Dersin Amacı: |
Bu dersin sonunda öğrenci
-Kültür ve kültür ile ilgili temel kavramları (kültürel bütünleşme, millî kültür, küresel kültür, medeniyet, kültürel yayılma, kültürel asimilasyon, kültürel değişme, alt kültür, karşı kültür, akültürasyon, amalgamasyon, kültürel görecelik, kültür taassubu ve etnik grup), kültürlerarası etkileşimi, kültürlerarası geçişkenliği, kültür ile ilgili temel yaklaşımları, teorileri, küreselleşme ve küresel kültür tartışmalarını açıklayabilecek ve yorumlayabilecektir. |
Dersin İçeriği: |
-Kültür ve kültür ile ilgili temel kavramlar (kültürel bütünleşme, millî kültür, küresel kültür, medeniyet, kültürel yayılma, kültürel asimilasyon, kültürel değişme, alt kültür, karşı kültür, akültürasyon, amalgamasyon, kültürel görecelik, kültür taassubu ve etnik gurup.),
-Kültürlerarası etkileşim
-Kültürlerarası geçişgenlik
-Kültür ile ilgili temel yaklaşımlar,
- Kültürel teoriler,
-Küreselleşme ve Küresel kültür tartışmaları |
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
1) |
Kültür ve kültür ile ilgili temel kavramlar |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
2) |
Kültür ve kültür ile ilgili temel kavramlar |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
3) |
Kültür ve kültür ile ilgili temel kavramlar |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
4) |
Kültürlerarası etkileşim |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
5) |
Kültürlerarası etkileşim |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
6) |
Kültürün Kapsamı ve Özellikleri: Kültürel süreçler, Kültürel farklılıklar, Kültürel değişim, Kültürel görelilik |
Haviland, A. William: Kültürel Antropoloji, Çev. Hüsamettin İnaç, İstanbul,
Kaknüs Yayınları, 2002.
Güvenç, Bozkurt: İnsan ve Kültür, İstanbul, Remzi Yayınevi, 1971.
Wells, Calvin: Sosyal Antropoloji Açısından İnsan ve Dünyası, Çev. Erzen
Onur, İstanbul, Remzi Yayınevi, 1972. |
7) |
Kültür ve Kişilik, Toplumsal Cinsiyet |
Haviland, A. William: Kültürel Antropoloji, Çev. Hüsamettin İnaç, İstanbul,
Kaknüs Yayınları, 2002.
Güvenç, Bozkurt: İnsan ve Kültür, İstanbul, Remzi Yayınevi, 1971.
Wells, Calvin: Sosyal Antropoloji Açısından İnsan ve Dünyası, Çev. Erzen
Onur, İstanbul, Remzi Yayınevi, 1972. |
8) |
Kültürlerarası geçişkenlik |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
9) |
Kültürlerarası geçişkenlik |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
10) |
Kültür ile ilgili temel yaklaşımlar |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
11) |
Kültür ile ilgili temel yaklaşımlar |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
12) |
Kültürel teoriler
|
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
13) |
Kültürel teoriler |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
14) |
Küreselleşme ve küresel kültür tartışmaları |
Smith, Philip (2005). Kültürel Kuram, (Çev. Selime Güzelsarı), İstanbul: Babil. |
|
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi |
Katkı Payı |
1) |
Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. |
5 |
2) |
Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. |
4 |
3) |
Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. |
5 |
4) |
Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. |
5 |
5) |
Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. |
3 |
6) |
Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. |
5 |
7) |
Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. |
3 |
8) |
Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. |
4 |
9) |
Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. |
4 |
10) |
Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. |
4 |
11) |
Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. |
5 |