Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
• Dersin tanımlanması
• Ders kaynaklarının tanıtılması
• Bir ikna aracı olarak reklamın tanımlanması
• Tüketim, medya ve medya tüketimi kavramlarının tartışılması
• Reklamın sosyal yaşam ve kültürle ilişkisinin tartışılması
|
Önerilerin kaynakların incelenmesi
Okuma: Banu Dağtaş, Reklamı Okumak, Ütopya Yayınları, 2012 Bölüm 1’in okunması
|
2) |
• Reklam iletişiminin tanımlanması
• Reklam ve algı arasındaki ilişkinin anlaşılması
• Reklam iletişiminde algı konusunun tanınması
• Tüketim, algı ve medya arasındaki ilişkilerin tanımlanması ve tartışılması
• Reklam iletişiminde tüketicinin konumu
|
Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 1-30. |
3) |
• Reklam iletişiminde görsel iletinin özelliklerinin anlaşılması
• Reklam iletişiminde dilsel iletinin özelliklerinin anlaşılması
• Reklam iletişiminde görsel iletinin işlevlerinin tanınması
• Reklam iletişiminde dilsel iletinin işlevlerinin tanınması
• Reklamdaki görsel ve dilsel iletilerin bir arada değerlendirilmesi ve tartışılması
|
Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 1-30.
Bir reklam seçilerek reklamın görsel ve dilsel özelliklerinin incelenmesi |
4) |
• Göstergebilimin anlaşılması
• Göstergebilim yoluyla yapılan ideolojik çözümlemenin kuramsal temellerinin anlaşılması
• Reklam ve kültür ilişkisinin anlaşılması
• Göstergebilim yönteminin bir analiz yöntemi olarak anlaşılması
• Göstergebilimin bir analiz yöntemi olarak kullanımı
|
Final projesinin seçimi
Okuma: Banu Dağtaş, Reklamı Okumak, Ütopya Yayınları, 2012 Bölüm 1’in okunması syf 49-76.
|
5) |
• Göstergebilimsel analiz yapma becerisinin kazanılması
• Reklam iletisinin çözümlenmesi ve anlamlandırılması
• Göstergebilimin reklama eleştirel bir bakmayı sağlayan bir yöntem olarak kullanımının anlaşılması
• Reklam ve tüketim kültürü arasındaki ilişkinin göstergebilim yoluyla anlaşılması
• Reklam ve tüketici arasındaki ilişkinin göstergebilim yoluyla anlaşılması
|
Final Projesi Kapsamında Örneklerin Analizi
Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 56-77. |
6) |
• Reklam görüntülerinin betimle
• Tasarım öğeleri açısından reklam iletilerini tanımla
• Reklam görüntülerinin göstergelerle nasıl kurgulanabildiğini anlat
• Reklam iletilerinde ki anlatımı tarif et
• Reklamın anlamlandır
|
Final Projesi Kapsamında Örneklerin Analizi
Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 56-77.
|
7) |
• Reklam görüntülerindeki dilsel iletilerin nasıl analiz edileceğinin anlaşılması
• Reklam görüntülerindeki görsel iletilerin nasıl analiz edileceğinin anlaşılması
• Reklam görüntülerindeki iletilerin analizine yönelik çeşitli yaklaşımların anlaşılması
• Reklam görüntülerindeki iletişim eksenlerinin anlaşılması
• Reklamın sosyal ve kültürel boyutunun reklam görüntülerindeki dilsel ve görsel iletiler çerçevesinde değerlendirilmesi
|
Final Projesi Kapsamında Örneklerin Analizi
Okuma: Rengin Küçükerdoğan, Reklam Söylemi, Es Yayınları, 2005, syf. 101-136.
|
8) |
• Algılama ve dikkat çerçevesinde reklam iletişimini tanımla.
• İkna odaklı iletişim çerçevesinde reklam iletişimini tanımla.
