Information Systems and Technologies (English) | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | SOS216 | ||||||||
Course Name: | Soiology of Gender | ||||||||
Course Semester: | Spring | ||||||||
Course Credits: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Course Requisites: | |||||||||
Does the Course Require Work Experience?: | No | ||||||||
Type of course: | University Elective | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||
Course Coordinator : | Dr.Öğr.Üyesi İLKER ÇAYLA | ||||||||
Course Lecturer(s): |
|
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | The aim of this course is to teach the basic concepts of gender and to show the effect of social change on gender roles. |
Course Content: | In addition to examining concepts such as sex/gender, gender regime, gender order, and gender relations, the course also examines the construction of male and female identities in the context of historical, national and social institutions. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | Introduction | Dispersion and Organization |
2) | Gender I: Different Paradigms | Bora, Aksu (2005): Toplumsal Cinsiyet Yaklaşımları. Kadınların Sınıfı. Ücretli Ev Emeği ve Kadın Öznelliğinin İnşası. İstanbul, İletişim, 37-58. |
3) | Gender Relations, Regime and Order | Connell, R. W. (1998): Toplumsal Cinsiyet Rejimleri ve Toplumsal Cinsiyet Düzeni. Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı, 165-193. |
4) | Gender II | Scott, Joan (2011): Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi. İstanbul: Agora Kitaplığı |
5) | Feminist Method, Epistemology and Women's Studies | Mies, Maria (1990): Feminist Araştırmalar İçin Bir Metodolojiye Doğru. Farklı Feminizmler Açısından Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayıncılık, 48-64. Stanley, Lies & Wise, Sue (1990): Feminist Araştırma Sürecinde Metot, Metodoloji ve Epistemoloji. Farklı Feminizmler Açısından Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayıncılık, 67-98. |
6) | Gender and Nation | Yuval-Davis, Nira (2014): Cinsiyet ve Milletin Kuramsallaştırılması. & Milletin Biyolojik Yeniden Üretimi ve Kadınlar. Cinsiyet ve Millet. İstanbul: İletişim, 17-82. |
7) | Midterm | 1-6. Week Resources |
8) | Patriarchy, Gender and Family in Ottoman Empire | Saraçgil, Ayşe (2005): Osmanlı İmparatorluğu ve İslam’da Ataerkil Yapılar. Bukalemun Erkek, İstanbul: İletişim, 23-77. |
9) | Turkish Modernization and Women | Durakbaşa, Ayşe (1998): Cumhuriyet Döneminde Modern Kadın Erkek Kimliklerinin Oluşumu: Kemalist Kadın Kimliği ve “Münevver Erkekler”. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler. İstanbul: Tarih Vakfı, 29-50. Kadıoğlu, Ayşe (1998): Cinselliğin İnkârı: Büyük Toplumsal Projelerin Nesnesi Olarak Türk Kadınları. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler. İstanbul: Tarih Vakfı, 89-100. |
10) | Motherhood | Ece Öztan (2015): Annelik, Söylem ve Siyaset. Cogito, Sayı 81, 91-107. Zafer Çeler (2013): Annenin Serüveni: kadının Anne Olarak Toplumsal Kurgulanışı. Doğu Batı Toplumsal Cinsiyet, Sayı: 63, 165-181 |
11) | Panoramic Masculinity I: Capitalism, Class and Family | Sancar, Serpil (2013): Erkekliğin Toplumsal İnşasını Anlamak. & Aile ve Sınıf Dolayımında Modern Erkekliklerin Oluşumu. Erkeklik: İmkânsız İktidar. Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkeklikler. İstanbul: Metis, 23-89. |
12) | Panoramic Masculinity II: Concept and Image | Cenk Özbay (2013): Türkiye’de Hegemonik Erkekliği Aramak. Doğu Batı, Toplumsal Cinsiyet Sayısı, Sayı: 63, S. 185-204. Nesrin Kula Demir (2016): Erkek Dergilerindeki Reklam Fotoğraflarında (Yeniden) Üretilen Metroseksüel Kimlik. Erkek Kimliğinin Değişemeyen Halleri. İstanbul: Nobel Yaşam, S. 81-104 |
13) | Rape: Men and Violence | Gülnur Savran (1994): Feminist Teori ve Erkek Şiddeti. Defter Sayı: 21, S. 45-53 Gülgün Meşe & Güliz Gülçin Güzelgün (2016): Cinsel saldırganlığa İlişkin Modern Mitler. Erkek Kimliğinin Değişemeyen Halleri. İstanbul: Nobel Yaşam, S. 11-41 |
14) | Towards a new Feminism: Globalization and Criticism of Neoliberalism | Fraser, Nancy (2013): Feminizm, Kapitalizm ve Tarihin Cilvesi. 21. Yüzyıl Feminizmine Doğru. Neoliberalizmin Ötesinde bir Kadın Hareketi İçin Tartışmalar. Ankara: Notabene, 69-94. Özuğurlu, Aynur (2013): Neoliberalizm ve Feminist Politikada Sınıfsal Tutum Arayışları. 21. Yüzyıl Feminizmine Doğru. Neoliberalizmin Ötesinde bir Kadın Hareketi İçin Tartışmalar. Ankara: Notabene, 255-279. |
Course Notes / Textbooks: | Çakır, Serpil & Akgökçe, Necla (1990): Farklı Feminizmler Açısından Kadın Araştırmalarında Yöntem. İstanbul: Sel Yayıncılık Connell, R. W. (1998): Toplumsal Cinsiyet ve İktidar. İstanbul: Ayrıntı Scott, Joan (2011): Toplumsal Cinsiyet: Faydalı Bir Tarihsel Analiz Kategorisi. İstanbul: Agora Kitaplığı Yuval-Davis, Nira (2014): Cinsiyet ve Millet. İstanbul: İletişim |
References: | Sünbüloğlu, Nurseli Yeşim (2013): Erkek Millet Asker Millet. Türkiye’de Militarizm, Milliyetçilik, Erkek(lik)ler. İstanbul: İletişim Sancar, Serpil (2013): Erkeklik: İmkânsız İktidar. Ailede, Piyasada ve Sokakta Erkeklikler. İstanbul: Metis |
Learning Outcomes | 1 |
3 |
2 |
4 |
---|---|---|---|---|
Program Outcomes | ||||
1) Having knowledge and skills in software development for different environments, systems management, network security, data and database management systems. | ||||
2) Keeping up-to-date with current issues about new information systems that are the result of rapid change of information technologies. | ||||
3) Be aware of the importance of Information Systems' stratagic position in the firm and its role in the creation of new business strategies. | ||||
4) To be able to explain the ideas and suggestions that is related to the field of Information Systems as in writing and orally. | ||||
5) ability to carry out an independent study on the subjects requiring expertise in the field of Information Systems. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Having knowledge and skills in software development for different environments, systems management, network security, data and database management systems. | |
2) | Keeping up-to-date with current issues about new information systems that are the result of rapid change of information technologies. | |
3) | Be aware of the importance of Information Systems' stratagic position in the firm and its role in the creation of new business strategies. | |
4) | To be able to explain the ideas and suggestions that is related to the field of Information Systems as in writing and orally. | |
5) | ability to carry out an independent study on the subjects requiring expertise in the field of Information Systems. |
Expression | |
Lesson | |
Q&A / Discussion |
Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing) |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Midterms | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Workload |
Course Hours | 14 | 42 |
Special Course Internship (Work Placement) | 1 | 52 |
Field Work | 1 | 71 |
Midterms | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Total Workload | 167 |