsilcilerini yanıltmama, 23. Şantaj, rüşvet ve baskı kullanmama, 24. Halkla ilişkiler uzmanı olarak bir müşteri ya da işverenle nicel sonuçları garanti eden bir sözleşme imzalamamak, 25. Sosyal kurallara aykırı, dürüst olmayan, insan onurunu ve karakterini zedeleyecek özellikteki girişim ve taahhütlerin içinde bulunmamak, 26. İş dünyasında ilan edilmiş insan haklarının desteklemesi ve bu haklara saygılı olma, 27. İş dünyasında insan hakları ihlallerinin suç ortağı olmama, 28. Her türlü çocuk işçi çalıştırılmasına karşı durma, 29. İş dünyasında yolsuzlukla mücadele etme, 30. İş dünyasında toplu müzakere özgürlüğünü destekleme, 31. Halkla İlişkiler ve reklam alanındaki etik ilkelerinin ihlal edilmemesi yönünde mesleki uygulamalar gerçekleştirme,

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Kişilerarası iletişime dair kuramları kavrama, 2. Halkla ilişkiler ve reklamcılığın temel kavramlarını ve uygulamalarını tanımak,
2) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme, 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme, 3. Kitle iletişim kuramlarını ve bunların profesyonel iletişimcilerin etkinlikleriyle arasındaki ilişkiyi kavrama ve tartışma, 4. İletişim bilimi, işletme yönetimi, pazarlama, sosyoloji, örgütsel davranış, ekonomi, siyaset bilimi, hukuk, bilimsel araştırma ve kültürel çalışmalar vb. alanlara ait bilgileri halkla ilişkiler ve reklamcılık disiplini içinde kullanma, 5. Tüm pazarlama iletişimi unsurlarını bilme; reklam, halkla ilişkiler, satış, doğrudan pazarlama konularında ve e-iletişim konusunda strateji geliştirme, araştırma, planlama ve uygulama, 6. Veri derleme, uygulama, çözümleme ve sonuçları yorumlama, 7. Temel davranış bilimlerini alanına uygulayabilme ve problem çözebilme. 8. Halkla ilişkiler kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi, 9. Bir işletme fonksiyonu olan halkla ilişkiler ile yönetim arasındaki etkileşimi anlama, 10. Başarılı bir halkla ilişkiler uygulaması için gerekli araştırma, amaçları tanımlama, hedef kitleleri ve bunlara uygun mesajları belirleme, doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme, 11. Reklam kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi, 12. Reklam sektöründe yönetsel becerileri edinebilme ve kullanabilme, 13. Medya araştırması, planlaması ve satın alma bilgi ve becerisi, 14. Çeşitli reklam mecraları için reklam materyallerini tasarlayabilme ve uygulayabilme
3) 1. Konuşmalar ve toplantılar için uygun duyuru metinlerini ve görsel araçları kullanarak etkin sunum yapma; kendini ifade edebilme ve bir projeyi sunabilme, 2. Bir ekip üyesi olarak çalışmak ve sorumluluk almak, 3. Halkla ilişkiler alanını etkileyecek siyasi, ekonomik ve teknolojik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme, 4. Başarılı kurumsal iletişimin unsurlarını tanıma, anlama ve tasarlama, 5. Belirtilen ya da hissettirilen gereksinimleri karşılayabilecek, kabul edilmiş profesyonel standartlara uygun halkla ilişkiler hizmetleri geliştirmesi, 6. Yaratıcı düşünce yöntem ve tekniklerini uygulayabilme
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama, 2. Halkla ilişkiler, reklam ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama, 3. Reklamcılığın dönemsel süreçlerine ilişkin bilgi sahibi olma ve yorumlama, 4. Reklam uygulamaları için gerekli pazar araştırmalarını tanımak ve reklamcılık açısından değerlendirebilmek,
5) 1. Eğitim, bilim ve teknolojinin gelişimini takip edebilme ve bu unsurların iletişim süreçleri ile etkileşimini tanıma ve betimleme, 2. Yeni yöntem ve teknolojileri takip eden, halkla ilişkiler, reklamcılık ve iletişim alanlarında uygulama, 3. Bilgi iletişim teknolojilerini reklam ve pazarlama kapsamında stratejik anlamda kullanabilme, 4. Görsel tasarım alanındaki çağdaş teknikleri ve yazılımları kavrayabilme ve kullanabilme, 5. Reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları, konuları takip edebilme, 6. Halkla ilişkiler uygulamalarıyla gerçek bir diyaloğun zihinsel, psikolojik ve moral şartlarını yaratmak ve mevcut tarafların kendi durumlarını ve görüş açılarını açıklamaya hakları olduğunu kabul etme, 7. Halkla ilişkiler uygulamalarında gerçeği önemseme, doğrulanabilir ve yerleşmiş gerçeklere dayanmayan bilgileri yaymama, 8. Gençlerin ve çocuklarla ilgili ürünlerin tanıtılması için hazırlanan halkla ilişkiler mesajlarında, onların güven duygularını zedeleyecek, ruhsal ve fiziksel zayıflıklarını etkileyecek içerik bulunmamasına özen gösterme, 9. Mesleklerini icra ederken, ilgili tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, 10. Meslekleri gereği edinebilecekleri sır niteliğindeki bilgilerin gizliliği prensibine saygı gösterme, 11. Meslekleri gereği kurdukları iletişimin açık, doğru, iki yönlü ve tarafların tam anlamıyla bilgilendirilmesine dayalı olmasına özen gösterme, 12. Kişisel veya kurumsal düzeyde rekabet etmek gereken durumlarda, rekabeti haksız olarak etkileyecek kişisel/kurumsal bağlantılarını; ikincil olarak üstlenilmiş görevleri vb. bu amaca hizmet edecek şekilde kullanmama, 13. Kurum içi iletişimde ayrımcılığı engelleme ve pozitif ayrımcılığın gelişmesini destekleme, 14. İş dünyasında çevre sorunlarına karşı ihtiyati yaklaşımları destekleme, 15. Çevresel sorumluluğu arttıracak her türlü faaliyete ve oluşuma destek verme, 16. Çevre dostu teknolojilerin gelişmesini ve yaygınlaşmasını destekleme,