• Reklam iletişiminde ileti hazırlanırken hedef kitle tutum ve davranışlarının göz önünde bulundurulduğu temel kuramları tanımla.
• Reklamdaki görsel ileti özelliklerini tanımla.
• Reklamdaki dilsel ileti özelliklerini tanımla.
• Göstergebilimin temelini oluşturan kuramları tanımla.
• Reklam analizinde göstergebilimden nasıl yararlanıldığını anlat.
• Kültürel ve toplumsal değişimin reklama yansımasını reklam örnekleriyle anlat.
• Reklam formatlarının tarihsel gelişimini anlat.
• Reklam görüntüsünde düzanlam ve yananlamı tanımla
• Reklam görüntülerinde dilsel iletilerin analizini anlat.
• Reklamlardaki görsel iletilerin analizini anlat.
• Reklam görüntüsünde iletinin işlevini anlat.
• Reklam görüntüsünün içeriğinin hangi açılardan çözümlenebilceğini anlat. |
Final Projesi Kapsamında Örneklerin Analizi |
9) |
• Reklamlara uygulanan içerik analizinin amaçlarının anlatılması
• Reklam analizinde nicel çalışmaların nasıl yapıldığının anlatılması
• Reklam analizinde nicel ve nitel çalışmaların birlikte nasıl kullanıldığının anlatılması
• Reklamların içeriklerinin eleştirel bir bakış açısıyla tartışılabilmesi
|
Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yönetimiyle incelenmesi
Okuma: Tufan Özsoy, Reklamı Okumak, Hiperlink, 2015, syf. 41-85.
|
10) |
• Reklam eleştirilerindeki yaklaşımların tanımlanabilmesi
• Reklamların ikna gücünü arttıran unsurları anlatılabilmesi
• Reklamın tüketiciyle kurduğu ilişkinin tanımlanabilmesi
• Reklamın kültürle kurduğu ilişkinin örnekler üzerinden tanımlanabilmesi
• Tüketim ve reklam arasındaki ilişkinin örnekler üzerinden tanımlanabilmesi
|
Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle incelenmesi |
11) |
• Ürün reklamlarının içerik analizi yöntemi kullanılarak anlatılabilmesi
• Ürün reklamlarının içeriklerinin bilimsel yöntemler ışığında tartışılması
• Ürün reklamlarının içeriklerinin kodlanabilmesi
• Ürün reklamlarında kullanılan imgelerin tanımlanması ve değerlendirilmesi
• Ürün reklamlarının eleştirel bir bakış açısıyla tanımlaması |
Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle yeniden incelenmesi
|
12) |
• Kurumsal reklamların içerik analizi yöntemi kullanılarak anlatılabilmesi
• Kurumsal reklamlardaki içeriklerinin bilimsel yöntemler ışığında tartışılması
• Kurumsal reklamlardaki reklam içeriklerinin kodlanabilmesi
• Kurumsal reklamlarda kullanılan imgelerin tanımlanması ve değerlendirilmesi
• Kurumsal reklamların eleştirel bir bakış açısıyşa tanımlaması |
Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle yeniden incelenmesi
|
13) |
• Siyasal reklamların içerik analizi yöntemi kullanılarak anlatılabilmesi
• Siyasal reklamlardaki içeriklerinin bilimsel yöntemler ışığında tartışılması
• Siyasal reklamlardaki reklam içeriklerinin kodlanabilmesi
• Siyasal reklamlarda kullanılan imgelerin tanımlanması ve değerlendirilmesi
• Siyasal reklamların eleştirel bir bakış açısıya tanımlaması |
Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle incelenmesi
|
14) |
• Sosyal reklamların içerik analizi yöntemi kullanılarak anlatılabilmesi
