SOS534 Ortadoğu’da Kimlik ve Toplumsal Yapıİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS534
Ders İsmi: Ortadoğu’da Kimlik ve Toplumsal Yapı
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı tarihte üç büyük dinin merkezi, günümüzde pek çok önemli çatışmanın sahnesi olan Ortadoğu bölgesinin tarihi geçmişini Osmanlı İmparatorluğunun sonundan başlayarak, İngiltere ve Fransa’nin “böl ve yönet” politikalarını devam ettiği iki dünya savaşı arası dönemde devam ederek ve Arapİsrail çatışmasının kökenine inerek incelemektir.
Dersin İçeriği: Ortadoğu toplum ve kültürünün tarihsel kökenleri; ekolojik, kültürel ve sosyoekonomik çeşitlilik, modern Ortadoğu'nun siyasi tarihi ve bölgenin dünya ekonomisine ve küresel güç dengesine entegrasyonu; sömürge donemi, kitle siyaseti, milliyetçilik ve ulus devletin inşası, vatandaşlık, kalkınma ve toplumsal cinsiyet meselelerine ek olarak Türkiye, İran, Suriye, Irak, Mısır, İsrail, Körfez ülkeleri ve Suudi Arabistan gibi Ortadoğu ülkelerinin 19. yüzyıldan günümüze karşılaştırmalı iç ve dış politika tarihleri.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Ortadoğu toplum ve kültürünün tarihsel kökenlerini anlar.
2) Modern Ortadoğu'nun siyasi tarihi ve bölgenin dünya ekonomisine ve küresel güç dengesine entegrasyonunu kavrar.
3) Ortadoğu’da sömürge dönemi, kitle siyaseti, milliyetçilik ve ulus devletin inşası, vatandaşlık, kalkınma ve toplumsal cinsiyet meselelerini tartışır.
4) Ortadoğu ülkelerinin 19. yüzyıldan günümüze karşılaştırmalı iç ve dış politika tarihlerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Dersin tanıtımı, Derse Genel Giriş ve Temel Kavramlar Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
2) Modern Orta Doğu Tarihi 1 Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
3) Modern Orta Doğu Tarihi 2 Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
4) Siyasal hayat Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
5) Ekonomik ilişkiler Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
6) Toplumsal yapılar Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
7) Etnik gruplar Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
8) Ara Sınav Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
9) Gündelik hayat Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
10) Toplumsal cinsiyet Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
11) Oryantalizm Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
12) Temel kültürel kavramlar Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
13) Sanat Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
14) Öğrenci sunumları Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016 Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Bozarslan, Hamit,Ortadoğu'nun Siyasal Sosyolojisi: Arap İsyanlarından Önce ve Sonra. İstanbul: İletişim, 2016

Diğer Kaynaklar: Cleveland, William L. Modern Orta Doğu Tarihi
İstanbul: Agora Kitaplığı, 2008
Lewis, Bernard Orta Doğu, İstanbul: Arkadaş Yayıncılık, 2015
Hourani, Albert. A History of the Arab Peoples, Belknap Press, 2010

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Ödev

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 16 96
Sunum / Seminer 6 12
Ara Sınavlar 2 11
Final 1 3
Toplam İş Yükü 170