6) 1. Toplumsal organizasyonlar ve kurumlar, aile, dini kurumları tanıma ve bu kurumların iletişim ile ilişkisini anlama, 2. Ortak ve geniş bir bilgi temeline, akademik çalışmalara, araştırmalara, etik ilkelere ve performans denetimine dayalı halkla ilişkiler ve reklam uygulamaları gerçekleştirmek, 3. Halkla ilişkiler ve reklamda kalite kavramını tanımak ve kavramak, 4. Türkiye’deki ve dünyadaki marka yönetimi stratejilerini değerlendirme, marka stratejilerini uygulama ve çeşitli kampanyaların analizlerini yapma, 5. Kalite sertifikası almayı hedefleyen, standart değerlendirmeyi, performans denetimini ve kalite geliştirmeyi sürekli kılacak sitemleri uygulayabilmek, 6. Halkla İlişkiler mesleğini sadece kuruma değil topluma da faydasını gözeterek uygulama, 7. Reklamda hedef kitleye uygun mesajları belirleme ve doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme, 8. İletişim ve reklam alanına yönelik yasal düzenlemeleri yorumlayabilme, 9. Temel konkur ilkelerini tanımak, konkur süreçlerini yönetmek ya da bu süreçlerde görev alıp çalışabilmek, 10. Uluslararası Reklam Uygulama Esasları’ndaki etik ilkelerin tanınması; bu doğrultuda reklam uygulamalarını doğruluk, dürüstlük, toplumsal sorumluluk, çocukların ve gençlerin korunması, kişilik haklarına saygı, sağlık ve çevreye duyarlılık, tüketicinin korunması gibi konular açısından değerlendirebilme, 11. Tüm bireylerin İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nden doğan haklardan yararlanmaları gerektiği inancıyla iletişim çalışmaları tasarlama, planlama, uygulama ve değerlendirme, 12. İletişim faaliyetlerinde insan onurunu korumak ve saygı göstermek, herkesin kendi yargısına kendisinin varmasını sağlamak, 13. Halkla ilişkiler uygulamalarında bütün koşullar altında hem hizmet ettiği kuruluşun hem de bu kuruluşun hizmet ettiği halk topluluklarının karşılıklı çıkarlarını gözetecek şekilde davranma, 14. Halkla ilişkiler ve reklamcılık mesleğini kamuoyunun çıkarılarını zedelemeyecek şekilde icra etme, 15. Mesleki faaliyetleri sırasında karşılıklı anlayış yaratmayı hedefleyerek kurdukları iletişimin, hem yasal hem de ahlaki açıdan toplumun kültürel değer ve inançlarını zedeleyici nitelikte olmamasını gözetme, 16. Çalışmaları esnasında Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu maddelerine uyum içinde davranma, 17. Meslek ahlakı ilkelerine ters düşecek görevleri kabul etmeme, 18. Mesleğin itibarını ve saygınlığını korumak ve yükseltmek için çalışma, 19. Meslektaşlarının itibarını zedeleyecek yorumlarda ve davranışlarda bulunmama, 20. Medyanın haber alma ve kamuoyunu bilgilendirme özgürlüğü ile Basın Meslek İlkeleri'ne saygı gösterme, 21. Bloglar, forumlar, video ve fotoğraf paylaşım siteleri, sosyal paylaşım ağları ve benzeri sosyal medya araç ve ortamlarının kamuoyunun bilgilendirilmesi ve kamuoyu görüşlerinin yansıtılması açısından zenginleştirici nitelikte olduğundan hareketle; bu ortamlardaki mesleki faaliyetlerde kimlikleri ve/ya temsil edilen kişi ve kurumların kimliklerini şeffaflık ilkesi doğrultusunda açıklama, 22. Kamuoyunu ya da onun temsilcilerini yanıltmama, 23. Şantaj, rüşvet ve baskı kullanmama, 24. Halkla ilişkiler uzmanı olarak bir müşteri ya da işverenle nicel sonuçları garanti eden bir sözleşme imzalamamak, 25. Sosyal kurallara aykırı, dürüst olmayan, insan onurunu ve karakterini zedeleyecek özellikteki girişim ve taahhütlerin içinde bulunmamak, 26. İş dünyasında ilan edilmiş insan haklarının desteklemesi ve bu haklara saygılı olma, 27. İş dünyasında insan hakları ihlallerinin suç ortağı olmama, 28. Her türlü çocuk işçi çalıştırılmasına karşı durma, 29. İş dünyasında yolsuzlukla mücadele etme, 30. İş dünyasında toplu müzakere özgürlüğünü destekleme, 31. Halkla İlişkiler ve reklam alanındaki etik ilkelerinin ihlal edilmemesi yönünde mesleki uygulamalar gerçekleştirme,

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 90
Sunum / Seminer 1 2
Proje 1 8
Ara Sınavlar 2 18
Final 1 14
Toplam İş Yükü 177