Özel Hukuk DR | |||||
Doktora | TYYÇ: 8. Düzey | QF-EHEA: 3. Düzey | EQF-LLL: 8. Düzey |
Ders Kodu: | ÖHDR641 | ||||||||
Ders İsmi: | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulü | ||||||||
Ders Yarıyılı: |
Bahar Güz |
||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | |||||||||
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: | Hayır | ||||||||
Dersin Türü: | Bölüm Seçmeli | ||||||||
Dersin Seviyesi: |
|
||||||||
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze | ||||||||
Dersin Koordinatörü: | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM ŞİRİN | ||||||||
Dersi Veren(ler): |
|
||||||||
Dersin Yardımcıları: |
Dersin Amacı: | Bu derste, devlet organlarının ve özellikle yargılama organlarınca gerçekleştirilen temel hak ihlallerinin giderilmesini sağlayan bireysel başvuru usulünün uygulayıcılar tarafından ayrıntılı biçimde öğrenilmesi, usul hukukuna ilişkin Anayasa Mahkemesinin gelişmekte olan içtihadının tartışılması amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği: | Bu derste, Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun ortaya çıkışı ve temel özellikleri, başvuru koşulları ve kabul edilebilirlik kriterleri, karar türleri ile Mahkemenin usul hukukuna ilişkin içtihadı açıklanıp tartışılacaktır. |
Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Hafta | Konu | Ön Hazırlık |
1) | Bireysel Başvuru Yolunun Tanımı, Amacı, Özellikleri ve Ortaya Çıkışı | |
2) | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolunun Temel Özellikleri ve Başvuruların İncelenmesi | |
3) | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından) | |
4) | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından) | |
5) | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından) | |
6) | Başvuru yollarının tüketilmesi ve istisnaları | |
7) | Başvuru süresi | |
8) | Açıkça dayanaktan yoksun olmama kriteri | |
9) | Anayasal ve kişisel önem ve önemli zarar ölçütü | |
10) | Bireysel Başvuru Usulünde Karar Türleri | |
11) | Örnek karar incelemeleri | |
12) | Karar İncelemesi/Sunumlar | |
13) | Karar İncelemesi/Sunumlar | |
14) | Karar İncelemesi/Sunumlar |
Ders Notları / Kitaplar: | T.C. 1982 Anayasası Metni, 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun, Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, Anayasa Mahkemesi ve İHAM İçtihatları |
Diğer Kaynaklar: | • Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ankara Üniversitesi Yayını, 1998. • Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi, Sayı: 95, 2011, ss. 13-40. • Fazıl Sağlam, “Anayasa Mahkemesi’nin Ürettiği Yapay Bir Kavram: Ortak Koruma Alanı”, Metin Günday Armağanı, Atılım Üniversitesi Yayınları, 2. Cilt, ss. 1101-1164, 2020. • Korkut Kanadoğlu, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru, XII Levha Yayınları, 2015. • Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013. • Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri, XII Levha Yayınları, 2017. • Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013. • Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018. • Ulaş Karan, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Rehberi, İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları, 2015. |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||
1) Özel hukuk ve alt disiplinlerine ait alanlara özgü kavram, kurum ve yöntemleri tanıma, analiz etme ve bu unsurları bilimsel bir yaklaşımla nitelendirme becerisi kazanmak. | |||||||||
2) Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sentezleyerek, hukuk uygulamasına yönelik yenilikçi ve etkili çözüm önerileri geliştirmek. | |||||||||
3) Özel hukuku ve alt disiplinlerine ilişkin uzmanlık düzeyindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, teorik ve pratik alanlarda etkin bir şekilde kullanma | |||||||||
4) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirme | |||||||||
5) Hukuk kuramı ve uygulamasından kaynaklanan, toplumsal yaşamı doğrudan etkileyen sorunların çözümünde, disiplinler arası bir yaklaşımla işlevsel ve etkili çözümler üretme becerisi edinmek. | |||||||||
6) Ulusal ve uluslararası düzeyde projelere aktif katılım sağlama ve yenilikçi projeler tasarlayarak uygulayabilmek. | |||||||||
7) Özgün düşünce ve araştırma üretme yetkinliği kazanarak, elde edilen sonuçları akademik bir dille ve uzmanlık düzeyinde hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde ifade etmek. | |||||||||
8) Alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri yerli ve yabancı kaynaklardan takip ederek, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz etmek değerlendirmek ve uygulamak | |||||||||
9) Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde akademik yayınlar yapma ve bilimsel konferanslarda özgün bildiriler sunmak. | |||||||||
10) Özel hukuk ve alt disiplinlerinde edinilen bilgi ve becerileri, mesleki ve akademik etik kurallara bağlı kalarak uygulamak ve geliştirmek. |
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Düşük | 3 Orta | 4 Yüksek | 5 En Yüksek |
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi | Katkı Payı | |
1) | Özel hukuk ve alt disiplinlerine ait alanlara özgü kavram, kurum ve yöntemleri tanıma, analiz etme ve bu unsurları bilimsel bir yaklaşımla nitelendirme becerisi kazanmak. | |
2) | Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sentezleyerek, hukuk uygulamasına yönelik yenilikçi ve etkili çözüm önerileri geliştirmek. | |
3) | Özel hukuku ve alt disiplinlerine ilişkin uzmanlık düzeyindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, teorik ve pratik alanlarda etkin bir şekilde kullanma | |
4) | Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirme | |
5) | Hukuk kuramı ve uygulamasından kaynaklanan, toplumsal yaşamı doğrudan etkileyen sorunların çözümünde, disiplinler arası bir yaklaşımla işlevsel ve etkili çözümler üretme becerisi edinmek. | |
6) | Ulusal ve uluslararası düzeyde projelere aktif katılım sağlama ve yenilikçi projeler tasarlayarak uygulayabilmek. | |
7) | Özgün düşünce ve araştırma üretme yetkinliği kazanarak, elde edilen sonuçları akademik bir dille ve uzmanlık düzeyinde hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde ifade etmek. | |
8) | Alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri yerli ve yabancı kaynaklardan takip ederek, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz etmek değerlendirmek ve uygulamak | |
9) | Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde akademik yayınlar yapma ve bilimsel konferanslarda özgün bildiriler sunmak. | |
10) | Özel hukuk ve alt disiplinlerinde edinilen bilgi ve becerileri, mesleki ve akademik etik kurallara bağlı kalarak uygulamak ve geliştirmek. |
Anlatım | |
Ders | |
Okuma | |
Ödev | |
Soru cevap/ Tartışma |
Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama) | |
Sunum |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Sunum | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | Süre (Saat) | İş Yükü |
Ders Saati | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 2 | 28 |
Sunum / Seminer | 1 | 2 | 2 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü | 74 |