Theatre | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | TİY224 | ||||||||
Course Name: | History of Turkish Theater II | ||||||||
Course Semester: | Spring | ||||||||
Course Credits: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Course Requisites: | |||||||||
Does the Course Require Work Experience?: | No | ||||||||
Type of course: | Compulsory | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||
Course Coordinator : | Ar.Gör. NİHAN ŞENTÜRK | ||||||||
Course Lecturer(s): |
|
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | |
Course Content: |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | The late 19th and early 20th century period of transition | Bir Kavuk Devrildi, Aynoroz Kadısı - Musahipzade Celal “Siyasal Hikâyeci Olarak Musahipzade Celal Bey”, İlber Ortaylı, Gelenekten Geleceğe |
2) | The relationship between theater and ideology in Early Republican Era: İnkılap Temsilleri | Akın, Kahraman -Faruk Nafiz Çamlıbel Mavi Yıldırım -Aka Gündüz |
3) | Modernization in Early Republican Era and adaptation to new social order | Deli -Refik Halit Karay Kadın Erkekleşince - Hüseyin Rahmi Gürpınar Sağanak -Yakup Kadri Karaosmanoğlu |
4) | Muhsin Ertuğrul and İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu: Their approaches to theatre making | Muhsin Ertuğrul’un yazılarından oluşan dosya Tiyatro İsmayıl Hakkı Baltacıoğlu, Mitos-Boyut Yay |
5) | Individual, family, society and identity in modern Turkey I | Hülleci - Reşat Nuri Güntekin Bir Adam Yaratmak - Necip Fazıl Kısakürek |
6) | Individual, family, society and identity in modern Turkey II | Gölgeler - Ahmet Muhip Dranas Köşebaşı - Ahmet Kutsi Tecer |
7) | Theatre under the Multi-party period | Nazım Hikmet - Tartüf 59 Turgut Özakman - Güneşte On kişi |
8) | The reflections of rural life of Anatolian village in plays | Cahit Atay - Pusuda, Karaların Memetleri Necati Cumalı - Mine |
9) | 1960’s: Brechtian Epic Theatre and its effects on Turkish Playwrights I | Brecht - Kafkas Tebeşir Dairesi Haldun Taner - Keşanlı Ali Destanı, Gözlerimi Kaparım Vazifemi Yaparım |
10) | 1960’s-1970’s Brechtian Epic Theatre and its effects on Turkish Playwrights II | Sermet Çağan - Ayak Bacak Fabrikası Oktay Arayıcı - Nafile Dünya, Rumuz Goncagül |
11) | ''Absurd” Experiments in Turkish Theatre I | Melih Cevdet Anday - İçerdekiler, Mikadonun Çöpleri Sabahattin Kudret Aksal - Kral Üşümesi, Önemli Adam |
12) | “Absurd” Experiments in Turkish Theatre II | Aziz Nesin - Tut Elimden Rovni Adalet Ağaoğlu - Kozalar |
13) | Between "truth" and "play" | Oğuz Atay - Oyunlarla Yaşayanlar |
14) | Playwriting after The 12 September 1980 military coup d'état | Memet Baydur - Yangın Yerinde Orkideler, Limon Behiç Ak - Bina |
Course Notes / Textbooks: | Refik Ahmet Sevengil, Türk Tiyatrosu Tarihi, cilt: 3-4, MEB Yayınevi Sevda Şener, Çağdaş Türk Tiyatrosunda İnsan, A.Ü. DTCF Yay. Sevda Şener, Çağdaş Türk Tiyatrosunda Ahlak Ekonomi Kültür Sorunları, A.Ü.DTCF Sevda Şener, Cumhuriyet’in 75. Yılında Türk Tiyatrosu, İş Bankası Kültür Yayınları Niyazi Akı, Çağdaş Türk Tiyatrosuna Toplu Bakış, Atatürk Üniv. Yay. Metin And, Cumhuriyet Dönemi Türk Tiyatrosu, İş Bankası Yay. Ayşegül Yüksel, Çağdaş Türk Tiyatrosundan On Yazar, Mitos Boyut Yay. Ayşegül Yüksel, Yapısalcılık ve Bir Uygulama Melih Cevdet Anday Tiyatrosu, Gündoğan Yayınları Ayşegül Yüksel, Elveda Dünya Merhaba Kainat Memet Baydur'un Ardından, Mitos Boyut Yay. Ayşegül Yüksel, Haldun Taner Tiyatrosu, Bilgi Yay. Beliz Güçbilmez, Zaman, Zemin, Zuhur, Deniz Kitabevi, Ankara Yavuz Pekman, Çağdaş Tiyatromuzda Geleneksellik, Mios Boyut yay. Eftal Sevinçli, Görüşleriyle Uygulamalarıyla Bir Tiyatro Adamı Olarak Muhsin