HEM415 Public Health NursingIstanbul Okan UniversityDegree Programs NursingGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Nursing
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

General course introduction information

Course Code: HEM415
Course Name: Public Health Nursing
Course Semester: Fall
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 8 7 16
Language of instruction: TR
Course Requisites: HEM102 - Hemşirelikte Temel İlke ve Uygulamalar | HEM104 - Hemşirelik Esasları | HMS104@ADYÜ - HEMŞİRELİK ESASLARI
Does the Course Require Work Experience?: Yes
Type of course: Compulsory
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi ELİF DÖNMEZ
Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM ÇİFTÇİ
Prof. Dr. BİRSEN YÜRÜGEN
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: To train specialist nurses who have the qualifications of universal scientists with sufficient skills and competencies to protect and improve the health of the individual, family and society in the field of public health nursing.
Course Content: DATE WEEK 1
SPECIFIC OBJECTIVES Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanını açıklama İşlevleri tanımlama
TOPIC (S) Halk Sağlığı Hemşireliği Çalışma Alanı, İşlevleri
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Izlencenin Analizi;
Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık





DATE WEEK 2
SPECIFIC OBJECTIVES Sağlığı geliştirme model’in(Pender) kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma

TOPIC (S)
Sağlık Hastalık , ve Sağlığı Koruma İlkeleri,
Modeller

LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlı
DATE WEEK 3
SPECIFIC OBJECTIVES
Sağlık İNANÇ modeli’in(Champion) kavramlarını sıralama ,modeli açıklama,CTE’i yapma



TOPIC (S)
Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri,
Modeller
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırl
DATE WEEK 4
SPECIFIC OBJECTIVES Planlın Davranış Teorisi’nin kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma


TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri,
Modeller
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık







DATE WEEK 5
SPECIFIC OBJECTIVES


Transteorik Model’in kavramlarını sıralama,modeli açıklama,CTE’i yapma




TOPIC (S) Sağlık Hastalık , Sağlığı Koruma İlkeleri,
Modeller
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlamak
DATE WEEK 6
SPECIFIC OBJECTIVES

Temel Sağlık Hizmetlerinin felsefesini açıklama,ilkelerini anlatma

TOPIC (S) Temel Sağlık Hizmetleri
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık

DATE WEEK 7
SPECIFIC OBJECTIVES 1.ARA SINAVI
TOPIC (S)
LEARNING ACTIVITIES
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT



DATE WEEK 8

SPECIFIC OBJECTIVES Dünya’da Sağlık Örgütlenmesini örnek ülkeler üzerinden açıklama
Sağlık,Örgüteme
Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları

Ödev:Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık


TOPIC (S)
LEARNING ACTIVITIES
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT
DATE WEEK 9
SPECIFIC OBJECTIVES Türkiye’de Sağlık Örgütlemesini açıklama
TOPIC (S) Sağlık,Örgütleme
LEARNING ACTIVITIES
Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık


DATE WEEK 10
SPECIFIC OBJECTIVES
İnsan – Çevre İlişkisini açılamak

TOPIC (S) Çevre,Sağlık
LEARNING ACTIVITIES

OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT
Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık


DATE WEEK 11
SPECIFIC OBJECTIVES Yetişkin eğitiminin ilkelerini açıklama,planlama,uygulama kriterlerini açıklama
TOPIC (S) Yetişkin eğitimi
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık

DATE WEEK 12
SPECIFIC OBJECTIVES
Türkiye’de ve Dünyada Sağlık Sorunlarını açıklama
TOPIC (S) Sağlık sorunları
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık

DATE WEEK 13
SPECIFIC OBJECTIVES
Toplum tanılamanın özelliklerini ve yöntemlerini açıklama


TOPIC (S) Toplum tanılama
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Ödev: Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık


