UIS311 Türkiye Siyasi Tarihi Iİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Halkla İlişkiler ve ReklamcılıkÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Halkla İlişkiler ve Reklamcılık
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: UIS311
Ders İsmi: Türkiye Siyasi Tarihi I
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Üniversite Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi GÖKÇE BALABAN
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders amacı Osmanlı İmparatorluğu’nun son döneminden 21. yüzyılın ilk yıllarına kadar Türkiye’deki siyasi gelişmeleri incelemeyi hedeflemektedir. Bu amaçla derste, 1789’dan 1908’e kadar Osmanlı siyasi sisteminin modernleşmesi; İkinci Meşrutiyet dönemi gelişmeleri; imparatorluktan cumhuriyete geçiş; erken cumhuriyet döneminde ulus inşası; 1945 ve 1950 arası demokrasiye geçiş süreci; erken cumhuriyet döneminde ulus-devlet inşa etme süreci; 1945-1950 arasından demokrasiye geçiş adımları; 1950 ve 1980 arasındaki çok-partili demokrasi ve askeri darbeler (27 Mayıs 1960, 12 Mart 1971 ve 12 Eylül 1980); 1980’lerden sonra kimlik politikalarının yükselişi; 2002 seçimleri ve sonraki siyasi durum gibi konu başlıkları ele alınacaktır.
Dersin İçeriği: Modernite-öncesi dönemde Osmanlı’da toplumsal ve siyasi yapı; 18. ve 19. yüzyıllarda siyasi dönüşüm; Osmanlı’da siyasi modernleşme (1839-1908); Jön Türkler ve imparatorluktan cumhuriyete geçiş (1908-1923); Kemalizm ve erken cumhuriyet döneminde sosyo-politik değişim (1923-1938); İnönü dönemi ve demokrasiye geçiş (1938-1950); Demokrat Parti ve “popülist” demokrasi (1950-1960); 27 Mayıs darbesi ve 1960’larda toplumsal hareketler; 12 Mart askeri müdahalesi ve 1970’lerde ekonomik ve siyasi kriz; 12 Eylül darbesi, Özal dönemi ve sonrası (1980-2002); AKP iktidarı döneminde Türkiye siyaseti (2002- ).

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Osmanlı İmparatorluğu’nun son dönemi, Türkiye Cumhuriyeti’nin ilk yılları, tek parti ve çok partili dönemlerdeki temel gelişmeleri tanır.
2) • Cumhuriyet’in ilanından bu yana Türkiye siyasetindeki tarihsel dönüm noktalarını ayırt eder.
3) • Türkiye siyasi tarihinin rekabet halindeki tarihyazım geleneklerini belirleyip karşılaştırır.
4) • Türkiye siyasi hayatındaki 1908’den itibaren farklı tarihsel dönemlerle ilgili siyasi temalar arasında ilişki kurar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • İzleğin içeriğini tanıtır. • Ders programını sıralar. • Ders kitabı ve yazarı hakkında açıklar. • Ekstra ders materyallerini sıralar. • Not ve değerlendirme sistemini açıklar. • Tarih disiplinine bilimsel yaklaşımın önemini tanır. • Gündelik yaşamdan örneklerle siyaset ve tarih ilişkisini gösterir. • Tarihi dönemselleştirmenin önemini fark eder. İzleği inceleme. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 13-21.
2) • Tarihin farklı şekillerde dönemselleştirilmesinin neden gerektiğini açıklar • TST’nin farklı dönemselleştirme biçimlerini tanıtır. • Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye’de değişik dönemlerdeki siyasi rejim değişikliklerini açıklar. • “Tarihyazımı” kavramının anlamını belirler. • TST’de rekabet halindeki tarihyazım gelenekleri üzerine tartışır. • TST ve tarihçilik arasındaki ilişkiyi açıklar Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 25-41.
3) • Premodern dönemdeki Osmanlı siyasi ve toplumsal yapısının temel özellerini belirler. • Osmanlı “devlet geleneğini” açıklar • Osmanlı devletinin siyasi meşruiyetinin temelini açıklar • Modernlik öncesi ve modern sosyo-politik sistemlerin farklarını belirler. • Premodern siyasi alanı görselleştirir. • Osmanlı’da meşruiyet ve adalet kavramlarını açıklar. • Osmanlı İmparatorluğu’nun çok dilli ve farklı etnik grupları barındıran toplumsal yapısını açıklar. • Osmanlı sosyo-politik örgütlenmesinin temeli olan “millet sistemi”ni açıklar ve tartışır. • Türkiye siyasetini anlamak için bir araç olan merkez-çevre paradigmasını tartışır. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 43-81.
