EGT-512 Turkish Education SystemIstanbul Okan UniversityDegree Programs Master of Arts in Early Childhood Education with thesisGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Master of Arts in Early Childhood Education with thesis
Master TR-NQF-HE: Level 7 QF-EHEA: Second Cycle EQF-LLL: Level 7

General course introduction information

Course Code: EGT-512
Course Name: Turkish Education System
Course Semester: Fall
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 7
Language of instruction: TR
Course Requisites:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Department Elective
Course Level:
Master TR-NQF-HE:7. Master`s Degree QF-EHEA:Second Cycle EQF-LLL:7. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Prof. Dr. AYTAÇ GÖĞÜŞ
Course Lecturer(s):
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: To comprehend the historical and intellectual foundations of the Turkish education system; to recognize its legal foundations, purpose, structure and functioning; to comprehend the school management with its theoretical and practical aspects within the context of management science and organization concept.
Course Content: The structure of the Turkish education system, managerial and organizational problems, educational management approaches, the functioning of educational management theories.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) To be able to analyze the Turkish Education System structurally.
2) To be able to explain the perspectives on human nature in organizations in interpreting management approaches.
3) To be able to comprehend the classical and contemporary management theories in terms of organizational functioning
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) To be able to comprehend the administrative and organizational problems in the Turkish education system
2) To be able to explain the basic features of the education system and schools
3) To be able to explain the basic concepts in the field of educational management
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Lesson Plan

Week Subject Related Preparation
1) Course introduction: to explain the scope, rationale, importance, expectations, operation and evaluation criteria. Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
2) Legal foundations of the education system Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
3) Organization and Management structure of the Education System - Central organization Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
4) Organization and Management structure of the Education System-Provincial Organization Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
5) Teaching Levels in Education System: Preschool and Basic Education Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
6) Teaching levels in the education system: Secondary Education - Higher Education Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
7) Midterm
8) Human and physical resources in the education system Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
9) Basic concepts of education and management. Assumptions about human nature Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
10) Management Theories and processes Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
11) School and school management as a social system Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
12) School Effectiveness and Change Management Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
13) Culture and climate in schools Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
14) Final exam

Sources

Course Notes / Textbooks: Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.
References: Şişman, M.; Taşdemir, İ. (2008). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. Aydın, M. (2000). Eğitim yönetimi (6. Baskı). Ankara: Hatipoğlu Yayınları. Hoy, W. K. & Miskel, C. G., (2008). Eğitim yönetimi: Teori, araştırma ve uygulama [7. baskıdan çeviri, editör Selahattin Turan]. Nobel Yayın Dağıtım.

Course-Program Learning Outcome Relationship

Learning Outcomes

1

5

6

2

3

4

Program Outcomes
1) To be able to evaluate critically about preschool education
2) To be able to use the knowledge at the level of expertise gained in preschool education
3) To be able to comprehend the interaction between preschool education and other disciplines and create new information
4) Apply a scientific research, analysis and interpret the results
5) Following the developments in the field and improving himself throughout life
6) To be able to evaluate the strategies, policies and practices developed in preschool education and their results

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) To be able to evaluate critically about preschool education 3
2) To be able to use the knowledge at the level of expertise gained in preschool education
3) To be able to comprehend the interaction between preschool education and other disciplines and create new information 3
4) Apply a scientific research, analysis and interpret the results
5) Following the developments in the field and improving himself throughout life
6) To be able to evaluate the strategies, policies and practices developed in preschool education and their results

Learning Activity and Teaching Methods

Reading
Homework
Q&A / Discussion

Assessment & Grading Methods and Criteria

Homework
Presentation

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Final 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

Workload and ECTS Credit Grading

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 13 2 26
Study Hours Out of Class 13 3 39
Presentations / Seminar 1 10 10
Homework Assignments 1 6 6
Midterms 1 14 14
Final 1 18 18
Total Workload 113