Dersin Amacı: |
Trigonometrinin Geomatik Mühendisliği için öneminin kavranması, trigonometrinin tarihsel gelişiminin verilmesi, açı ve yay birimleri ile bunların dönüşümlerinin kavranması, düzlem ve küresel trigonometrinin temel prensiplerinin öğrenilmesi, trigonometrik fonksiyonlar ve bunlarla ilgili teoremlerin ve küresel koordinat sistemlerinin kavranması, düzlem ve küre üzerinde mesleki hesaplamaların yapılması. |
Dersin İçeriği: |
Trigonometrinin konusu, açı ve yay birimleri ve birimlerin birbirine dönüştürülmesi. Daire kesmesi ve daire parçası. Dar açıların trigonometrik fonksiyonları, trigonometrik fonksiyonlar arasındaki bağıntılar ve bazı açıların trigonometrik fonksiyonlarının değerleri. Dik üçgenler ve çözümleri, eğik açılı üçgenler ve çözümleri. Küre geometrisi ile temel tanımlar ve teoremler. Büyük ve küçük daire eksen ve kutup, küresel uzaklık, kutupsal uzaklık küresel açı. Küresel şekiller, küre dilimi (ikili ), küresel çokgen (poligon), küre kapağı ve halkası. Küresel üçgen, küresel üçgenin özellikleri. Küresel üçgenin elemanları arasındaki trigonometrik bağıntılar. Küresel üçgen formülleri ve çözümleri. Küresel Koordinat Sistemleri: coğrafi koordinatlar, Kartezyen koordinat sistemi, küresel jeodezik dik koordinat sistemleri, Jeodezik Hesaplamalarda Elipsoid Yerine Kürenin Kullanılması, Gauss Küresi, Ölçülerin Küre Yüzeyine İndirgenmesi, Soldner Koordinatlarıyla Coğrafi Koordinatlar Arasında Dönüşümler, Soldner Koordinatlarıyla Temel Ödev Çözümleri, Küre Yüzeyinde Poligon Hesabı, Soldner Sisteminde Komşu Dilimler Arasında Dilim Dönüşümü. |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
|
|
1) |
Trigonometri’nin konusu, açı ve yay birimleri ve bunların birbirine dönüştürülmesi, daire kesmesi ve daire parçası. dar açıların trigonometrik fonksiyonları |
|
2) |
Dik üçgenler ve çözümleri, eğik açılı üçgenler ve çözümleri |
|
3) |
Eğik açılı üçgenler ve çözümleri |
|
4) |
Küre geometrisi ile temel tanımlar ve teoremler |
|
5) |
Büyük ve küçük daire eksen ve kutup, küresel uzaklık, kutupsal uzaklık, küresel açı |
|
6) |
Küresel şekiller, küre dilimi (ikili ), küresel çokgen (poligon), küre kapağı ve halkası. Küresel üçgen, küresel üçgenin özellikleri |
|
7) |
Küresel üçgenin elemanları arasındaki trigonometrik bağıntılar. Küresel üçgen formülleri ve çözümleri |
|
8) |
Yarı yıl sınavı |
|
9) |
Küresel üçgenin elemanları arasındaki trigonometrik bağıntılar. Küresel üçgen formülleri ve çözümleri |
|
10) |
Küresel Koordinat Sistemleri: coğrafi koordinatlar, Kartezyen koordinat sistemi, küresel jeodezik dik koordinat sistemleri |
|
11) |
Küresel Koordinat Sistemleri: coğrafi koordinatlar, Kartezyen koordinat sistemi, küresel jeodezik dik koordinat sistemleri |
|
12) |
Jeodezik Hesaplamalarda Elipsoid Yerine Kürenin Kullanılması, Gauss Küresi |
|
13) |
Ölçülerin Küre Yüzeyine İndirgenmesi, Soldner Koordinatlarıyla Coğrafi Koordinatlar Arasında Dönüşümler |
|
14) |
Soldner Koordinatlarıyla Temel Ödev Çözümleri, Küre Yüzeyinde Poligon Hesabı, Soldner Sisteminde Komşu Dilimler Arasında Dilim Dönüşümü |
|
15) |
Final sınavı |
|
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. |
|
2) |
Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. |
4 |
3) |
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. |
|
4) |
Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. |
|
5) |
Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) |
|
6) |
Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. |
|
7) |
Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. |
1 |
8) |
Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi.
|
4 |
9) |
Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. |
|
10) |
Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. |
|
11) |
Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
|