4) • Osmanlı ekonomik ve askeri alanlarda zayıflamasının nedenlerini sıralar. • İmparatorluğun bu askeri-ekonomik kriz/çöküşe verdiği tepkileri açıklar. • III. Selim’in reform yaklaşımını ve “Nizam-ı Cedid”i açıklar. • Nizam-ı Cedid dönemindeki reformları sıralar. • Osmanlı İmparatorluğu’nun Fransız Devrimi sırasındaki dış ilişkilerini tartışır. • Fransız Devrimi’nin etkilerini belirler. • II. Mahmut zamanındaki merkezileşme girişimlerini açıklar • İmparatorluğun toprak kayıplarını ve isyanları sıralar. • “Doğu Sorunu”nu tartışır. • Eğitim, ordu ve bürokrasi alanlarındaki reformları sıralar Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 83-142.
5) • Tanzimat döneminin (1839–71) özelliklerini ve gelişmelerini açıklar. • Gülhane Hattı Hümayunu’nun özelliklerini açıklar. • Millet sistemindeki değişimi açıklar. • Askeri, siyasi, idari ve mali alanlardaki reformları sıralar. • Osmanlı İmparatorluğu’nun dünya kapitalizmine eklemlenişini açıklar. • Osmanlı İmparatorluğu’nda anayasacılığın ortaya çıkış ve yükselişi ile 1876 anayasal devrimini açıklar. • II. Abdülhamit döneminin farklı yorumlarını belirleme ve bu farklılığın nedenleri üzerine tartışır. • İmparatorlukta cemaatler-arası gerilimler, çatışmalar ve milliyetçiliğin yükselişi süreçlerini açıklar. • Jön Türk hareketinin ideolojik arkaplanı üzerine tartışır. Okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 145-245.
6) • 1908 Devrimi’nin neden ve sonuçlarını açıklar • 1909 karşı-devriminin neden ve sonuçlarını açıklar • Balkan Savaşı ve Bab-ı Ali baskınının neden ve sonuçlarını açıklar • Osmanlı İmparatorluğu’nun I. Dünya Savaşına girişinin nedenlerini açıklar. • İttihatçı merkezin iktidarını sağlamlaştırma sürecini örneklerle gösterir. • Ermeni sorununu açıklar ve tartışır • 1913-18 dönemi reform politikalarının toplumsal ve kültürel değişime olan etkilerini örneklerle gösterir. • Milli İktisat politikasının özelliklerini inceler. • Türk milliyetçiliği daha önceki milliyetçi hareketlere karşılaştırır. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s.247-260.
7) • Bağımsızlık mücadelesinin nedenleri ve örgütlenişini açıklar • Milli direniş hareketi içindeki siyasi gelişmeleri inceler • Lozan Barış Antlaşması’nın Cumhuriyet’in kuruluşu açısından önemini tartışır • Atatürk’ün Türkiye Cumhuriyeti için merkezi rolünü tartışır. • Türk ulus-devletinin kuruluşu ve Türk milli gelişme sürecini Avrupa’daki diğer ulus-devletlerle karşılaştırır. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 261-302.
8) • Tek-parti devleti ortaya çıkarken (1923-27) var olan koşulları açıklar. • Cumhuriyet’in temel kurumları ve Halifeliğin kaldırılış sürecini açıklar ve tartışır. • Milliyetçi hareket içindeki bölünmeyi ve Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası’nın ortaya çıkışını inceler. • Şeyh Sait İsyanı’nın neden ve sonuçlarını tartışır • İzmir Suikastı’nın neden ve sonuçlarını inceler • Milliyetçilik ve laiklik ilkelerinden esinlenenleri, Kemalist reformların özelliklerini açıklar • Serbest Fırka’nın kurulduğu ve kapatıldığı zamanki koşulları inceler. • Tek-parti rejiminin nasıl kurumsallaştırıldığını örneklerle gösterir. • Kemalist rejimin 1930’lardaki devletçi ekonomik politikasını açıklar. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 303-319.
9) • Demokrasiye geçiş sürecindeki (1945–50) iç ve dış koşulları açıklar • Değişim için sosyo-ekonomik baskıların nedenlerini inceler • Cumhuriyet Halk Partisi (CHP) içindeki muhalefetin ortaya çıkışını açıklar • Uluslararası güç dengesi ve soğuk savaş döneminin demokratikleşme sürecine etkilerini açıklar • Demokratikleşme sürecinin aşamalarını, basın ve siyasi alanın liberalleşmesine odaklanarak inceler Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s.323-350.
