Nursing | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | HEM415 | ||||||||
Course Name: | Public Health Nursing | ||||||||
Course Semester: | Fall | ||||||||
Course Credits: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Course Requisites: |
HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI |
||||||||
Does the Course Require Work Experience?: | Yes | ||||||||
Type of course: | Compulsory | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||
Course Coordinator : | Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ | ||||||||
Course Lecturer(s): |
Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÖNMEZ Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN |
||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | To train specialist nurses who have the qualifications of universal scientists with sufficient skills and competencies to protect and improve the health of the individual, family and society in the field of public health nursing. |
Course Content: | DATE WEEK 1 SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi; Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 2 SPECIFIC OBJECTIVES Sağlığı geliştirme model’in(Pender) kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , ve Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlı DATE WEEK 3 SPECIFIC OBJECTIVES Sağlık İNANÇ modeli’in(Champion) kavramlarını sıralama ,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırl DATE WEEK 4 SPECIFIC OBJECTIVES Planlın Davranış Teorisi’nin kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 5 SPECIFIC OBJECTIVES Transteorik Model’in kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri, Modeller LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlamak DATE WEEK 6 SPECIFIC OBJECTIVES Temel Sağlık Hizmetlerinin felsefesini açıklama,ilkelerini anlatma TOPIC (S) Temel Sağlık Hizmetleri LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 7 SPECIFIC OBJECTIVES 1.ARA SINAVI TOPIC (S) LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT DATE WEEK 8 SPECIFIC OBJECTIVES Dünya’da Sağlık Örgütlenmesini örnek ülkeler üzerinden açıklama Sağlık,Örgüteme Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık TOPIC (S) LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT DATE WEEK 9 SPECIFIC OBJECTIVES Türkiye’de Sağlık Örgütlemesini açıklama TOPIC (S) Sağlık,Örgütleme LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 10 SPECIFIC OBJECTIVES İnsan – Çevre İlişkisini açılamak TOPIC (S) Çevre,Sağlık LEARNING ACTIVITIES OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 11 SPECIFIC OBJECTIVES Yetişkin eğitiminin ilkelerini açıklama,planlama,uygulama kriterlerini açıklama TOPIC (S) Yetişkin eğitimi LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 12 SPECIFIC OBJECTIVES Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Sorunlarını açıklama TOPIC (S) Sağlık sorunları LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 13 SPECIFIC OBJECTIVES Toplum tanılamanın özelliklerini ve yöntemlerini açıklama TOPIC (S) Toplum tanılama LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık DATE WEEK 14 SPECIFIC OBJECTIVES Nüfus tipleri,pramidi,hareketleri ve modellerini açıklama TOPIC (S) Nüfus ve Demografi LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Sınav için hazırlık DATE WEEK 15 SPECIFIC OBJECTIVES FINAL SINAVI |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | yok | |
1) | Describe the Public Health Nursing Field of Study Define the functions Public Health Nursing Field of Study, Its Functions Presentation, discussion, question-answer, concept, literature review, self-learning, field applications Analysis of the Curriculum; Homework: Preparation for the next class session | İlgili literatür tarama |
1) | ||
1) | Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık | |
2) | İlgili literatür | |
3) | İlgili literatür | |
4) | İlgili literatür | |
6) | İlgili literatür | |
7) | İlgili literatür | |
8) | İlgili literatür | |
9) | ||
9) | İlgili Literatür | |
9) | ||
11) | İlgili Literatür | |
11) | İlgili literatür | |
12) | İlgili Literatür | |
13) | İlgili literatür | |
14) | İlgili Literatür | |
15) | Dersin kaynakları | İlgili literatür |
