FNCE306 Current Issues in Global Economyİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İnşaat Mühendisliği (İngilizce)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İnşaat Mühendisliği (İngilizce)
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FNCE306
Ders İsmi: Current Issues in Global Economy
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: EN
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MEHMET GÖKHAN GÖKTAN
Dersi Veren(ler):







Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin temel amacı, ipotek piyasaları (özellikle sub-prime ipotek krizi), finansal krizin dinamikleri, finansal düzenlemeler ve şirket skandallarına etkileri, finansal inovasyon, sistemik bankacılık krizinin dinamikleri ve küresel finansal dengesizlikler, küreselleşme kavramları ve finansal serbestleştirme politikaları, yatırım fonu endüstrisi, emeklilik fonları ve yatırım bankacılığının özellikleri konularını tanıtmaktır.
Dersin İçeriği: İpotek piyasaları, finansal krizin dinamikleri, finansal düzenleme ve inovasyon, sistemik bankacılık krizi, şirket skandalları, finansal serbestleşme, yatırım fonları ve yatırım bankaları.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • Son dönem ekonomik olguların analizi için önemli makroekonomik gösterge ve araçları tanıtmak.
2) • Küresel çerçeve içide kilit ekonomik konuları analiz etmek için finansal piyasalarda küreselleşme ve liberalizasyon kavramlarını tanıtmak.
3) • Küresel ekonomik duruma ait kilit konular ve sorunlar ile ilgili olarak ‘finansal inovasyon/yenilik’ kavramını tanımlamak.
4) • Finansal piyasalarda küresel düzensizlikler yaratan çeşitli ekonomik vakaları analiz etmek.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) General overview of the course YOK
2) Mortgage Piyasaları: ipotek özellikleri, konut ipoteğinin özellikleri, ipotek kredisi türleri, ikincil ipotek piyasası, ipoteklerin menkul kıymetleştirilmesi Okuma: Mishkin& Eakins, bölüm 14
3) Finansal krizler: gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde finansal krizlerin dinamikler. Okuma: Mishkin & Eakins, Bölüm 8
4) Finansal krizler: gelişmiş ve gelişmekte olan ülkelerde finansal krizlerin dinamikleri. Okuma: Mishkin & Eakins, Bölüm 8
5) Finansal Düzenleme ve inovasyon: Devlet güvenlik ağı, finansal düzenleme türleri, finansal inovasyon, zaman içerisinde yaşanan kurumsal skandallar ve düzenlemeler arasındaki ilişki. Okuma: Mishkin, bölüm 10. Okuma: L. Hail, Tahoun, A., Wang, C., Corporate Scandals and Regulation, Journal of Accounting Research, Vol. 56, No.2, 2018
6) Finansal düzenleme ve inovasyon: Devlet güvenlik ağı, finansal düzenleme türleri, finansal inovasyon, zaman içerisinde yaşanan kurumsal skandallar ve düzenlemeler arasındaki ilişki. Okuma: Mishkin, Bölüm 8 Okuma: L. Hail, Tahoun, A., Wang, C., Corporate Scandals and Regulation, Journal of Accounting Research, Vol. 56, No.2, 2018
7) Finansal düzenleme ve inovasyon: Devlet güvenlik ağı, finansal düzenleme türleri, finansal inovasyon, zaman içerisinde yaşanan kurumsal skandallar ve düzenlemeler arasındaki ilişki. Okuma: Mishkin, Bölüm 8 Okuma: L. Hail, Tahoun, A., Wang, C., Corporate Scandals and Regulation, Journal of Accounting Research, Vol. 56, No.2, 2018
8) Ara sınav
9) Bankacılık Krizi: sistemik bankacılık krizinin tanımlanması, bankacılık krizinin zaman içinde iç ve küresel ekonomi üzerindeki etkisi. Okuma: Luc Laeven ve Fabian Valencia, Bankacılık Krizinin Çözümü: İyi, Kötü ve Çirkin, IMF Çalışma Raporları, WP / 10/146, 2010. Luc Laeven ve Fabian Valencia, Sistemik Bankacılık Krizi Veritabanı: Bir Güncelleme, IMF Çalışma Raporu, WP / 10/146, 2012
10) Bankacılık Krizi : sistemik bankacılık krizinin tanımlanması, bankacılık krizinin zaman içerisinde iç ve küresel ekonomi üzerinde etkisi Okuma: Luc Laeven and Fabian Valencia, Resolution of Banking Crisis: The Good, the Bad, and the Ugly, IMF Working Papers, WP/10/146, 2010. Okuma: Luc Laeven and Fabian Valencia, Systemic Banking Crisis Database: An Update, IMF Working Paper, WP/10/146, 2012.
11) Finansal liberalleşme ve finansal reformlar Okuma: A. Abiad, Detragiache, E., Tressel, T., A New Database of Financial Reforms, IMF Working Paper, WP/08/266, 2008. Okuma: A. Abiad and Mody, A., Financial Reform: What Shakes It? What Shapes It? , American Economic Review, Vol. 95, No. 1, 2005.
12) Finansal liberalleşme ve finansal reformlar Okuma: A. Abiad, Detragiache, E., Tressel, T., A New Database of Financial Reforms, IMF Working Paper, WP/08/266, 2008. Okuma: A. Abiad and Mody, A., Financial Reform: What Shakes It? What Shapes It? , American Economic Review, Vol. 95, No. 1, 2005.
13) Yatırım Fonu Sektörü: yatırım fonlarının özellikleri, yatırım objektif sınıfları, yatırım fonlarının ücret yapısı, yatırım fonlarının ilişkilendirilmesi, finansal riskten korunma fonları Okuma: Mishkin&Eakins, bölüm 20
14) Yatırım Bankaları, Güvenlik Komisyoncuları ve Bayileri ve Risk Sermayesi Firmaları: yatırım bankaları, sigortacılık, hisse senedi satışları, birleşme ve devralmalar, özel sermaye yatırımları, risk sermayesi firmaları. Okuma: Mishkins&Eakins, bölüm 21