10) • Demokrat Parti yönetimi sırasındaki dönüşümün özelliklerini tanımlar • 1950, 1954 ve 1957 seçimlerinin sonuçlarını inceler ve karşılaştırır • 1950’lerde ekonomi politikalarının değişimini ve tarım sektörüne etkisini örneklerle açıklar • Hükümetin artan otoriter eğilimlerini örneklere sıralar. • DP iktidarı sırasında devletin laiklik politikalarında süreklilik ve değişiklikleri inceler • 1960 askeri darbesine yol açan koşulları açıklar. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 351-399.
11) • 27 Mayıs 1960 askeri darbesinin özellikleri ve sonuçlarını açıklar • Darbe sonrası demokrasiye dönüş için alınan önlemleri örneklerle gösterir. • Yeni anayasanın özelliklerini sıralar ve yeni kurumları açıklar. • Adalet Partisi ve lideri Demirel’in yükselişini inceler. • CHP’nin “ortanın solu” yaklaşımını açıklar ve tartışır. • Siyasi radikalizmde (sağ ve sol) yükselişi açıklar. • 12 Mart 1971 muhtırasının neden ve sonuçlarını inceler • Plancı ekonomik politikalar ile ithal ikameci politikaları inceler. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 401-482.
12) • 1980 darbesinin neden ve sonuçları ile sonrasındaki koşulları tartışır • Yeni anayasanın demokrasiyi nasıl yeniden yapılandırdığı ve daralttığını örneklerle gösterir. • Anavatan Partisi yönetimi sırasında ekonomik ve siyasi alanda liberalleşme adımlarını açıklar. • Türk-İslam Sentezi’nin toplumsal ve kültürel alandaki etkilerini tartışır. • İslamcı hareketin 1980’ler ve 1990’lardaki yükselişini inceler. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 401-482.
13) • Kürt sorununun kökenlerini inceler. • “28 Şubat 1997” müdahalesini Kemalist restorasyon olarak açıklar • Milli Görüş hareketi içindeki bölünmeyi ve Adalet ve Kalkınma Partisi’nin ortaya çıkışını inceler • AKP döneminde Türkiye-AB ilişkilerini etkileyen reformları sıralar. • AKP döneminde ordunun siyasetteki rolünü değiştiren reformları sıralar. Gelecek haftaki ders için gerekli bölümü okuma: Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, 2015, s. 401-482.
14) • Dersin haftalık temalarını özetler. • Demokrasi, laiklik ve otoriteryanizm arasındaki ilişkileri 2000’ler ve 1950’li yıllara odaklanarak tartışır. • 2000’lerde Türkiye siyasetinin değişen dinamiklerini tartışır. • Türkiye tarihindeki farklı siyasi rejimleri tanımlar. • Türkiye tarihindeki önemli siyasi gelişmeleri ayırt eder.
15) • Final Sınavı • Osmanlı İmparatorluğu/Türkiye’de 1789’tan 2015’e kadarki dönemde siyasi rejim değişiklerini belirler. • Deste incelendiği şekliyle bir zaman çizelgesi oluşturur. • Rejim değişiklikleri, reform programları, askeri/otorite darbeler gibi, TST boyunca gerçekleşen önemli siyasi olayların etkilerini tartışır. • Geç Osmanlı, erken Cumhuriyet ve çok partili demokrasi dönemlerindeki görece demokratikleşme adımlarını ve aktörlerini belirler • Askeri darbeler ya da siyasi baskı dönemleri gibi, demokrasinin askıya alındığı dönemleri ve aktörlerini belirler.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Erik Jan Zürcher, Modernleşen Türkiye’nin Tarihi, İstanbul: İletişim Yayınları, 2015.

Erik Jan Zürcher, Turkey: A Modern History, London: I. B. Tauris [2004], 3rd Edition, 2012. ISBN-13: 978-1860649585 | ISBN-10: 1860649580
Diğer Kaynaklar: Reşat Kasaba, der., Türkiye Tarihi (1839-2010), Çev.: Zuhal Bilgin, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2011.
ISBN-10: 6051050744/ ISBN-13: 9786051050744
Carter Vaughn Findley, Modern Türkiye Tarihi: İslam, Milliyetçilik ve Modernlik (1789-2007), İstanbul: Timaş, 2011.