Course Notes / Textbooks: | KAYNAKLAR 1. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Kontraseptif Yöntemler, Çev.Pınar Senlet, Uluslar arası Basım. 2. Özay M., Sezgin M., “Yataklı Tedavi Kurumları İstatistik Yıllığı”, Yeni Üstünel Mat., 1993. 3. Özsüt H., “Pratisyen Hekimin El Kitabı, Hastane Dışında Edinilmiş Enfeksiyonlar”, Turgut Yayıncılık, 1996. 4. Sağlık 21 DSÖ Avrupa Bölgesi için Herkese Sağlık Politikası Çerçevesi .Çev, Aykut N.,Öztürk Y.,Günay O, Çev Ed; Günay O.,Öztürk Y.Erciyes Üniversitesi Yayınları,No.126, Kayseri 2000. 9. WHO. The Role of the Occupational Health Nurse in Workplace Health Management.WHO, 2001. 10. Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı, (Editörler: M. Bertan, Ç. Güler), Güneş Yayıncılık, Ankara, (1995). 11. Aksayan, S. ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği El kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, No:14 (1998). 12. Güler Ç., Akın A. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları. (2006). 13. Sebastian J. G., Stanhope M. Community Health Nursing Practice. Mosby Comp.(1999). 14. Stanhope M, Lancaster J Community Health Nursing. Mosby company.(1996) 15. Ege Üniversitesi HYO Halk Sağlığı Hemşireliği 5. Temel Sağlık Hizmetleri, Alma Ata, 1978. 6. Türkiye 2008 Nüfus ve Sağlık Araştırması.Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü,Ankara. |
References: | Yardımcı kaynaklar 1. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi http://www.deuhyoedergi.org/ 2. Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD 3. İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm 4. Toplum ve Hekim Dergisi (http://www.ttb.org.tr/th/) 5. TSK Koruyucu Hekimlik Dergileri (http://www.korhek.org/journal.php) 6. JOGNN Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing www. jognn.awhonn.org/ 7. Journal of Perinatal and Neonatal Nursing journals.lww.com/jpnnjournal/pages/default.aspx |
Learning Outcomes | 1 |
|||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | ||||||||||
1) It can manage nursing care in accordance with ethical principles and laws. | ||||||||||
2) Can transfer theoretical knowledge to nursing applications. | ||||||||||
3) Have basic psychomotor skills of nursing. | ||||||||||
4) Having basic psychomotor skills of your nursing. | ||||||||||
5) Individuals, families and the community have the knowledge to perform nursing roles and functions in meeting the health care needs. | ||||||||||
6) It can contribute to the formation of health policies. | ||||||||||
7) Can take responsibility as individual and team member in nursing applications. | ||||||||||
8) It can use health information systems in the maintenance. | ||||||||||
9) To have general cultural knowledge required to be a contemporary individual and a professional member. | ||||||||||
10) To be able to carry out projects and activities by cooperating among the sectors in social awareness consciousness. | ||||||||||
11) Using a foreign language, you can follow the information in the field and communicate with your foreign colleagues. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | It can manage nursing care in accordance with ethical principles and laws. | |
2) | Can transfer theoretical knowledge to nursing applications. | |
3) | Have basic psychomotor skills of nursing. | |
4) | Having basic psychomotor skills of your nursing. | |
5) | Individuals, families and the community have the knowledge to perform nursing roles and functions in meeting the health care needs. | |
6) | It can contribute to the formation of health policies. | |
7) | Can take responsibility as individual and team member in nursing applications. | |
8) | It can use health information systems in the maintenance. | |
9) | To have general cultural knowledge required to be a contemporary individual and a professional member. | |
10) | To be able to carry out projects and activities by cooperating among the sectors in social awareness consciousness. | |
11) | Using a foreign language, you can follow the information in the field and communicate with your foreign colleagues. |
Field Study | |
Peer Review | |
Expression | |
Brainstorming/ Six tihnking hats | |
Individual study and homework | |
Lesson | |
Group study and homework | |
Problem Solving | |
Role Playing | |
Q&A / Discussion | |
Internship/Onsite Practice |
Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing) | |
Oral Examination | |
Homework | |
Application | |
Observation | |
Individual Project | |
Group project | |
Presentation | |
Reporting | |
Peer Review | |
Bilgisayar Destekli Sunum | |
Case study presentation | |
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Homework Assignments | 1 | % 20 |
Midterms | 1 | % 30 |
Final | 1 | % 50 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 50 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 50 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Duration (Hours) | Workload |
Course Hours | 15 | 3 | 45 |
Special Course Internship (Work Placement) | 15 | 8 | 120 |
Study Hours Out of Class | 15 | 6 | 90 |
Presentations / Seminar | 3 | 5 | 15 |
Homework Assignments | 3 | 10 | 30 |
Midterms | 1 | 3 | 3 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Total Workload | 306 |