DATE WEEK 14
SPECIFIC OBJECTIVES Nüfus tipleri,pramidi,hareketleri ve modellerini açıklama
TOPIC (S) Nüfus ve Demografi
LEARNING ACTIVITIES Sunum, tartışma, soru-cevap, kavram, literatür tarama, kendi kendine öğrenme, alan uygulamaları
OUT OF CLASS WORK ASSIGMENT Sınav için hazırlık

DATE WEEK 15
SPECIFIC OBJECTIVES FINAL SINAVI

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
1) Dersin Öğrenme Çıktıları: 1. 1. Halk sağlığı ve halk sağlığı hemşireliği temel kavramlarını tanımlar, 2. 2. Halk sağlığı hemşireliğinin tarihsel gelişimini, çağdaş rol ve işlevlerini ve çalışma alanlarını açıklar. 3. 3. Toplumun sağlık göstergelerini ve sağlığı etkileyen sosyal, ekonomik ve kültürel faktörleri açıklar. 4. 4. Temel sağlık hizmetleri kavramını açıklar, hizmet sunumunda kişi ve kurumların sorumluluklarını tanımlar 5. 5. Dünyada ve ülkemizdeki çevre sağlığı sorunlarını, gerekli önlemleri ve toplumsal duyarlılık kazandırmada hemşirenin rolünü açıklar. 6. 6. Halk sağlığı hizmetleri ve sunumu ile ilgili politikaları/ mevzuatları açıklar. 7. 7. Dünyadaki ve ülkemizdeki sağlık hizmetlerinin sunumuna ilişkin farklı örgütlenme modellerini karşılaştırır. 8. 8. Toplumun sağlığını geliştirmede paydaşlarla iletişimin önemini kavrar. 9. 9. Toplumdaki kamu, özel ve diğer kurumlarla işbirliğinin önemini açıklar. 10. 10. Yazılı, sözel ve diğer yollarla etkili iletişim kurar, 11. Halk sağlığı uygulamalarında etik ilkeleri bilir.
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Lesson Plan

Week Subject Related Preparation
1) yok
1) Describe the Public Health Nursing Field of Study Define the functions Public Health Nursing Field of Study, Its Functions Presentation, discussion, question-answer, concept, literature review, self-learning, field applications Analysis of the Curriculum; Homework: Preparation for the next class session İlgili literatür tarama
1)
1) Bir sonraki sınıf oturumu için hazırlık
2) İlgili literatür
3) İlgili literatür
4) İlgili literatür
6) İlgili literatür
7) İlgili literatür
8) İlgili literatür
9)
9) İlgili Literatür
9)
11) İlgili Literatür
11) İlgili literatür
12) İlgili Literatür
13) İlgili literatür
14) İlgili Literatür
15) Dersin kaynakları İlgili literatür

Sources

Course Notes / Textbooks: KAYNAKLAR
1. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı, Kontraseptif Yöntemler, Çev.Pınar Senlet, Uluslar arası Basım.
2. Özay M., Sezgin M., “Yataklı Tedavi Kurumları İstatistik Yıllığı”, Yeni Üstünel Mat., 1993.
3. Özsüt H., “Pratisyen Hekimin El Kitabı, Hastane Dışında Edinilmiş Enfeksiyonlar”, Turgut Yayıncılık, 1996.
4. Sağlık 21 DSÖ Avrupa Bölgesi için Herkese Sağlık Politikası Çerçevesi .Çev, Aykut N.,Öztürk Y.,Günay O, Çev Ed; Günay O.,Öztürk Y.Erciyes Üniversitesi Yayınları,No.126, Kayseri 2000.
9. WHO. The Role of the Occupational Health Nurse in Workplace Health Management.WHO, 2001.