• Sosyal reklamlardaki içeriklerinin bilimsel yöntemler ışığında tartışılması
• Sosyal reklamlardaki reklam içeriklerinin kodlanabilmesi
• Sosyal reklamlarda kullanılan imgelerin tanımlanması ve değerlendirilmesi
• Sosyal reklamların eleştirel bir bakış açısıyla tanımlaması
|
Final Projesi Kapsamında Örneklerin İçerik Analizi yöntemiyle yeniden incelenmesi
|
15) |
• Final Projesinin Teslimi
• Final Sınavı
• Reklam analizinin nasıl bir araştırma probleminin cevaplanmasını desteklediğinin anlatılması
• Reklam analizi sonucu ortaya çıkan sonuçların tanımlanması
• Reklam analizi sonucu ortaya çıkan sonuçların değerlendirilmesi
|
Final sınavına hazırlık |
16) |
Dönem sonu |
Dönme sonu |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
1. Kişilerarası iletişime dair kuramları kavrama,
2. Halkla ilişkiler ve reklamcılığın temel kavramlarını ve uygulamalarını tanımak,
|
|
2) |
1. İletişimin temel ilke ve prensiplerini anlama ve bu doğrultuda bakış açısı geliştirme,
2. İletişim alanındaki kuramsal yaklaşımları kavrayabilme ve yorumlayabilme,
3. Kitle iletişim kuramlarını ve bunların profesyonel iletişimcilerin etkinlikleriyle arasındaki ilişkiyi kavrama ve tartışma,
4. İletişim bilimi, işletme yönetimi, pazarlama, sosyoloji, örgütsel davranış, ekonomi, siyaset bilimi, hukuk, bilimsel araştırma ve kültürel çalışmalar vb. alanlara ait bilgileri halkla ilişkiler ve reklamcılık disiplini içinde kullanma,
5. Tüm pazarlama iletişimi unsurlarını bilme; reklam, halkla ilişkiler, satış, doğrudan pazarlama konularında ve e-iletişim konusunda strateji geliştirme, araştırma, planlama ve uygulama,
6. Veri derleme, uygulama, çözümleme ve sonuçları yorumlama,
7. Temel davranış bilimlerini alanına uygulayabilme ve problem çözebilme.
8. Halkla ilişkiler kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi,
9. Bir işletme fonksiyonu olan halkla ilişkiler ile yönetim arasındaki etkileşimi anlama,
10. Başarılı bir halkla ilişkiler uygulaması için gerekli araştırma, amaçları tanımlama, hedef kitleleri ve bunlara uygun mesajları belirleme, doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme,
11. Reklam kampanyaları ile ilgili planlama, tanımlama, modelleme ve çözme becerisi,
12. Reklam sektöründe yönetsel becerileri edinebilme ve kullanabilme,
13. Medya araştırması, planlaması ve satın alma bilgi ve becerisi,
14. Çeşitli reklam mecraları için reklam materyallerini tasarlayabilme ve uygulayabilme |
|
3) |
1. Konuşmalar ve toplantılar için uygun duyuru metinlerini ve görsel araçları kullanarak etkin sunum yapma; kendini ifade edebilme ve bir projeyi sunabilme,
2. Bir ekip üyesi olarak çalışmak ve sorumluluk almak,
3. Halkla ilişkiler alanını etkileyecek siyasi, ekonomik ve teknolojik tüm gelişmeleri değerlendirerek kurumlardaki olası krizleri çözme ve yeni duruma koşut stratejiler üretme,
4. Başarılı kurumsal iletişimin unsurlarını tanıma, anlama ve tasarlama,
5. Belirtilen ya da hissettirilen gereksinimleri karşılayabilecek, kabul edilmiş profesyonel standartlara uygun halkla ilişkiler hizmetleri geliştirmesi,
6. Yaratıcı düşünce yöntem ve tekniklerini uygulayabilme |