ISBN-10: 6051146938/ ISBN-13: 9786051146935
Carter Vaughn Findley, Dünya Tarihinde Türkler, Çev.: Ayşen Anadol, İstanbul: Kitap Yayınevi, 2006.
ISBN-10: 9756051078/ ISBN-13: 9789756051078
Feroz Ahmad, Modern Türkiye’nin Oluşumu, Çev.: Yavuz Alagon, İstanbul: Kaynak Yayınları, 2007.
ISBN-10: 9753432801/ ISBN-13: 9789753432801
Niyazi Berkes, Türkiye’de Çağdaşlaşma, İstanbul, Yapı Kredi Yayınları, 2002.
ISBN-10: 9750804341/ ISBN-13: 9789750804342
Bernard Lewis, Modern Türkiye’nin Doğuşu, Çev.: Metin Kıratlı, Ankara: TTK, 2007.
ISBN-10: 975160303X/ ISBN-13: 9789751603036
Sina Akşin, der., Türkiye Tarihi (1908-1980), C. 4, İstanbul: Cem Yayınevi, 1997.
ISBN-10: 9754065667/ ISBN-13: 9789754065664
Yüksel Taşkın ve Suavi Aydın, 1960’tan Günümüze Türkiye Tarihi, İstanbul: İletişim, 2014.
ISBN-10: 9750514629/ ISBN-13: 9789750514623

Reşat Kasaba, ed., Cambridge History of Turkey, Vol. 4: Turkey in the Modern World, Cambridge University Press, 2008.
ISBN-10: 0521620961/ISBN-13: 9780521620963
Carter Vaughn Findley, Turkey, Islam, Nationalism, and Modernity: A History (1789-2007), Yale University Press, 2010.
ISBN-10: 0300152604/ISBN-13: 9780300152609
Carter Vaughn Findley, The Turks in World History, Oxford University Press, 2005.
ISBN-10: 0195177266/ ISBN-13:9780195177268
Feroz Ahmad, The Making of Modern Turkey, London and New York, 1993.
ISBN-10: 0415078369/ ISBN-13: 9780415078368
Niyazi Berkes, The Development of Secularism in Turkey, New York: Routledge, 1998 (1964).
ISBN-10: 0415919827/ ISBN-13:9780415919821
Bernard Lewis, The Emergence of Modern Turkey, 3rd. ed., Oxford Univ. Press, 2002 (1961).
ISBN-10: 0195134605/ ISBN-13:9780195134605

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) 1. Kişilerarası iletişime dair kuramları kavrama, 2. Halkla ilişkiler ve reklamcılığın temel kavramlarını ve uygulamalarını tanımak,
2) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme, 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme, 3. Kitle iletişim kuramlarını ve bunların profesyonel iletişimcilerin etkinlikleriyle arasındaki ilişkiyi kavrama ve tartışma, 4. İletişim bilimi, işletme yönetimi, pazarlama, sosyoloji, örgütsel davranış, ekonomi, siyaset bilimi, hukuk, bilimsel araştırma ve kültürel çalışmalar vb. alanlara ait bilgileri halkla ilişkiler ve reklamcılık disiplini içinde kullanma, 5. Tüm pazarlama iletişimi unsurlarını bilme; reklam, halkla ilişkiler, satış, doğrudan pazarlama konularında ve e-iletişim konusunda strateji geliştirme, araştırma, planlama ve uygulama, 6. Veri derleme, uygulama, çözümleme ve sonuçları yorumlama, 7. Temel davranış bilimlerini alanına uygulayabilme ve problem çözebilme. 8. Halkla ilişkiler kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi, 9. Bir işletme fonksiyonu olan halkla ilişkiler ile yönetim arasındaki etkileşimi anlama, 10. Başarılı bir halkla ilişkiler uygulaması için gerekli araştırma, amaçları tanımlama, hedef kitleleri ve bunlara uygun mesajları belirleme, doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme, 11. Reklam kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi, 12. Reklam sektöründe yönetsel becerileri edinebilme ve kullanabilme, 13. Medya araştırması, planlaması ve satın alma bilgi ve becerisi, 14. Çeşitli reklam mecraları için reklam materyallerini tasarlayabilme ve uygulayabilme
3) 1. Konuşmalar ve toplantılar için uygun duyuru metinlerini ve görsel araçları kullanarak etkin sunum yapma; kendini ifade edebilme ve bir projeyi sunabilme, 2. Bir ekip üyesi olarak çalışmak ve sorumluluk almak, 3. Halkla ilişkiler alanını etkileyecek siyasi, ekonomik ve teknolojik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme, 4. Başarılı kurumsal iletişimin unsurlarını tanıma, anlama ve tasarlama, 5. Belirtilen ya da hissettirilen gereksinimleri karşılayabilecek, kabul edilmiş profesyonel standartlara uygun halkla ilişkiler hizmetleri geliştirmesi, 6. Yaratıcı düşünce yöntem ve tekniklerini uygulayabilme
