MİMB452 Mimarlık Uygulamaları ve Etikİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar MimarlıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Mimarlık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: MİMB452
Ders İsmi: Mimarlık Uygulamaları ve Etik
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 4
Öğretim Dili: TR-EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Öğr.Gör. B.Öğretim Elemanı
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi MELODY SAFARKHANI
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrencileri profesyonel iş yaşamına hazırlamak. Mesleği icra ederken kullanılan temel terimleri tanıtmak. İş yaşantısı içerisinde yer alan aktörler arasındaki ilişki ve iletişim kalıplarını, iletişim yöntemlerini ve iş protokollerini öğretmek. Mesleği icra ederken uyulması gereken etik kuralları benimsetmek.
Dersin İçeriği: Mimarlık mesleği ile ilgili yasal tanım ve terimler. Meslek hayatındaki çeşitli aktörler (Sivil toplum örgütleri, kamu kurum ve kuruluşları, profesyonel hizmetler, inşaat, vb.) Mimari projelerin yasal mevzuata uygunluğunu değerlendirme yöntemleri ve ilgili hesaplamalar. Çeşitli izinler için izlenmesi gereken yol ve bürokratik süreçler. Tüm bu süreçler yürütülürken uyulması gereken protokoller, mesleki etik ve ahlak kuralları. Çeşitli durumlara göre davranış şekillerinin etik kurallara uygunluğunu değerlendirme yaklaşımları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İlgili kanun, standard ve yönetmeliklerde yer alan mesleki tanımlar öğrenilecektir.
2) Mimarlık mesleği icra eden bir kişinin ne türk kurumlarda hangi tür görev ve sorumlulukları üstlenebileceği ile ilgili bir farkındalık oluşacaktır.
3) Bir mimari projeye başlarken imar planları, plan notları ve fiziki koşullar ile eşgüdüm sağlanabilecektir.
4) Resmi kurallara uygun bir proje geliştirebilmek için gerekli hesapları yapabilir hale gelinecektir
5) Yapı ile ilgili hangi izinlerin alınması gerektiği, bunlar ile ilgili tamamlanması gereken işlemler ve evraklar konusunda bilinç oluşacaktır. Tüm bu süreçte uyulması gereken etik kurallar benimsenecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş, Temel tanımlar, ders içeriği ve amacı ile ilgili genel bilgi. UIA Accord on Recommended International Standards of Professionalism in Architectural Practice
2) Meslek nedir? Mimarlık mesleğinin icra şekilleri ve izlenmesi gereken yol. Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Mimarlar Odası, Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği
3) Etik Kavramı (Ahlaki boyut, hukuki boyut, görevi, sorunları, yöntem alanları) İlhan TEKELİ, Tasarım Mimarlık ve Mimarlar Doğan TEKELİ, Mimarlık, Zor Zanaat
4) Mimarlık Meslek Pratiğinde Eyleme Bağlı Etik Değer ve Sorumluluklar İlhan TEKELİ, Tasarım Mimarlık ve Mimarlar Doğan TEKELİ, Mimarlık, Zor Zanaat
5) Kavramlar, İmar Kanunu ve tanımlar (imar adası, imar parseli, kadastro adası, kadastro parseli, yapı, bina, idare, İmar planları (Çevre düzeni planı, nazım, uygulama planları), idare, bakanlık) T.C. İmar Kanunu ve Planlı ALanlar İmar Yönetmeliği
6) İmar kanunu esasları (Arsa ve arazi düzenleme, imar planları yapımı, Müelliflik ve şantiye şefliği, Yapı Ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi , ruhsata aykırı yapılar ve yapılacak işlemler) T.C. İmar Kanunu ve Planlı ALanlar İmar Yönetmeliği
7) İmar kanunu esasları (konunun devamı) T.C. İmar Kanunu ve Planlı ALanlar İmar Yönetmeliği
8) Ara Sınav yok
9) Türkiye’de yerel yönetimler, yetki ve sorumluluklar (Büyükşehir Belediyeleri, İlçe Belediyeleri, İl Özel İdareleri) Ruşen KELEŞ, Kentleşme Politikası
10) Seminer yok
11) Mimari tasarıma yaklaşım, yasal olarak bağlayıcı unsurlar. Öncelikli olarak tespitinin yapılması gerekli konular. İlgili kavramlar (plankote, aplikasyon, imar durumu, inşaat istikamet, Zemin etüt raporu, vd.) İzmir Mimarlar Odası, Meslek Pratiği El Kitabı