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:
The Economics of Money, Banking and Financial Markets, Frederic S. Mishkin, 13th ed.(Global ed.), 2021.

Financial Markets and Institutions, Frederic S. Mishkin, Stanley G. Eakins, 9th ed. , 2018.

Diğer Kaynaklar: L. Hail, Tahoun, A., Wang, C., Corporate Scandals and Regulation, Journal of Accounting Research, Vol. 56, No.2, 2018.

Luc Laeven and Fabian Valencia, Resolution of Banking Crisis: The Good, the Bad, and the Ugly, IMF Working Papers, WP/10/146, 2010.

Luc Laeven and Fabian Valencia, Systemic Banking Crisis Database: An Update, IMF Working Paper, WP/10/146, 2012.

A. Abiad, Detragiache, E., Tressel, T., A New Database of Financial Reforms, IMF Working Paper, WP/08/266, 2008.

A. Abiad and Mody, A., Financial Reform: What Shakes It? What Shapes It? , American Economic Review, Vol. 95, No. 1, 2005.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi.
2) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
3) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.)
4) Mühendislik uygulamalarında karşılaşılan karmaşık problemlerin analizi ve çözümü için gerekli olan modern teknik ve araçları seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi.
5) Karmaşık mühendislik problemlerinin veya disipline özgü araştırma konularının incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi.
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi.
7) Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi; etkin rapor yazma ve yazılı raporları anlama, tasarım ve üretim raporları hazırlayabilme, etkin sunum yapabilme, açık ve anlaşılır talimat verme ve alma becerisi.
8) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi.
9) Etik ilkelerine uygun davranma, mesleki ve etik sorumluluk ve mühendislik uygulamalarında kullanılan standartlar hakkında bilgi.
10) Proje yönetimi, risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi, iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik hakkında farkındalık; sürdürülebilir kalkınma hakkında bilgi.
11) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Okuma
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Soru cevap/ Tartışma
Örnek olay çalışması

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 80
Ödevler 4 12
Küçük Sınavlar 4 2
Ara Sınavlar 1 15
Final 1 22
Toplam İş Yükü 179