SOS533 Sanat ve Toplumİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS533
Ders İsmi: Sanat ve Toplum
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı; öğrencilerin sanatı sosyolojik boyutlarıyla kavrama yetilerini geliştirmek, günümüz sanatı ile günümüz sosyolojisi arasındaki bağları kavramalarını ve sanatsal yaratıcılıktan sanatın tarih boyunca gelişimini, dinamiklerini, belli başlı niteliklerini bir bütünlük içinde düşünebilmelerini sağlamaktır.
Dersin İçeriği: Sanat sosyolojisinin doğuşu, konusu, inceleme alanları. Sanat sosyolojisinin tarihsel gelişimi ve sosyolojik yaklaşımlar. Bilgi, bilim ve toplum bilim kavramları, toplumsal farklılaşma, toplumsal değişme, toplum ve sanat. Sanat sosyolojisinin önemi. Toplumsal yapı ve sanat, toplumsal değişme ve sanat, sanat ve ideoloji.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Sanat ve toplum ilişkisinin felsefi kökenlerini tanıyabilecek ve tanımlayabilecek.
2) Sanat sosyolojisinin genel teorilerini ve belirleyici paradigmalarını tanıyabilecek, tanımlayabilecek ve kullanabilecek.
3) Sanatı sosyal açıdan ele almanın nedensel, işlevsel, teorik boyutlarına hakim olacak.
4) Sanatı sosyal bir olgu olarak diğer sosyallikleri kapsayan bağlamın içinde ele alabilecek ve analiz edebilecek.
5) Sanat kurumlarının yapısını, teknolojik gelişmelerin etkisini ve ekonomik etmenleri ele alıp analiz edebilecek.
6) Sanat işlerini sosyoljik açıdan eleştirel bir okumaya tabi tutabilecek. Sanatın sosyolojik değişikliklerle ilişkisini tanıyabilecek ve tanımlayabilecek
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Açılış dersi ve sanat sosyolojisindeki temel düşünürlerin serimlenmesi . Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
2) Frankfurt Okulu ve sanat sosyolojisi. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
3) Walter Benjamin'in sanat ve teknolojisi düşüncesinin irdelenmesi. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
4) Adorno'nun sanat ve topluma bakışının ele alınması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
5) Herbert Marcuse'un sanat sosyolojisi üzerindeki etkisi ve 1968. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
6) Pierre Bourdieu ve sanat sosyolojisi. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
7) Situasyonizmin sanatın toplumsal rolüne yaklaşımının ele alınması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
8) Sanatın politik işlevleri ve Guy Debord. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
9) Ara sınav Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
10) Postyapısalcılık ve sanat ilişkisinin açımlanması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
11) Gilles Deleuze ve sanat anlayışının toplumsal açıdan okunması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
12) Michel Foucault ve sanat anlayışının toplumsal açıdan okunması. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
13) Feminizm, post-feminizm ve toplumsal cinsiyetin sanata yansımaları. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
14) Sanatsal üretimin hegemonik rolü ve kültürel denetlenmesi. Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Pierre Bourdieu, Sanatın Kuralları, Yazınsal Alanın Oluşumu ve Yapısı, Yapı Kredi yayınları, 2006.
Ömer Naci Soykan, Sanat Sosyolojisi: Kuram ve Uygulama, Dönence Yayınları, 2009.
Donald Kuspit, Sanatın Sonu, Metis yayınları, 2004.
Leo Bersani – Ulysse Dutoit, Fakir Sanat, Dost Kitabevi Yayınları, 2006.
Larry Shiner, Sanatın İcadı, Ayrıntı 2006.
Diğer Kaynaklar: Norbert Elias, Mozart: Bir Dahinin Sosyolojisi, Kabalcı, 2000.
John Berger, Görme Biçimleri, Metis, 2010.
Jonathan Crary, Gözlemcinin Teknikleri Ondokuzuncu Yüzyılda Görme ve Modernite Üzerine, Metis, 2010.
Claude Gintz, Başka Yerde & Başka Biçimde, Dost, 2010.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 39
Ödevler 1 20
Ara Sınavlar 1 30
Final 2 36
Toplam İş Yükü 167