|
4) |
1. Haber alma sürecinde medya okuryazarlığı becerilerini kavrama,
2. Halkla ilişkiler, reklam ve siyaset arasındaki kavramsal bağlantıları kavrama,
3. Reklamcılığın dönemsel süreçlerine ilişkin bilgi sahibi olma ve yorumlama,
4. Reklam uygulamaları için gerekli pazar araştırmalarını tanımak ve reklamcılık açısından değerlendirebilmek,
|
|
5) |
1. Eğitim, bilim ve teknolojinin gelişimini takip edebilme ve bu unsurların iletişim süreçleri ile etkileşimini tanıma ve betimleme,
2. Yeni yöntem ve teknolojileri takip eden, halkla ilişkiler, reklamcılık ve iletişim alanlarında uygulama,
3. Bilgi iletişim teknolojilerini reklam ve pazarlama kapsamında stratejik anlamda kullanabilme,
4. Görsel tasarım alanındaki çağdaş teknikleri ve yazılımları kavrayabilme ve kullanabilme,
5. Reklamcılık alanındaki ulusal ve uluslararası çağdaş sorunları, konuları takip edebilme,
6. Halkla ilişkiler uygulamalarıyla gerçek bir diyaloğun zihinsel, psikolojik ve moral şartlarını yaratmak ve mevcut tarafların kendi durumlarını ve görüş açılarını açıklamaya hakları olduğunu kabul etme,
7. Halkla ilişkiler uygulamalarında gerçeği önemseme, doğrulanabilir ve yerleşmiş gerçeklere dayanmayan bilgileri yaymama,
8. Gençlerin ve çocuklarla ilgili ürünlerin tanıtılması için hazırlanan halkla ilişkiler mesajlarında, onların güven duygularını zedeleyecek, ruhsal ve fiziksel zayıflıklarını etkileyecek içerik bulunmamasına özen gösterme,
9. Mesleklerini icra ederken, ilgili tüm tarafların görüşlerinin adil bir biçimde temsil edilmesine özen gösterme,
10. Meslekleri gereği edinebilecekleri sır niteliğindeki bilgilerin gizliliği prensibine saygı gösterme,
11. Meslekleri gereği kurdukları iletişimin açık, doğru, iki yönlü ve tarafların tam anlamıyla bilgilendirilmesine dayalı olmasına özen gösterme,
12. Kişisel veya kurumsal düzeyde rekabet etmek gereken durumlarda, rekabeti haksız olarak etkileyecek kişisel/kurumsal bağlantılarını; ikincil olarak üstlenilmiş görevleri vb. bu amaca hizmet edecek şekilde kullanmama,
13. Kurum içi iletişimde ayrımcılığı engelleme ve pozitif ayrımcılığın gelişmesini destekleme,
14. İş dünyasında çevre sorunlarına karşı ihtiyati yaklaşımları destekleme,
15. Çevresel sorumluluğu arttıracak her türlü faaliyete ve oluşuma destek verme,
16. Çevre dostu teknolojilerin gelişmesini ve yaygınlaşmasını destekleme, |
|
6) |
1. Toplumsal organizasyonlar ve kurumlar, aile, dini kurumları tanıma ve bu kurumların iletişim ile ilişkisini anlama,
2. Ortak ve geniş bir bilgi temeline, akademik çalışmalara, araştırmalara, etik ilkelere ve performans denetimine dayalı halkla ilişkiler ve reklam uygulamaları gerçekleştirmek,
3. Halkla ilişkiler ve reklamda kalite kavramını tanımak ve kavramak,
4. Türkiye’deki ve dünyadaki marka yönetimi stratejilerini değerlendirme, marka stratejilerini uygulama ve çeşitli kampanyaların analizlerini yapma,
5. Kalite sertifikası almayı hedefleyen, standart değerlendirmeyi, performans denetimini ve kalite geliştirmeyi sürekli kılacak sitemleri uygulayabilmek,
6. Halkla İlişkiler mesleğini sadece kuruma değil topluma da faydasını gözeterek uygulama,