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama, 2. Halkla ilişkiler, reklam ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama, 3. Reklamcılığın dönemsel süreçlerine ilişkin bilgi sahibi olma ve yorumlama, 4. Reklam uygulamaları için gerekli pazar araştırmalarını tanımak ve reklamcılık açısından değerlendirebilmek,
5) 1. Eğitim, bilim ve teknolojinin gelişimini takip edebilme ve bu unsurların iletişim süreçleri ile etkileşimini tanıma ve betimleme, 2. Yeni yöntem ve teknolojileri takip eden, halkla ilişkiler, reklamcılık ve iletişim alanlarında uygulama, 3. Bilgi iletişim teknolojilerini reklam ve pazarlama kapsamında stratejik anlamda kullanabilme, 4. Görsel tasarım alanındaki çağdaş teknikleri ve yazılımları kavrayabilme ve kullanabilme, 5. Reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları, konuları takip edebilme, 6. Halkla ilişkiler uygulamalarıyla gerçek bir diyaloğun zihinsel, psikolojik ve moral şartlarını yaratmak ve mevcut tarafların kendi durumlarını ve görüş açılarını açıklamaya hakları olduğunu kabul etme, 7. Halkla ilişkiler uygulamalarında gerçeği önemseme, doğrulanabilir ve yerleşmiş gerçeklere dayanmayan bilgileri yaymama, 8. Gençlerin ve çocuklarla ilgili ürünlerin tanıtılması için hazırlanan halkla ilişkiler mesajlarında, onların güven duygularını zedeleyecek, ruhsal ve fiziksel zayıflıklarını etkileyecek içerik bulunmamasına özen gösterme, 9. Mesleklerini icra ederken, ilgili tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, 10. Meslekleri gereği edinebilecekleri sır niteliğindeki bilgilerin gizliliği prensibine saygı gösterme, 11. Meslekleri gereği kurdukları iletişimin açık, doğru, iki yönlü ve tarafların tam anlamıyla bilgilendirilmesine dayalı olmasına özen gösterme, 12. Kişisel veya kurumsal düzeyde rekabet etmek gereken durumlarda, rekabeti haksız olarak etkileyecek kişisel/kurumsal bağlantılarını; ikincil olarak üstlenilmiş görevleri vb. bu amaca hizmet edecek şekilde kullanmama, 13. Kurum içi iletişimde ayrımcılığı engelleme ve pozitif ayrımcılığın gelişmesini destekleme, 14. İş dünyasında çevre sorunlarına karşı ihtiyati yaklaşımları destekleme, 15. Çevresel sorumluluğu arttıracak her türlü faaliyete ve oluşuma destek verme, 16. Çevre dostu teknolojilerin gelişmesini ve yaygınlaşmasını destekleme,
6) 1. Toplumsal organizasyonlar ve kurumlar, aile, dini kurumları tanıma ve bu kurumların iletişim ile ilişkisini anlama, 2. Ortak ve geniş bir bilgi temeline, akademik çalışmalara, araştırmalara, etik ilkelere ve performans denetimine dayalı halkla ilişkiler ve reklam uygulamaları gerçekleştirmek, 3. Halkla ilişkiler ve reklamda kalite kavramını tanımak ve kavramak, 4. Türkiye’deki ve dünyadaki marka yönetimi stratejilerini değerlendirme, marka stratejilerini uygulama ve çeşitli kampanyaların analizlerini yapma, 5. Kalite sertifikası almayı hedefleyen, standart değerlendirmeyi, performans denetimini ve kalite geliştirmeyi sürekli kılacak sitemleri uygulayabilmek, 6. Halkla İlişkiler mesleğini sadece kuruma değil topluma da faydasını gözeterek uygulama, 7. Reklamda hedef kitleye uygun mesajları belirleme ve doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme, 8. İletişim ve reklam alanına yönelik yasal düzenlemeleri yorumlayabilme, 9. Temel konkur ilkelerini tanımak, konkur süreçlerini yönetmek ya da bu süreçlerde görev alıp çalışabilmek, 10. Uluslararası Reklam Uygulama Esasları’ndaki etik ilkelerin tanınması; bu doğrultuda reklam uygulamalarını doğruluk, dürüstlük, toplumsal sorumluluk, çocukların ve gençlerin korunması, kişilik haklarına saygı, sağlık ve çevreye