12) Uygulama: Emsal hesabı, tasarımın optimizasyonu yok
13) Uygulama: Emsal hesabı, tasarımın optimizasyonu yok
14) Genel değerlendirme, tartışma, soru ve cevaplar yok

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: • UIA Accord on Recommended International Standards of Professionalism in Architectural Practice, https://www.bak.de/w/files/bak/02architekten/05internationales/1454321930v4bbw8wd2dq42ph7.pdf
• T.C. 3194 Sayılı İmar Kanunu
• T.C. Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği
• Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Mimarlar Odası, Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği
• İlhan TEKELİ, Tasarım Mimarlık ve Mimarlar
• Doğan TEKELİ, Mimarlık, Zor Zanaat
• Ruşen KELEŞ, Kentleşme Politikası
• İzmir Mimarlar Odası, Mimarlık Meslek Pratiği El Kitabı
Diğer Kaynaklar: • UIA Accord on Recommended International Standards of Professionalism in Architectural Practice, https://www.bak.de/w/files/bak/02architekten/05internationales/1454321930v4bbw8wd2dq42ph7.pdf
• T.C. 3194 Sayılı İmar Kanunu
• T.C. Planlı Alanlar İmar Yönetmeliği
• Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Mimarlar Odası, Serbest Mimarlık Hizmetlerini Uygulama, Tescil ve Mesleki Denetim Yönetmeliği
• İlhan TEKELİ, Tasarım Mimarlık ve Mimarlar
• Doğan TEKELİ, Mimarlık, Zor Zanaat
• Ruşen KELEŞ, Kentleşme Politikası
• İzmir Mimarlar Odası, Mimarlık Meslek Pratiği El Kitabı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

Program Kazanımları
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir.
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir.
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir.
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir.
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir.
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir.
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir.
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) - İlgili temel alanda, mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için yerel, bölgesel, ulusal ve küresel bağlamda, söylemsel, kuramsal, olgusal bilgi ile profesyonel hizmet duyarlılıklarını kapsayan çok boyutlu bilgileri, çok çeşitli ortamlardan kazanarak, akademik paylaşım ortamlarına yansıtabilmek için gerekli bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
2) - Bu çerçevede, alanda gerekli, düşünsel, söylemsel, bilimsel, teknolojik, estetik, sanatsal tarihsel ve kültürel alt yapıya ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
3) - İlgili alanda insan ve toplum odaklı, çevreye (doğal ve yapılı) duyarlı mimari tasarım / planlama / tasarım / araştırma yöntemleri konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
4) - İlgili alanda ekonomik, çevresel ve toplumsal sürdürebilirlik ilkeleri ve standartları ile afetlerle ilgili konularda çok boyutlu bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
5) - Alanıyla ilgili ilkeler, yasa, yönetmelik ve standartlar hakkında bilgiye sahiptir. 5
6) - Alanıyla ilgili kurumsal ve etik değerler konusunda bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
7) - İlgili alanın tarihsel, coğrafi, toplumsal ve kültürel bağlam içindeki yerine / önemine ilişkin bilgi ve kavrayışa sahiptir. 5
8) - Mimari tasarım / planlama / tasarım alanlarında kavram geliştirme becerisine sahiptir. 5
9) - Mimari tasarım / planlama / tasarım etkinlikleri ve araştırmaları için söylem, kuram ve kılgı (pratik) bütünlüğünü sağlama becerisine sahiptir. 5
10) - Mimari tasarım / planlama / tasarım konularında, olgular, potansiyel ve sorunlar ile bunlar için gerekli araştırmaları tanımlayabilme becerilerine sahiptir. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Ödev
Seminer
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 3 42
Sunum / Seminer 1 4 4
Ödevler 2 10 20
Ara Sınavlar 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 112