SOS504 Seminerİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS504
Ders İsmi: Seminer
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 0 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, farklı sosyoloji başlıkları ile her ders öğrencilere farklı bir perspektif sunacak seminerlerin gerçekleştirilmesidir.
Dersin İçeriği: Dersin içeriği temel sosyoloji kuramlarını, sosyolojiyi anlamanın temel kilitleri olan tanımlamalarını, güncel sosyolojik gelişmeleri kapsamaktadır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) İnsanlar ve toplumlararası ilişkilerin işleyiş kurallarına dair temel bilgilere sahiptir.
2) Toplumlarının yaşadığı dönüşümlerin nedenleri ve sonuçları hakkında temel bilgilere sahiptir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Yazılı ve görsel kayıtları kullanarak sosyal ve davranış bilimleri alanında özgün bilgi kaynaklarına ulaşır. Alanı ile ilgili edindiği bilgi ve becerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
2) İş yaşamına dahil olduğunda kuramsal altyapı ve kavramsal zenginliğinin yarattığı farklılığı bireysel kariyerine yansıtır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Şehir ve Sosyoloji Sunumu Begel, Ernest Begel. (1996) “Kentlerin Doğuşu”, (Çev: Özden Arıkan) COGİTO, sayı 8. İstanbul: YKY.
2) Modernite ve Postmodernite nedir? 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
3) Postmodernizmin Düşünsel temelleri 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık
4) Fordizm Post Fordizm 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık
5) Güncel üretim tarzları: Örgütsüz Kapitalizm . Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık
6) Postmodernite; Kent ve Mimari 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
7) Ara Sınav 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
8) Kitle Kültürü/Mc Donadlaşma/ Similasyon Çağı 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
9) Küreselleşme ve Ulus Devletler 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
10) Akışkan Toplum, Gösteri Toplumu 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
11) Yapısalcılıktan Postyapısalcılığa 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
12) Çağdaş Toplumda Göç ve Mobilizasyon 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
13) Ekolojik Problemler/Risk Toplumu 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .
14) Postmodernizm ve Eleştirel Teori 1. Best, S. ve Kellner (2016). Postmodern Teori. İstanbul: Ayrıntı Yayınları. 2. Murphy, J. W. (1995). Postmodern Toplumsal Analiz ve Postmodern Eleştiri, Eti Yayınları 3. Slattery, M. (2007). Sosyolojide Temel Fikirler. İstanbul: Sentez Yayınları 4. Kızılçelik, S. (2018). Çağdaş Sosyal Teorisyenler.Ankara: Anı Yayıncılık .

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Tezler
Diğer Kaynaklar: Araştırma raporları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. 3
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. 3
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. 3
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. 3
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. 5
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. 3
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. 5
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. 4
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 5
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. 4
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ödev
Sunum
Raporlama

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ara Sınavlar 1 70
Final 1 70
Toplam İş Yükü 182