Ertuğrul, İstanbul, Arba Yayınları, 1990. Özdemir Nutku, Darülbedayi’nin Elli Yılı, Ankara, Ankara Üniversitesi Basımevi, 1969. Nurhan Karadağ, Halkevleri Tiyatro Çalışmaları 1932-1951, Ankara, T.C. Kültür Bakanlığı, 1988. Ertuğrul, Muhsin, Gerçeklerin Düşleri: Tiyatro Düşünceleri, Düzenleyen: Özdemir Nutku, İstanbul, Dr. Nejat F. Eczacıbaşı Vakfı Yayınları, 1993. Ismayıl Hakkı Baltacıoğlu, Tiyatro Nedir?, Mitos Boyut Yayınları, İstanbul, 2006. Berna Moran, Türk Romanına Eleştirel Bir Bakış, İletişim Yayınları, Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce”, cilt: 2 (Tanzimat’ın Mirası), İletişim yay. Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce”, cilt: 3 (modernleşme ve batıcılık), İletişim yay. Tevfik Çavdar, Türkiye’nin Demokrasi Tarihi, cilt: 1, İmge Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, YKY Niyazi Berkes, Türk Düşününde Batı Sorunu, Bilgi Yayınevi Tarık Zafer Tunaya, Batılılaşma Hareketleri, Arba Yayınları Hilmi Ziya Ülken, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Ülken Yayınevi Eric Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İletişim yay. İsmail Cem, Türkiye’de Geri Kalmışlığın Tarihi, İş Bankası Kültür Yayınları. Feroz Ahmad, Modern Türkiye’nin Oluşumu |
References: |
Learning Outcomes | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||||||
1) Art movements are comprehended. | |||||||||||||
2) Acting styles and being able to create roles effectively | |||||||||||||
3) Gain practical experience in theater practices | |||||||||||||
4) The effects of realism and naturalism movements on the theater are conveyed. | |||||||||||||
5) To have basic knowledge and skills about acting styles | |||||||||||||
6) Acquiring play staging experience in the professional process | |||||||||||||
7) Avant-Garde: The relations of Surrealism, Expressionism, Dadaism, Futurism, Cubism movements with the theater are interpreted. | |||||||||||||
8) Political Theater, Documentary Theater and Epic-Dialectical Theater are taught in Political Theater. | |||||||||||||
9) Existential and Absurd Theater are examined. | |||||||||||||
10) Getting to Know the Theater People Who Created Contemporary Acting Styles | |||||||||||||
11) Exploring new creative possibilities | |||||||||||||
12) Introducing students to different acting styles | |||||||||||||
13) Registrar's knowledge is obtained | |||||||||||||
14) The art of theater is performed in interdisciplinary interaction |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Art movements are comprehended. | |
2) | Acting styles and being able to create roles effectively | |
3) | Gain practical experience in theater practices | |
4) | The effects of realism and naturalism movements on the theater are conveyed. | |
5) | To have basic knowledge and skills about acting styles | |
6) | Acquiring play staging experience in the professional process | |
7) | Avant-Garde: The relations of Surrealism, Expressionism, Dadaism, Futurism, Cubism movements with the theater are interpreted. | |
8) | Political Theater, Documentary Theater and Epic-Dialectical Theater are taught in Political Theater. | |
9) | Existential and Absurd Theater are examined. | |
10) | Getting to Know the Theater People Who Created Contemporary Acting Styles | |
11) | Exploring new creative possibilities | |
12) | Introducing students to different acting styles | |
13) | Registrar's knowledge is obtained | |
14) | The art of theater is performed in interdisciplinary interaction |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
total | % | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 0 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % | |
total | % |