Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli) | |||||
Yüksek Lisans | TYYÇ: 7. Düzey | QF-EHEA: 2. Düzey | EQF-LLL: 7. Düzey |
Ders Kodu: | SOS538 | ||||||||
Ders İsmi: | Suç, Sapma ve Şiddet | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Prof. Dr. ESRA KÖTEN | ||||||||
Dersi Veren(ler): | |||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu dersin amacı, suçun sosyolojik açıdan incelenmesi ve modern toplumlarda gelişen sapkınlık ve sapkın davranış gibi konulara değinmektir. |
Dersin İçeriği: | Bu ders kapsamında, klasik ve çağdaş suç teorileri; suçluluğunun tabiatı ve sebepleri; endüstrileşme, kentleşme, sosyal ve kültürel değişme ile suç ilişkisinin analizi; yeni kriminoloji akımları (Feminist, Marksist ve Radikal Kriminoloji; yeni suç türleri (Bilgisayar suçları vb.) ;Türkiye’de suç ve suçluluk, suç-adalet sistemi ilişkisi, suçun engellenmesine yönelik yaklaşımlar ve toplumsal sapkınlık, sapkın davranış konuları incelenmektedir. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | GİRİŞ : SUÇ SOSYOLOJİSİNİN TANIMI | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
2) | SAPKINLIĞIN VE SOSYAL SAPKINLIĞIN TANIMI | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
3) | KLASİK SUÇ TEORİLERİ | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
4) | MODERN SUÇ TEORİLERİ | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
5) | SUÇLULUĞUN SEBEPLERİ VE TABİATI | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
6) | MODERNLEŞME VE SUÇ İLİŞKİSİ | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
7) | Ara sınav | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
8) | SAPKINLIK VE TOPLUM | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
9) | TOPLUMDA SAPKIN DAVRANIŞLARIN SEBEPLERİ | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
10) | TOPLUMSAL DIŞLANMA VE DAMGALAMA | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
11) | YENİ KRİMİNOLOJİ AKIMLARI | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
12) | YENİ SUÇ TÜRLERİ | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
13) | SUÇ-ADALET İLİŞKİSİ | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
14) | TÜRKİYE’DE SUÇ VE SUÇLULUK | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
Ders Notları / Kitaplar: | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
Diğer Kaynaklar: | Joiya, Salman Azam (2020) '' Social and Demographic Determinants of Crime'' Akis Yayınları |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. | ||||||||||
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. | ||||||||||
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. | ||||||||||
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. | ||||||||||
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. | ||||||||||
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. | ||||||||||
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. | ||||||||||
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. | ||||||||||
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | ||||||||||
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | ||||||||||
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. | 4 |
2) | Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. | 3 |
3) | Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. | 4 |
4) | Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. | 4 |
5) | Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. | 3 |
6) | Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. | 4 |
7) | Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. | 3 |
8) | Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. | 4 |
9) | Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. | 4 |
10) | Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. | 4 |
11) | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. | 4 |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 42 |
Ara Sınavlar | 1 | 70 |
Final | 1 | 70 |
Toplam İş Yükü | 182 |