duyarlılık, tüketicinin korunması gibi konular açısından değerlendirebilme, 11. Tüm bireylerin İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nden doğan haklardan yararlanmaları gerektiği inancıyla iletişim çalışmaları tasarlama, planlama, uygulama ve değerlendirme, 12. İletişim faaliyetlerinde insan onurunu korumak ve saygı göstermek, herkesin kendi yargısına kendisinin varmasını sağlamak, 13. Halkla ilişkiler uygulamalarında bütün koşullar altında hem hizmet ettiği kuruluşun hem de bu kuruluşun hizmet ettiği halk topluluklarının karşılıklı çıkarlarını gözetecek şekilde davranma, 14. Halkla ilişkiler ve reklamcılık mesleğini kamuoyunun çıkarılarını zedelemeyecek şekilde icra etme, 15. Mesleki faaliyetleri sırasında karşılıklı anlayış yaratmayı hedefleyerek kurdukları iletişimin, hem yasal hem de ahlaki açıdan toplumun kültürel değer ve inançlarını zedeleyici nitelikte olmamasını gözetme, 16. Çalışmaları esnasında Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu maddelerine uyum içinde davranma, 17. Meslek ahlakı ilkelerine ters düşecek görevleri kabul etmeme, 18. Mesleğin itibarını ve saygınlığını korumak ve yükseltmek için çalışma, 19. Meslektaşlarının itibarını zedeleyecek yorumlarda ve davranışlarda bulunmama, 20. Medyanın haber alma ve kamuoyunu bilgilendirme özgürlüğü ile Basın Meslek İlkeleri'ne saygı gösterme, 21. Bloglar, forumlar, video ve fotoğraf paylaşım siteleri, sosyal paylaşım ağları ve benzeri sosyal medya araç ve ortamlarının kamuoyunun bilgilendirilmesi ve kamuoyu görüşlerinin yansıtılması açısından zenginleştirici nitelikte olduğundan hareketle; bu ortamlardaki mesleki faaliyetlerde kimlikleri ve/ya temsil edilen kişi ve kurumların kimliklerini şeffaflık ilkesi doğrultusunda açıklama, 22. Kamuoyunu ya da onun temsilcilerini yanıltmama, 23. Şantaj, rüşvet ve baskı kullanmama, 24. Halkla ilişkiler uzmanı olarak bir müşteri ya da işverenle nicel sonuçları garanti eden bir sözleşme imzalamamak, 25. Sosyal kurallara aykırı, dürüst olmayan, insan onurunu ve karakterini zedeleyecek özellikteki girişim ve taahhütlerin içinde bulunmamak, 26. İş dünyasında ilan edilmiş insan haklarının desteklemesi ve bu haklara saygılı olma, 27. İş dünyasında insan hakları ihlallerinin suç ortağı olmama, 28. Her türlü çocuk işçi çalıştırılmasına karşı durma, 29. İş dünyasında yolsuzlukla mücadele etme, 30. İş dünyasında toplu müzakere özgürlüğünü destekleme, 31. Halkla İlişkiler ve reklam alanındaki etik ilkelerinin ihlal edilmemesi yönünde mesleki uygulamalar gerçekleştirme,

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) 1. Kişilerarası iletişime dair kuramları kavrama, 2. Halkla ilişkiler ve reklamcılığın temel kavramlarını ve uygulamalarını tanımak,
2) 1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme, 2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme, 3. Kitle iletişim kuramlarını ve bunların profesyonel iletişimcilerin etkinlikleriyle arasındaki ilişkiyi kavrama ve tartışma, 4. İletişim bilimi, işletme yönetimi, pazarlama, sosyoloji, örgütsel davranış, ekonomi, siyaset bilimi, hukuk, bilimsel araştırma ve kültürel çalışmalar vb. alanlara ait bilgileri halkla ilişkiler ve reklamcılık disiplini içinde kullanma, 5. Tüm pazarlama iletişimi unsurlarını bilme; reklam, halkla ilişkiler, satış, doğrudan pazarlama konularında ve e-iletişim konusunda strateji geliştirme, araştırma, planlama ve uygulama, 6. Veri derleme, uygulama, çözümleme ve sonuçları yorumlama, 7. Temel davranış bilimlerini alanına uygulayabilme ve problem çözebilme. 8. Halkla ilişkiler kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi, 9. Bir işletme fonksiyonu olan halkla ilişkiler ile yönetim arasındaki etkileşimi anlama, 10. Başarılı bir halkla ilişkiler uygulaması için gerekli araştırma, amaçları tanımlama, hedef kitleleri ve bunlara uygun mesajları belirleme, doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme, 11. Reklam kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi, 12. Reklam sektöründe yönetsel becerileri edinebilme ve kullanabilme, 13. Medya araştırması, planlaması ve satın alma bilgi ve becerisi, 14. Çeşitli reklam mecraları için reklam materyallerini tasarlayabilme ve uygulayabilme
