E-MBA521 E-Ticaretİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar İşletme YL Uzaktan Eğitim Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
İşletme YL Uzaktan Eğitim
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: E-MBA521
Ders İsmi: E-Ticaret
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi AYŞE NUR TOPÇUOĞLU
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı Kalite ve standartların, dünya ve uluslararası ticaret açısından öneminin anlaşılması. Gerekliliğinin vurgulanmasıdır. Kalite ve standardın amacı, ürünlerin, hizmetlerin veya süreçlerin belirli beklentileri karşılamasını sağlamak ve sürekliliği garanti altına almaktır. Böylece müşteri memnuniyetinin sağlanması, yani ürün ya da hizmetin, müşteri ihtiyaç ve beklentilerine uygun olmasını garanti eder/verimliliği artırır yani hataları azaltır, kaynakları daha etkin kullanmayı sağlar/rekabet avantajı sağlar.Kaliteli ürün ve hizmetler, piyasada öne çıkmayı kolaylaştırır./Marka güvenilirliğini artırır;Kaliteli ürünler, markaya olan güveni pekiştirir/
Sürekli gelişimi destekler; Kalite yönetimi, sürekli iyileştirmeyi teşvik eder.
Dersin İçeriği: 1 1.e ticarete giriş
2 2-e Ticarette iş modelleri ve stratejileri
3 5-e ticarete ödeme sistemleri ve güvenlik
4 4-e ticarette yasal ve etik konular
5 5-e ticarette lojistik ve tedarik zinciri yönetimi
6 6- e ticarette web sitesi geliştirme
7 7- Mobil Ticaret ve Çok Kanallı Stratejiler
8 8-e ticarette veri analitiği
9 9-e ticarette yapay zeka
10 10-3- e ticarette dijital pazarlama
11 11-e ticarette proje geliştirme ve uygulama ve web sitesi oluşturma -
12 •E ticaret şirketlerinde yönetim
13 •E -İhracat - Dropshıppıng
14 •E ticaret/e ihracat ve Devlet Yardımları

