Geomatik Mühendisliği | |||||
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | GEOM230 | ||||||||
Ders İsmi: | Proje I | ||||||||
Ders Yarıyılı: | Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu Ders | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. HALİL ERKAYA | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Arazi ölçümünün temel ilkeleri, basit ölçme aletleri, çelik şeritle uzunluk ölçümü ve uzunluk ölçümünün doğruluğu, nokta tesisi, röperlenmesi ve röper krokisinin çizimi, elektronik ölçme aletlerinin kullanımının ve ölçme tekniklerinin öğrenilmesi, elektronik aletlerle açı ölçümü, uzunluk ölçümü, ölçü hataları, arazide alet kullanım becerisinin kazandırılması, farklı yöntemlerle elde edilen sonuçların doğruluklarının karşılaştırılması ve irdelenmesi, nivoların tanıtımı ve geometrik nivelman uygulaması. |
Dersin İçeriği: | •Arazide ve büroda yapılacak çalışmaların planlanmasının önemi, aletlerin kullanımında uyulması gereken genel ilkelerin ve laboratuvardan alınan aletlerin sorumluluğunun öğrenilmesi •Basit ölçme aletleri ve yardımcı ekipmanların kullanımı •Çelik şerit metre ile gidiş-dönüş uzunluk ölçümü •Elektronik aletlerle uzunluk ölçümü ve çelik şerit metre ile elde edilen sonuçların karşılaştırılması •Nokta tesisi, röperlenmesi ve röper krokisinin çizimi •Total stationun arazide nokta üzerine kurulması ve aletin kullanım becerisinin kazanılması •Total stationun arazide nokta üzerine kurulması ve aletin kullanım becerisinin kazanılması •Yatay açı ölçümü •Oluşturulacak bir üçgenin kenarlarının ve açılarının ölçülmesi, ölçülen kenarlardan üçgen açılarının kontrol amaçlı hesaplanması. •Sayısal ve lazer nivoların arazide kullanım becerisinin kazandırılması •Oluşturulacak bir geçkide gidiş-dönüş geometrik nivelman ölçümü ve hesabı •Düşey açı ölçümü ve kısa mesafede trigonometrik nivelman •Ödevlerin teslimi ve kontrolü |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Arazide ve büroda yapılacak çalışmaların planlanmasının önemi. | İlk ders |
2) | Basit ölçme aletleri | Basit ölçme aletleri |
3) | Çelik şerit metre ile uzunluk ölçümü | Çelik şerit metre, jalon, jalon sehpası ve çekül |
4) | Uzunluk ölçüm yöntemlerinin karşılaştırılması | Total station, reflektör |
5) | Nokta tesisi, röperlenmesi ve röper krokisinin çizimi | Çelik şerit metre, çekiç, kazık/çivi, mapa |
6) | Total stationun kullanımı | Total station, reflektör |
7) | Total stationun kullanımına devam | Önceki derste yapılanların gözden geçirilmesi, total station, reflektör. |
8) | Yatay açı ölçümü | Önceki derste yapılanların gözden geçirilmesi. Total station, reflektör |
9) | Ara sınav | Ara sınav |
10) | Bir üçgenin açılarının ölçülmesi, | Total station |
11) | Nivoların arazide kullanımı | Nivo, mira |
12) | Gidiş-dönüş geometrik nivelman ölçümü ve hesabı | Nivo, mira |
13) | Düşey açı ölçümü | Total station, metre |
14) | Ödevlerin teslimi | Yapılan çalışmaların gözden geçirilmesi ve değerlendirilmesi |
15) | Final sınavı | Genel değerlendirme |
Ders Notları / Kitaplar: | Ders notları |
Diğer Kaynaklar: | KOÇ, İ., Ölçme Bilgisi I (1998), ISBN 975-95964, İstanbul KOÇ, İ., Ölçme Bilgisi II (2003), İstanbul TÜDEŞ, T., Aplikasyon, KTÜ yayınları, Yayın No:105, (1979) SONGU, C., ŞERBETÇİ, M., GÜLAL, E., (2005) Ölçme Bilgisi I SONGU, C., Ölçme Bilgisi, İkinci Cilt, (1975) Ankara KAHMEN, H., Angewandte Geodeasie: Vermessungskunde, (2006) Walter de Gruyter, Berlin, New York Büyük Ölçekli Harita ve Harita Bilgileri Üretim Yönetmeliği |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | ||||||||||
2) Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | ||||||||||
3) Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | ||||||||||
4) Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | ||||||||||
5) Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | ||||||||||
6) Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | ||||||||||
7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | ||||||||||
8) Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | ||||||||||
9) Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | ||||||||||
10) Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | ||||||||||
11) Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci. | 5 |
2) | Matematik, fen bilimleri ve kendi dalları ile ilgili mühendislik konularında yeterli bilgi birikimi; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri mühendislik problemlerini modelleme ve çözme için uygulayabilme becerisi. | 4 |
3) | Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi; en az bir yabancı dil bilgisi. | |
4) | Proje yönetimi ile risk yönetimi ve değişiklik yönetimi gibi iş hayatındaki uygulamalar hakkında bilgi; girişimcilik, yenilikçilik ve sürdürebilir kalkınma hakkında farkındalık. | |
5) | Karmaşık bir sistemi, süreci, cihazı veya ürünü gerçekçi kısıtlar ve koşullar altında, belirli gereksinimleri karşılayacak şekilde tasarlama becerisi; bu amaçla modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi. (Gerçekçi kısıtlar ve koşullar tasarımın niteliğine göre, ekonomi, çevre sorunları, sürdürülebilirlik, üretilebilirlik, etik, sağlık, güvenlik, sosyal ve politik sorunlar gibi ögeleri içerirler.) | |
6) | Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi; bireysel çalışma becerisi. | 4 |
7) | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları geliştirme, seçme ve kullanma becerisi; bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi. | 4 |
8) | Karmaşık mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi. | |
9) | Mühendislik uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlarda sağlık, çevre ve güvenlik üzerindeki etkileri ile çağın sorunları hakkında bilgi; mühendislik çözümlerinin hukuksal sonuçları konusunda farkındalık. | |
10) | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi. | 4 |
11) | Mühendislik problemlerinin incelenmesi için deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi. | 3 |
Alan Çalışması | |
Anlatım | |
Beyin fırtınası /Altı şapka | |
Bireysel çalışma ve ödevi | |
Problem Çözme | |
Rapor Yazma | |
Soru cevap/ Tartışma |
Sözlü sınav | |
Ödev | |
Uygulama | |
Gözlem | |
Raporlama |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Arazi Çalışması | 14 | % 30 |
Ödev | 8 | % 30 |
Final | 1 | % 40 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 60 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 40 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 1 | 14 |
Uygulama | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 13 | 3 | 39 |
Ödevler | 13 | 2 | 26 |
Ara Sınavlar | 1 | 4 | 4 |
Rapor Teslimi | 13 | 2 | 26 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 173 |