3) 1. Konuşmalar ve toplantılar için uygun duyuru metinlerini ve görsel araçları kullanarak etkin sunum yapma; kendini ifade edebilme ve bir projeyi sunabilme, 2. Bir ekip üyesi olarak çalışmak ve sorumluluk almak, 3. Halkla ilişkiler alanını etkileyecek siyasi, ekonomik ve teknolojik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme, 4. Başarılı kurumsal iletişimin unsurlarını tanıma, anlama ve tasarlama, 5. Belirtilen ya da hissettirilen gereksinimleri karşılayabilecek, kabul edilmiş profesyonel standartlara uygun halkla ilişkiler hizmetleri geliştirmesi, 6. Yaratıcı düşünce yöntem ve tekniklerini uygulayabilme
4) 1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama, 2. Halkla ilişkiler, reklam ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama, 3. Reklamcılığın dönemsel süreçlerine ilişkin bilgi sahibi olma ve yorumlama, 4. Reklam uygulamaları için gerekli pazar araştırmalarını tanımak ve reklamcılık açısından değerlendirebilmek,
5) 1. Eğitim, bilim ve teknolojinin gelişimini takip edebilme ve bu unsurların iletişim süreçleri ile etkileşimini tanıma ve betimleme, 2. Yeni yöntem ve teknolojileri takip eden, halkla ilişkiler, reklamcılık ve iletişim alanlarında uygulama, 3. Bilgi iletişim teknolojilerini reklam ve pazarlama kapsamında stratejik anlamda kullanabilme, 4. Görsel tasarım alanındaki çağdaş teknikleri ve yazılımları kavrayabilme ve kullanabilme, 5. Reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları, konuları takip edebilme, 6. Halkla ilişkiler uygulamalarıyla gerçek bir diyaloğun zihinsel, psikolojik ve moral şartlarını yaratmak ve mevcut tarafların kendi durumlarını ve görüş açılarını açıklamaya hakları olduğunu kabul etme, 7. Halkla ilişkiler uygulamalarında gerçeği önemseme, doğrulanabilir ve yerleşmiş gerçeklere dayanmayan bilgileri yaymama, 8. Gençlerin ve çocuklarla ilgili ürünlerin tanıtılması için hazırlanan halkla ilişkiler mesajlarında, onların güven duygularını zedeleyecek, ruhsal ve fiziksel zayıflıklarını etkileyecek içerik bulunmamasına özen gösterme, 9. Mesleklerini icra ederken, ilgili tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme, 10. Meslekleri gereği edinebilecekleri sır niteliğindeki bilgilerin gizliliği prensibine saygı gösterme, 11. Meslekleri gereği kurdukları iletişimin açık, doğru, iki yönlü ve tarafların tam anlamıyla bilgilendirilmesine dayalı olmasına özen gösterme, 12. Kişisel veya kurumsal düzeyde rekabet etmek gereken durumlarda, rekabeti haksız olarak etkileyecek kişisel/kurumsal bağlantılarını; ikincil olarak üstlenilmiş görevleri vb. bu amaca hizmet edecek şekilde kullanmama, 13. Kurum içi iletişimde ayrımcılığı engelleme ve pozitif ayrımcılığın gelişmesini destekleme, 14. İş dünyasında çevre sorunlarına karşı ihtiyati yaklaşımları destekleme, 15. Çevresel sorumluluğu arttıracak her türlü faaliyete ve oluşuma destek verme, 16. Çevre dostu teknolojilerin gelişmesini ve yaygınlaşmasını destekleme,
