HEM502 Nursıng İngormatics and Classıfıcation SystemIstanbul Okan UniversityDegree Programs Nursing non-thesisGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Nursing non-thesis
Master TR-NQF-HE: Level 7 QF-EHEA: Second Cycle EQF-LLL: Level 7

General course introduction information

Course Code: HEM502
Course Name: Nursıng İngormatics and Classıfıcation System
Course Semester: Fall
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 8
Language of instruction:
Course Requisites:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Department Elective
Course Level:
Master TR-NQF-HE:7. Master`s Degree QF-EHEA:Second Cycle EQF-LLL:7. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR ÇALIŞKAN
Course Lecturer(s): Dr.Öğr.Üyesi ÖZLEM YAZICI
Dr.Öğr.Üyesi İLKNUR ÇALIŞKAN
Assoc. Prof. KERİME DERYA BEYDAĞ
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: Health informatics is to explain the concepts related to informatics education and technologies in nursing, to define the information technologies used in nursing, to explain the classification systems.
Course Content: Health informatics, nursing informatics, nursing classification systems, clinical decision support systems

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Knows the basic concepts of health informatics
2) Knows information technologies used in nursing
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) Explain the nursing classification system.
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Lesson Plan

Week Subject Related Preparation
1) Course content, lesson planning, topic distribution Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
2) Health Informatics Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
3) Nursing Informatics and its history Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
4) Roles and Competencies of the Informatics Nurse Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
5) Nursing Classification Systems Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
6) Nursing Classification Systems Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
7) Nursing Classification Systems Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
8) Mid exam Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136
9) Telehealth and Nursing Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
10) Electronic Registration System in Nursing Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
11) Clinical Decision Support Systems and Its Use in Nursing Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
12) Web-based patient education Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
13) homework presentation Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
14) homework presentation Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
15) homework presentation Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Reading the related sections of the course book in advance, re-analyzing the topics covered in the course and researching the websites on the subject, preparing tools and materials.
16) final exam Bilgiç Ş., Şendir M. (2014). Hemşirelik Bilişimi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi; 3(1): 24-28 Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186 Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136 Erdoğan S. (2000). OMAHA Sistemi Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Üniversitesi Yayınları Erdemir F. (2013). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi

Sources

Course Notes / Textbooks: Bilgiç Ş., Şendir M. (2014). Hemşirelik Bilişimi. Cumhuriyet Hemşirelik Dergisi; 3(1): 24-28
Mutluay E., Özdemir L. (2014). Sağlık Bilişim Sistemleri Kapsamında Hemşirelik Bilişiminin Kullanımı. F.N. Hem. Dergisi; 22 (3): 180-186
References: Ay F. (2009). Uluslararası Elektronik Hasta Kayıt Sistemleri, Hemşirelik Uygulamaları Ve Bilgisayar İlişkisi; Gülhane Tıp Dergisi; 51: 131-136
Erdoğan S. (2000). OMAHA Sistemi Halk Sağlığı Hemşireliği Uygulama Rehberi, İstanbul Üniversitesi Yayınları
Erdemir F. (2013). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitabevi

Course-Program Learning Outcome Relationship

Learning Outcomes

1

2

3

Program Outcomes
1) To be able to develop and deepen knowledge at the same or a different level of field expertise with nursing baccalaureate qualifications
2) Be able to comprehend interdisciplinary interaction
3) To be able to carry out a planned scientific research to identify and solve problems in the field of health
4) To be able to critically examine and develop sociological viewpoints, to be able to mobilize resources, to be able to cooperate inter-sectoral
6) Taking care of atraumatic care, holistic care, family centered care and primary and secondary care in the direction of legal and ethical principles considering the individuality of the child
7) Auditing and teaching these values by considering social, scientific, cultural and ethical values in the stages of gathering, interpreting, implementing and announcing data related to internal medicine nursing field
8) To find a solution to a health problem related to the field, to plan patient care.

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) To be able to develop and deepen knowledge at the same or a different level of field expertise with nursing baccalaureate qualifications
2) Be able to comprehend interdisciplinary interaction
3) To be able to carry out a planned scientific research to identify and solve problems in the field of health
4) To be able to critically examine and develop sociological viewpoints, to be able to mobilize resources, to be able to cooperate inter-sectoral
6) Taking care of atraumatic care, holistic care, family centered care and primary and secondary care in the direction of legal and ethical principles considering the individuality of the child
7) Auditing and teaching these values by considering social, scientific, cultural and ethical values in the stages of gathering, interpreting, implementing and announcing data related to internal medicine nursing field
8) To find a solution to a health problem related to the field, to plan patient care.

Learning Activity and Teaching Methods

Assessment & Grading Methods and Criteria

Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing)
Presentation

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Homework Assignments 2 % 30
Presentation 1 % 30
Final 1 % 40
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 60
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 40
total % 100

Workload and ECTS Credit Grading

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 16 3 48
Presentations / Seminar 1 20 20
Project 16 6 96
Homework Assignments 1 30 30
Final 1 40 40
Total Workload 234