RDT111 Radyobiyoloji İstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar RadyoterapiÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Radyoterapi
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: RDT111
Ders İsmi: Radyobiyoloji
Ders Yarıyılı: Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Zorunlu Ders
Dersin Seviyesi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi MUCİZE SARIHAN
Dersi Veren(ler):




Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu ders hücrelere radyolojik etkilerin araştırılmasını, sağlıklı hücre ile hastalıklı hücreler arasındaki farkların anlaşılmasını hedefler. Bu doğrultuda iyonizan radyasyonların, radyoaktif elementlerin ve kontrol mekanizmalarının çalışmalarını önemli ölçüde öğrenciye aktarmayı amaçlar. Aynı zamanda radyasyon etki mekanizmalarını açıklayarak birbirleri ile olan ilişkileri aktarır.
Dersin İçeriği: Radyobiyoloji ile ilgili temel tanımlamalar ve kavramlar,
İyonlaştırıcı radyasyonlar ve radyasyon enerjisinin absorbsiyonu,
Radyasyonun hücre üzerine etkileri,
Radyasyonun doku ve organlara olan etkisi ile doku ve organların radyasyona olan duyarlılıklar,
Radyasyonun canlılar üzerine olan erken ve geç etkiler.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Öğrenciler radyobiyolojini kavramını , radyasyonun moleküler düzeydeki etkilerini öğrenirler.
2) Radyasyonun biyolojik düzeydeki etkilerini direkt ve indirekt etkilerini öğrenirler.
3) Öğrenciler radyasyonun somatik etkilerini , non somatik etkilerini öğrenirler.
4) Öğrenciler tümör patofizyolojisini ,hücre sikluslarını ve özelliklerini öğrenirler.
5) Radyobiyolojide 5R Kanunu , radyoterapinin radyobiyolojisini öğrenirler.
6) Öğrenciler doku ve organların radyasyon duyarlılıklarını öğrenirler.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Radyobiyolojiye Giriş, kavramlar ve tanımlar Temel Radyobiyoloji. Yazar: Atilla Özalpan. Yayınevi: Haliç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2001. ISBN: 975-8574-00-0.
2) Radyobiyolojinin Tarihsel Gelişimi Temel Radyobiyoloji. Yazar: Atilla Özalpan. Yayınevi: Haliç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2001. ISBN: 975-8574-00-0.
3) Radyasyonun Moleküler Düzeydeki Etkileri Temel Radyobiyoloji. Yazar: Atilla Özalpan. Yayınevi: Haliç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2001. ISBN: 975-8574-00-0.
4) Radyasyonun Biyolojik Etkileri Literatür taraması
5) Radyasyonun Neden Olduğu Hücre Hasarları ve Onarımı Radyasyon Biyolojisi, Radyobiyoloji ; Yazar: Hüseyin Tepetam ; Yayın Yılı: 2022 ; Sayfa Aralığı : 155-184
6) Radyoaktif Elementler Radyasyon Özellikleri Temel Radyobiyoloji. Yazar: Atilla Özalpan. Yayınevi: Haliç Üniversitesi Yayınları, İstanbul, 2001. ISBN: 975-8574-00-0.
7) Vize Öncesi Tekrar
8) Vize Sınavı Ders kitabı
9) Tümör Patofizyolojisi Radyasyon Biyolojisi, Radyobiyoloji ; Yazar: Hüseyin Tepetam ; Yayın Yılı: 2022 ; Sayfa Aralığı : 155-184
10) Hücre Siklusları ve Özelliklerinin İncelenmesi Radyasyon Biyolojisi, Radyobiyoloji ; Yazar: Hüseyin Tepetam ; Yayın Yılı: 2022 ; Sayfa Aralığı : 155-184
11) Radyobiyolojide 5 R kanunu Radyasyon Biyolojisi, Radyobiyoloji ; Yazar: Hüseyin Tepetam ; Yayın Yılı: 2022 ; Sayfa Aralığı : 155-184
12) Radyoterapinin Radyobiyolojisi Radyasyon Biyolojisi, Radyobiyoloji ; Yazar: Hüseyin Tepetam ; Yayın Yılı: 2022 ; Sayfa Aralığı : 155-184
13) Doku ve Organların Radyasyon Duyarlılıkları Radyasyon Biyolojisi, Radyobiyoloji ; Yazar: Hüseyin Tepetam ; Yayın Yılı: 2022 ; Sayfa Aralığı : 155-184
14) Genel Tekrar Literatür taraması
15) Final Sınavı Ders kitabı

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Reading material will be given on weekly Basis together with the assignment sheets.
Diğer Kaynaklar: Temel Radyobiyoloji

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma.
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme.
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme.
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme.
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme.
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma.
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma.
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme.
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme.
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Ortaöğretim düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak sağlık alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. 3
2) Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma. 4
3) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. 3
4) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. 3
5) Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme. 4
6) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyi'nde kullanarak alanındaki bilgileri izleyebilme ve meslektaşları ile iletişim kurabilme. 4
7) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. 4
8) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme. 4
9) Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme. 4
10) Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma. 3
11) Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. 4
12) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma. 4
13) Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme. 4
14) Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme. 4
15) Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme. 3

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Gözlem

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Küçük Sınavlar 1 % 10
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 15 3 45
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 2 30
Ödevler 5 5 25
Küçük Sınavlar 5 5 25
Ara Sınavlar 1 1 1
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 127