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) • E ticaretinin sisteminin turleri ve niteliklerini bilecekler
2) • E- Ticaretin ana yaklasimlarini, e is kavramini , anlayacak ve hatirlayacaklar
3) • E- ticaret sisteminin isleyisi, yasal dayanaklari, kurulmasini ,paydaslarini
4) • E-Ticarertin odeme sistemleri,nakliye ve paketlemesini aciklayabileceklerdir
5) • Web sitesi kurulusunun nasil oldugunu ogrecekler
6) • E- ihracat sistemini anlayacaklardir
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) • Dersin tanımlanması • E- ticaretin artan öneminin anlaşılması • E- Ticaret ile ilgili temel kavramların belirlenmesi • E- ticaret istatistikleri ve dünü bugünü geleceğinin anlaşılması Ev ödevi: bir sonraki ders içerikleri
2) • Web sitesinin kuruluş öncesi systemin işleyişinin açıklanması • Alan adı, site adı, temel Teknik özellikler, • Sistemin işletileceği alanlar ve tanımları, Sitenin alt yapısı • E ticaret sitesi kuruluışdan önce yapılması ve bilinmesi gerekenlerin açıklanması (web-seo-hosting-alan adı vb)incelenmesi • E Ticaret planlaması yapılırken bilinmesi gerekli unsurlar • E-İş fikrinin oluşturulması • E-İş fikri oluşturulurken yararlanılacak kaynakların tanımlanması • E-ticaret e iş kavramları 2.hafta ile ilgili notlarının gözden geirilmesi
3) • 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun • Hizmet Sağlayıcıları ve aracı Hizmet Sağlayıcıları Yönetmeliği • 4077 sayılı Tüketicinin Korunması Kanunu • Elektronik Ticarette Güven Damgası Hakkında Tebliğ • 6698 Sayılı Kişisel Verilerin Korunması Kanunu (“KVKK”) • 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun Bir sonraki hafta incelenecek konuların gözden geçirilmesi
4) • kontratlı taşımacılık • kargo taşımacılığı • gelen mal, gıden mal ve pazar sonrası lojıstık desteğı ,sıparış karşılama • tek bır lojıstık ortaklığı , tek bır envanter ve tek bır e-lojıstık sıstemı(ürün stoklama-mal kabul-adrese yerleştirme-kalite kontrol-ürüntoplama -paketlem-kargolama-teslimat-iade kabulü-ürün durum bildirimi-ürün kontrolü-sonuçlandırma Konuların tekrarı
5) • 6493 sayılı Ödeme ve Menkul Kıymet Mutabakat Sistemleri, Ödeme Hizmetleri ve Elektronik Para Kuruluşları Hakkında Kanun • PAY PORTAL • PAYLİNK • CEP POS • SANAL POS • TROY • BKM EXPRESS • 3 D SECURE • TECHPOS • GO Konuların tekrarı
6) • Mobil Ticaret tanımı avantaj ve dezavantajları • Mobil alışveriş- Mobil Alışverişin Geleceği • Artırılmış Gerçeklik (AR)/Sesli Alışveriş:/Sosyal Medya Entegrasyonu/Yapay Zeka Destekli Öneriler • Chatbotlar • API (Application Programming Interface) Nedir • Çok Kanallı Stratejiler (Omnichannel & Multichannel) Nedir Derslerin Tekrarı
7) • E ticarete konu olan veri nedir • Veri Analitiği nedir • Veri Analitiği Türleri • Yapay zeka • Yapay Zeka Neleri Kapsar • Yapay zeka alt alanları; • Makine öğrenmesi/derin öğrenme/doğal dil işleme/bilgisayarla görü/Uzman sistemler • Yapay zekanın e-ticaretteki 6 farklı kullanımı Derslerin tekrarı
8) Vize Sınavı -
9) • TEKNİK BİR UZMAN EĞİTMEN VE TASARIM YAPAY ZEKASI OLAN PROFESYONEL BIR SITE DESTEĞİ İLE HIZLI BIR ŞEKILDE WEB SAYFASI KURULUMUNA SAHIP OLMAK İÇİN GEREKLİ ALTYAPININ ÖĞRETİLMESİ -
10) • Internette Pazarlama fırsatları • E- Ticarette Pazarlama İletişimi • E Pazarlama Türleri • Ortak Markalama ve Sponsorluk • Arama Motorları ve Diğer Rehber Sayfalar Pazarlamaları • Dijital Pazarlama • “Kulaktan kulağa” pazarlamada(Affiliate Marketing) • Influencer pazarlama • Sosyal media Pazarlaması • Viral Pazarlama Konuların Tekrar Edilmesi
11) • E REKLAM TANIMI • TÜRLERİ • ÖZELLİKLERİ • ETKİLEŞİMİ Konuların gözden geçirilmesi
12) • Dijitali Yönetmek nedir • Tanımı • Özellikleri • CDO – Chief Digital Officer- Dijital Lider’ özellikleri, • Üst düzey pazarlama yöneticilerinin (CMO), ile farklılıkları • Ortak özellikleri, yönetim biçimleri • CDO’lardan beklentiler Anlatılan Konuların ve sitenin gözden geçirilmesi
13) • Online satış kanallarından (e-ticaret sitesi-Instagram, facebook vb.) aracılığı ile sipariş veren yurt dışındaki bireysel müştere • mal satmanın esasları • KDV’siz satış faturası düzenlemek • Siparişi (paket) mikro ihracat yoluyla • (ETGB düzenlenerek) ihracat yapmak • Stoksuz e ticaret nedir • Avantajları • Dezavantajları • Süreçleri Konuların ve sitenin gözden geçirilmesi
14) • TİCARET BAKANLIĞIMIZ TARAFINDAN • E-ihracat kapsamında döviz kazandırıcı hizmet faaliyet olarak ele alınan e ihracat ve e-ticarete açılan firmaların ürünlerini yurt dışında pazarlamak satışlarını arttırmak amacı ile verilen destekler. Dönemi gözden geçirmek
15) Final Sınavı -

