Dersin Amacı: |
Bu dersin amacı; Günümüzde İnternet üzerinde yaygın olarak kullanılan uygulamalara odaklanarak, veri iletişimi ve bilgisayar ağları temel bilgilerini öğretmektir. |
Dersin İçeriği: |
Bilgisayar ağları temel prensipleri, uygulama katmanı ve çok kullanılan ağ uygulamaları, gönderim katmanı, UDP ve TCP servisleri, ağ katmanı, IPv4 adresleme, yönlendirme ve iletme, veri-bağlantı katmanı, MAC adresleri, hat öbekleri, hat-anahtarları, fiziksel katman özellikleri ve standartlar. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Bilgisayar ağlarına giriş. Internet nedir? OSI çok katmanlı ağ mimari modeli
|
Okuma Bölüm-1 |
2) |
Ağ-paketi izleme araçlarının tanıtımı. Ağ uygulamalarının çalışma prensipleri. |
Okuma Bölüm 2.1 |
3) |
Web ve http protokolü |
Okuma Bölüm 2.2.1-2.2.4 |
4) |
FTP, SMTP ve POP3 protokollleri
|
Okuma Bölüm 2.3-2.4.2 |
5) |
DNS hizmeti ve DNS protokolü |
Okuma Bölüm 2.5 |
6) |
Gönderim katmanı servisleri. UDP servisi. Güvenli hizmet prensipleri. Ardışık sorgulama, seçimli-tekrar ve N’e-geri-git. |
Okuma Bölüm 3.1,3.3-3.4 |
7) |
TCP gönderim hizmeti. Kesim (segment) yapısı. Sıra ve onay numarası hesabı. Bağlantı tesisi. Zaman aşımı hesabı. Tekrar gönderim.
|
Okuma Bölüm 3.5.1-3.5.3 |
8) |
Vize
|
Yok |
9) |
Ağ katmanı prensipleri. Yönlendiriciler. İletme ve yönlendirme. IPv4 adresleme. Yayım, tek ve çoklu gönderim. |
Okuma Bölüm 4.1, 4.3, 4.7 |
10) |
Datagram yapısı. Parçalama. NAT ve IPv6.
|
Okuma Bölüm 4.4 |
11) |
Veri-bağlantı katmanı prensipleri. Çoklu erişim protokolleri (CSMA/CD, andaç geçirme, sıralama). MAC adresi. Adres çözümleme protokolü (ARP). Ethernet çerçeve yapısı. |
Okuma Bölüm 5.1, 5.3, 5.4 |
12) |
Veri-bağlantı katmanı prensipleri. Çoklu erişim protokolleri (CSMA/CD, andaç geçirme, sıralama). MAC adresi. Adres çözümleme protokolü (ARP). Ethernet çerçeve yapısı. |
Okuma Bölüm 5.4 |
13) |
Ethernet çakışma kontrolü ve üssel geri çekme zaman hesabı. Hat öbekleri ve hat anahtarları. Sinyal kodlama standartları |
Okuma Bölüm 5.5, 5.6.1-5.6.2 |
14) |
Kablosuz ağ özellikleri. WiFi, bluetooth, WiMAX, 802.11MAC protocolü ve çerçeve yapısı. |
Okuma Bölüm 6.1-6.3 |
15) |
Final Sınav |
Yok |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
|
2) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. |
|
3) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
4) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
|
5) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
8) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
9) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
10) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
11) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|