SOS531 Çevre ve Ekoloji Çalışmalarıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS531
Ders İsmi: Çevre ve Ekoloji Çalışmaları
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders, insan-doğal çevre arasındaki ilişkiyi sosyolojik perspektiften derinlemesine incelemeyi amaçlar.
Dersin İçeriği: Derste tüketimin kurumsal, tarihsel ve politik ekonomik boyutu ele alınacaktır. Tüketim toplumunun hangi koşullar altında geliştiği, tüketim kültürünü yaratan ana aktörlerin kimler olduğu, tüketimin ortaya çıkardığı sorulara bu derste yanıt aranacaktır. Derste sadece konferans şeklinde olmayacak önemli ölçüde tartışma üzerine inşa edilecektir.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Doğal çevrenin toplumsal inşasını ve toplum-çevre ilişkisinin zaman içinde ve çeşitli toplumlara göre gösterdiği farklılığı öğrenir.
2) Günümüzdeki çevre sorunlarının nedenleri ve boyutlarını tartışır.
3) Toplumsal eşitsizliklere ve çevresel risklere maruz kalma arasındaki ilişkileri kavrar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Çevre Sosyolojisine Giriş Gould and Lewis, 1. Bölüm Keleş, R.; Hamamcı, C. ve Çoban, A. (2009) Çevre Politikası, 6. Baskı, İmge Kitabevi: Ankara. Bookchin, M. (1996) “Ekolojik Bir Topluma Doğru” çev. Yılmaz, A., Ayrıntı Yayınları: İstanbul
2) Doğanın sosyal olarak inşası Gould and Lewis, 2. Bölüm Keleş, R.; Hamamcı, C. ve Çoban, A. (2009) Çevre Politikası, 6. Baskı, İmge Kitabevi: Ankara.
3) Çevre sosyolojisi teorileri Gould and Lewis, 3. Bölüm Ishmael 1.ve 2. Bölüm (ss.3-46)
4) Çevre sosyolojisi teorileri Gould and Lewis, 3. Bölüm Ishmael 1.ve 2. Bölüm (ss.3-46)
5) Nüfus, Demografi ve Çevre Gould and Lewis, 9. Bölüm Ishmael 3.ve 4. Bölüm (pp.49-75)
6) Açlık üzerine mücadeleler: Sosyal ve çevresel boyutları Humphrey v.d. 4. Bölüm
7) Üretim, endüstri ve çevre Gould and Lewis, 5. Ve 16. Bölüm Ishmael 5.ve 6. Bölüm (ss.79-110)
8) Ara sınav Tüm kaynaklar
9) Sürdürülebilir kalkınma ve çelişkiler Gould and Lewis, 19. Bölüm Keleş, R.; Hamamcı, C. ve Çoban, A. (2009) Çevre Politikası, 6. Baskı, İmge Kitabevi: Ankara. Algan, Nesrin ve Mengi, Ayşegül (2003) “Küreselleşme ve Yerelleşme Çağında Bölgesel Sürdürülebilir Gelişme”, Siyasal Kitabevi: Ankara, , s.3.
10) Çevresel eşitsizlik ve çevresel adalet Ishmael 7.ve 8. Bölüm (ss.113-148) Belgesel – “Akıntıya Karşı (Against the Current)”
11) İklim Değişimi Gould and Lewis, 14. Bölüm Ishmael 9.ve 10. Bölüm (ss.151-207)
12) Çevre hareketleri Gould and Lewis, 15. ve 17. Bölüm
13) Yerli Kültürler: Çevresel Bilgi, Uygulama ve Haklar Gould and Lewis, 18. Bölüm Ishmael 11. Ve 12. Bölüm (pp.211-263)
14) Belgesel Gösterimi ve Tartışma Gould and Lewis, 18. Bölüm Ishmael 11. Ve 12. Bölüm (pp.211-263)

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Keleş, R.; Hamamcı, C. ve Çoban, A. (2009) Çevre Politikası, 6. Baskı, İmge Kitabevi: Ankara.
Algan, Nesrin ve Mengi, Ayşegül (2003) “Küreselleşme ve Yerelleşme Çağında Bölgesel Sürdürülebilir Gelişme”, Siyasal Kitabevi: Ankara, , s.3.
Bookchin, M. (1996) “Ekolojik Bir Topluma Doğru” çev. Yılmaz, A., Ayrıntı Yayınları: İstanbul
Diğer Kaynaklar: Tuna, Muammer, (2007): “Çevrecilik, Tarihsel, Teorik, Felsefi Temelleri ve Küreselleşmesi”, Çevre ve Politika Başka Bir Dünya Özlemi, Editör Ayşegül Mengi, İmge Kitabevi, 187-220
Quinn, Daniel. 1995. Ishmael: An Adventure of the Mind and Spirit. New York: Bantam Books.
Gould, Kenneth, A. and Tammy L. Lewis, eds. 2009. Twenty Lessons in Environmental Sociology. New York, NY: Oxford University Press.
Humphrey, Craig, R., Tammy L. Lewis, Frederick H. Buttel. 2002.Environment, Energy, And Society: A New Synthesis. Belmont, CA: Wadsworth.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Grup Projesi

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 48
Sunum / Seminer 14 48
Ödevler 13 42
Ara Sınavlar 1 1
Final 1 30
Toplam İş Yükü 169