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar:  Dijital Pazarın Sihirli Kapısı E-Ticaret, Mehmet Fatih Yıldırım, Verno Kitap,2024
 Dijital Kalkınma, Anonim, Gazi Kitapevi,2024
 Yeni Başlayanlar İçin E-Ticaret, Ümit Büyükyıldırım,LongPlay,2014
 Google AdWords Dinamik Anahtar Kelime Kullanımı: Google AdWords'te Etkili Reklamcılık Taktikleri, e kitap,Aktif yayınları,2015
 E–Ticaret,Mehmet Akif Çakırer Seçkin Yayınları, Şubat 2019
 Dijital Pazarlama Strateji, Yürütme ve Uygulama,Dave Chaffey,Fiona Ellis, Seçkin Yayınları Ekim 2018
 İnternette Pazarlama,Mehmet Marangoz, Seçkin Yayınları,Eylül 2018
 E–Ticaret Web Sitelerinde Müşteri Memnuniyeti,Mustafa Emre CivelekSeçkin yayınları,Temmuz 2017
 e-Ticaret,Dr.Zeynep İYİLER, e kitap, https://www.iso.org.tr/sites/1/upload/files/e-ticaret-2015-3941.pdf
Diğer Kaynaklar:  Dijital Pazarın Sihirli Kapısı E-Ticaret, Mehmet Fatih Yıldırım, Verno Kitap,2024
 Dijital Kalkınma, Anonim, Gazi Kitapevi,2024
 Yeni Başlayanlar İçin E-Ticaret, Ümit Büyükyıldırım,LongPlay,2014
 Google AdWords Dinamik Anahtar Kelime Kullanımı: Google AdWords'te Etkili Reklamcılık Taktikleri, e kitap,Aktif yayınları,2015
 E–Ticaret,Mehmet Akif Çakırer Seçkin Yayınları, Şubat 2019
 Dijital Pazarlama Strateji, Yürütme ve Uygulama,Dave Chaffey,Fiona Ellis, Seçkin Yayınları Ekim 2018
 İnternette Pazarlama,Mehmet Marangoz, Seçkin Yayınları,Eylül 2018
 E–Ticaret Web Sitelerinde Müşteri Memnuniyeti,Mustafa Emre CivelekSeçkin yayınları,Temmuz 2017
 e-Ticaret,Dr.Zeynep İYİLER, e kitap, https://www.iso.org.tr/sites/1/upload/files/e-ticaret-2015-3941.pdf

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması
6) mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) işletme alanında yer alan temel fonksiyonları teori ve uygulama düzeyinde bilgi kazandırıp gerçek yaşamda uygulayabilmek
2) iş yaşamının karar süreçlerinde bilimsel araştırma teknikleri araçlarını ve teknolojiyi kullanmak
3) Politik , yasal , coğrafik , ekonomik ve teknolojik faktörlerin işletmecilik alanın rekabetçi yapısına olan etkilerinin ekip çalışması ile değerlendirilmesi ve gerekli çözümlerin sunulması
4) işletme alanında güncel konuların farkında olma ve problemlere karşı duyarlılık kazandırma
5) Rapor , çıktı , örgüt içi yazışma gibi yazılı belgelerin sözlü olarak etkin bir şekilde aktarılması
6) mesleki uzmanlık ve kavram bilgisi çerçevesinde takım oluşturarak ve liderlik özelliklerini kullanarak problemi tanımlama , analiz etme ve çözme
7) işletmeciliğin diğer alanlarıyla ilişki kurabilme , küresel ve toplumsal etik normların bilincinde olma

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Beyin fırtınası /Altı şapka
Bireysel çalışma ve ödevi
Ders
Grup çalışması ve ödevi
Okuma
Problem Çözme
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Web Tabanlı Öğrenme

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Ödev
Uygulama
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam 1 % 5
Ödev 1 % 5
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 2 % 40
Final 1 % 30
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 70
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 30
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 12 168
Ödevler 1 8 8
Ara Sınavlar 2 2 4
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 224