6) 1. Toplumsal organizasyonlar ve kurumlar, aile, dini kurumları tanıma ve bu kurumların iletişim ile ilişkisini anlama, 2. Ortak ve geniş bir bilgi temeline, akademik çalışmalara, araştırmalara, etik ilkelere ve performans denetimine dayalı halkla ilişkiler ve reklam uygulamaları gerçekleştirmek, 3. Halkla ilişkiler ve reklamda kalite kavramını tanımak ve kavramak, 4. Türkiye’deki ve dünyadaki marka yönetimi stratejilerini değerlendirme, marka stratejilerini uygulama ve çeşitli kampanyaların analizlerini yapma, 5. Kalite sertifikası almayı hedefleyen, standart değerlendirmeyi, performans denetimini ve kalite geliştirmeyi sürekli kılacak sitemleri uygulayabilmek, 6. Halkla İlişkiler mesleğini sadece kuruma değil topluma da faydasını gözeterek uygulama, 7. Reklamda hedef kitleye uygun mesajları belirleme ve doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme, 8. İletişim ve reklam alanına yönelik yasal düzenlemeleri yorumlayabilme, 9. Temel konkur ilkelerini tanımak, konkur süreçlerini yönetmek ya da bu süreçlerde görev alıp çalışabilmek, 10. Uluslararası Reklam Uygulama Esasları’ndaki etik ilkelerin tanınması; bu doğrultuda reklam uygulamalarını doğruluk, dürüstlük, toplumsal sorumluluk, çocukların ve gençlerin korunması, kişilik haklarına saygı, sağlık ve çevreye duyarlılık, tüketicinin korunması gibi konular açısından değerlendirebilme, 11. Tüm bireylerin İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nden doğan haklardan yararlanmaları gerektiği inancıyla iletişim çalışmaları tasarlama, planlama, uygulama ve değerlendirme, 12. İletişim faaliyetlerinde insan onurunu korumak ve saygı göstermek, herkesin kendi yargısına kendisinin varmasını sağlamak, 13. Halkla ilişkiler uygulamalarında bütün koşullar altında hem hizmet ettiği kuruluşun hem de bu kuruluşun hizmet ettiği halk topluluklarının karşılıklı çıkarlarını gözetecek şekilde davranma, 14. Halkla ilişkiler ve reklamcılık mesleğini kamuoyunun çıkarılarını zedelemeyecek şekilde icra etme, 15. Mesleki faaliyetleri sırasında karşılıklı anlayış yaratmayı hedefleyerek kurdukları iletişimin, hem yasal hem de ahlaki açıdan toplumun kültürel değer ve inançlarını zedeleyici nitelikte olmamasını gözetme, 16. Çalışmaları esnasında Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu maddelerine uyum içinde davranma, 17. Meslek ahlakı ilkelerine ters düşecek görevleri kabul etmeme, 18. Mesleğin itibarını ve saygınlığını korumak ve yükseltmek için çalışma, 19. Meslektaşlarının itibarını zedeleyecek yorumlarda ve davranışlarda bulunmama, 20. Medyanın haber alma ve kamuoyunu bilgilendirme özgürlüğü ile Basın Meslek İlkeleri'ne saygı gösterme, 21. Bloglar, forumlar, video ve fotoğraf paylaşım siteleri, sosyal paylaşım ağları ve benzeri sosyal medya araç ve ortamlarının kamuoyunun bilgilendirilmesi ve kamuoyu görüşlerinin yansıtılması açısından zenginleştirici nitelikte olduğundan hareketle; bu ortamlardaki mesleki faaliyetlerde kimlikleri ve/ya temsil edilen kişi ve kurumların kimliklerini şeffaflık ilkesi doğrultusunda açıklama, 22. Kamuoyunu ya da onun temsilcilerini yanıltmama, 23. Şantaj, rüşvet ve baskı kullanmama, 24. Halkla ilişkiler uzmanı olarak bir müşteri ya da işverenle nicel sonuçları garanti eden bir sözleşme imzalamamak, 25. Sosyal kurallara aykırı, dürüst olmayan, insan onurunu ve karakterini zedeleyecek özellikteki girişim ve taahhütlerin içinde bulunmamak, 26. İş dünyasında ilan edilmiş insan haklarının desteklemesi ve bu haklara saygılı olma, 27. İş dünyasında insan hakları ihlallerinin suç ortağı olmama, 28. Her türlü çocuk işçi çalıştırılmasına karşı durma, 29. İş dünyasında yolsuzlukla mücadele etme, 30. İş dünyasında toplu müzakere özgürlüğünü destekleme, 31. Halkla İlişkiler ve reklam alanındaki etik ilkelerinin ihlal edilmemesi yönünde mesleki uygulamalar gerçekleştirme,

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 20
Küçük Sınavlar 5 % 40
Final 1 % 40
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 60
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 40
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 15 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 45
Küçük Sınavlar 15 45
Final 15 45
Toplam İş Yükü 180