10. Halk Sağlığı Temel Bilgiler Kitabı, (Editörler: M. Bertan, Ç. Güler), Güneş Yayıncılık, Ankara, (1995).
11. Aksayan, S. ve ark. Halk Sağlığı Hemşireliği El kitabı, Vehbi Koç Vakfı Yayınları, No:14 (1998).
12. Güler Ç., Akın A. Halk Sağlığı Temel Bilgiler, Hacettepe Üniversitesi Yayınları. (2006).
13. Sebastian J. G., Stanhope M. Community Health Nursing Practice. Mosby Comp.(1999).
14. Stanhope M, Lancaster J Community Health Nursing. Mosby company.(1996)
15. Ege Üniversitesi HYO Halk Sağlığı Hemşireliği

5. Temel Sağlık Hizmetleri, Alma Ata, 1978.
6. Türkiye 2008 Nüfus ve Sağlık Araştırması.Hacettepe Üniversitesi Nüfus Etüdleri Enstitüsü,Ankara.
References: Yardımcı kaynaklar
1. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.deuhyoedergi.org/

2. Atatürk Üniversitesi Anadolu Hemşirelik ve Sağlık Bilimleri Dergisi
http://e-dergi.atauni.edu.tr/index.php/HYD

3. İstanbul Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Dergisi
http://www.istanbul.edu.tr/yuksekokullar/floren/yayinlar.htm
4. Toplum ve Hekim Dergisi (http://www.ttb.org.tr/th/)
5. TSK Koruyucu Hekimlik Dergileri (http://www.korhek.org/journal.php)
6. JOGNN Journal of Obstetric, Gynecologic and Neonatal Nursing www. jognn.awhonn.org/
7. Journal of Perinatal and Neonatal Nursing journals.lww.com/jpnnjournal/pages/default.aspx

Course-Program Learning Outcome Relationship

Learning Outcomes

1

Program Outcomes
1) It can manage nursing care in accordance with ethical principles and laws.
2) Can transfer theoretical knowledge to nursing applications.
3) Have basic psychomotor skills of nursing.
4) Having basic psychomotor skills of your nursing.
5) Individuals, families and the community have the knowledge to perform nursing roles and functions in meeting the health care needs.
6) It can contribute to the formation of health policies.
7) Can take responsibility as individual and team member in nursing applications.
8) It can use health information systems in the maintenance.
9) To have general cultural knowledge required to be a contemporary individual and a professional member.
10) To be able to carry out projects and activities by cooperating among the sectors in social awareness consciousness.
11) Using a foreign language, you can follow the information in the field and communicate with your foreign colleagues.

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) It can manage nursing care in accordance with ethical principles and laws.
2) Can transfer theoretical knowledge to nursing applications.
3) Have basic psychomotor skills of nursing.
4) Having basic psychomotor skills of your nursing.
5) Individuals, families and the community have the knowledge to perform nursing roles and functions in meeting the health care needs.
6) It can contribute to the formation of health policies.
7) Can take responsibility as individual and team member in nursing applications.
8) It can use health information systems in the maintenance.
9) To have general cultural knowledge required to be a contemporary individual and a professional member.
10) To be able to carry out projects and activities by cooperating among the sectors in social awareness consciousness.
11) Using a foreign language, you can follow the information in the field and communicate with your foreign colleagues.

Learning Activity and Teaching Methods

Field Study
Peer Review
Expression
Brainstorming/ Six tihnking hats
Individual study and homework
Lesson
Group study and homework
Problem Solving
Role Playing
Q&A / Discussion
Internship/Onsite Practice

Assessment & Grading Methods and Criteria

Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing)
Oral Examination
Homework
Application
Observation
Individual Project
Group project
Presentation
Reporting
Peer Review
Bilgisayar Destekli Sunum
Case study presentation
Staj/ Yerinde Uygulama Değerlendirmesi

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 1 % 20
Midterms 1 % 30
Final 1 % 50
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 50
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 50
total % 100

Workload and ECTS Credit Grading

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 15 3 45
Special Course Internship (Work Placement) 15 8 120
Study Hours Out of Class 15 6 90
Presentations / Seminar 3 5 15
Homework Assignments 3 10 30
Midterms 1 3 3
Final 1 3 3
Total Workload 306