7. Reklamda hedef kitleye uygun mesajları belirleme ve doğru mecraları seçme ve sonuçları değerlendirme,
8. İletişim ve reklam alanına yönelik yasal düzenlemeleri yorumlayabilme,
9. Temel konkur ilkelerini tanımak, konkur süreçlerini yönetmek ya da bu süreçlerde görev alıp çalışabilmek,
10. Uluslararası Reklam Uygulama Esasları’ndaki etik ilkelerin tanınması; bu doğrultuda reklam uygulamalarını doğruluk, dürüstlük, toplumsal sorumluluk, çocukların ve gençlerin korunması, kişilik haklarına saygı, sağlık ve çevreye duyarlılık, tüketicinin korunması gibi konular açısından değerlendirebilme,
11. Tüm bireylerin İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi’nden doğan haklardan yararlanmaları gerektiği inancıyla iletişim çalışmaları tasarlama, planlama, uygulama ve değerlendirme,
12. İletişim faaliyetlerinde insan onurunu korumak ve saygı göstermek, herkesin kendi yargısına kendisinin varmasını sağlamak,
13. Halkla ilişkiler uygulamalarında bütün koşullar altında hem hizmet ettiği kuruluşun hem de bu kuruluşun hizmet ettiği halk topluluklarının karşılıklı çıkarlarını gözetecek şekilde davranma,
14. Halkla ilişkiler ve reklamcılık mesleğini kamuoyunun çıkarılarını zedelemeyecek şekilde icra etme,
15. Mesleki faaliyetleri sırasında karşılıklı anlayış yaratmayı hedefleyerek kurdukları iletişimin, hem yasal hem de ahlaki açıdan toplumun kültürel değer ve inançlarını zedeleyici nitelikte olmamasını gözetme,
16. Çalışmaları esnasında Fikir ve Sanat Eserleri Kanunu maddelerine uyum içinde davranma,
17. Meslek ahlakı ilkelerine ters düşecek görevleri kabul etmeme,
18. Mesleğin itibarını ve saygınlığını korumak ve yükseltmek için çalışma,
19. Meslektaşlarının itibarını zedeleyecek yorumlarda ve davranışlarda bulunmama,
20. Medyanın haber alma ve kamuoyunu bilgilendirme özgürlüğü ile Basın Meslek İlkeleri'ne saygı gösterme,
21. Bloglar, forumlar, video ve fotoğraf paylaşım siteleri, sosyal paylaşım ağları ve benzeri sosyal medya araç ve ortamlarının kamuoyunun bilgilendirilmesi ve kamuoyu görüşlerinin yansıtılması açısından zenginleştirici nitelikte olduğundan hareketle; bu ortamlardaki mesleki faaliyetlerde kimlikleri ve/ya temsil edilen kişi ve kurumların kimliklerini şeffaflık ilkesi doğrultusunda açıklama,
22. Kamuoyunu ya da onun temsilcilerini yanıltmama,
23. Şantaj, rüşvet ve baskı kullanmama,
24. Halkla ilişkiler uzmanı olarak bir müşteri ya da işverenle nicel sonuçları garanti eden bir sözleşme imzalamamak,
25. Sosyal kurallara aykırı, dürüst olmayan, insan onurunu ve karakterini zedeleyecek özellikteki girişim ve taahhütlerin içinde bulunmamak,
26. İş dünyasında ilan edilmiş insan haklarının desteklemesi ve bu haklara saygılı olma,
27. İş dünyasında insan hakları ihlallerinin suç ortağı olmama,
28. Her türlü çocuk işçi çalıştırılmasına karşı durma,
29. İş dünyasında yolsuzlukla mücadele etme,
30. İş dünyasında toplu müzakere özgürlüğünü destekleme,
31. Halkla İlişkiler ve reklam alanındaki etik ilkelerinin ihlal edilmemesi yönünde mesleki uygulamalar gerçekleştirme, |
|