ÖHDR641 Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulüİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Özel Hukuk DRÖğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Özel Hukuk DR
Doktora TYYÇ: 8. Düzey QF-EHEA: 3. Düzey EQF-LLL: 8. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ÖHDR641
Ders İsmi: Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulü
Ders Yarıyılı: Bahar
Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 8
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Doktora TYYÇ:8. Düzey QF-EHEA:3. Düzey EQF-LLL:8. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Dr.Öğr.Üyesi SİNEM ŞİRİN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu derste, devlet organlarının ve özellikle yargılama organlarınca gerçekleştirilen temel hak ihlallerinin giderilmesini sağlayan bireysel başvuru usulünün uygulayıcılar tarafından ayrıntılı biçimde öğrenilmesi, usul hukukuna ilişkin Anayasa Mahkemesinin gelişmekte olan içtihadının tartışılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği: Bu derste, Anayasa Mahkemesine bireysel başvurunun ortaya çıkışı ve temel özellikleri, başvuru koşulları ve kabul edilebilirlik kriterleri, karar türleri ile Mahkemenin usul hukukuna ilişkin içtihadı açıklanıp tartışılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Anayasa Mahkemesine bireysel başvuruya ilişkin temel kavramları ve kabul edilebilirlik kriterlerini öğrenir.
2) Anayasa Mahkemesinin bireysel başvuru usulüne ilişkin içtihada hakim olur ve bireysel başvuru yolunda verilen karar türlerini öğrenir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bireysel Başvuru Yolunun Tanımı, Amacı, Özellikleri ve Ortaya Çıkışı
2) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolunun Temel Özellikleri ve Başvuruların İncelenmesi
3) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından)
4) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından)
5) Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Usulünde Kabul Edilebilirlik Kriterleri (zaman, yer, konu ve kişi bakımından)
6) Başvuru yollarının tüketilmesi ve istisnaları
7) Başvuru süresi
8) Açıkça dayanaktan yoksun olmama kriteri
9) Anayasal ve kişisel önem ve önemli zarar ölçütü
10) Bireysel Başvuru Usulünde Karar Türleri
11) Örnek karar incelemeleri
12) Karar İncelemesi/Sunumlar
13) Karar İncelemesi/Sunumlar
14) Karar İncelemesi/Sunumlar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: T.C. 1982 Anayasası Metni, 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun, Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü, İnsan Hakları Avrupa Sözleşmesi, Anayasa Mahkemesi ve İHAM İçtihatları
Diğer Kaynaklar: • Ece Göztepe, Anayasa Şikayeti, Ankara Üniversitesi Yayını, 1998.
• Ece Göztepe, “Türkiye’de Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Hakkının (Anayasa Şikâyeti) 6216 Sayılı Kanun Kapsamında Değerlendirilmesi”, TBB Dergisi, Sayı: 95, 2011, ss. 13-40.
• Fazıl Sağlam, “Anayasa Mahkemesi’nin Ürettiği Yapay Bir Kavram: Ortak Koruma Alanı”, Metin Günday Armağanı, Atılım Üniversitesi Yayınları, 2. Cilt, ss. 1101-1164, 2020.
• Korkut Kanadoğlu, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru, XII Levha Yayınları, 2015.
• Musa Sağlam (ed.), Bireysel Başvuru İnceleme Usulü ve Kabul Edilebilirlik Kriterleri, Anayasa Mahkemesi Yayını, 2013.
• Sibel İnceoğlu, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Türkiye ve Latin Modelleri, XII Levha Yayınları, 2017.
• Tolga Şirin, Türkiye’de Anayasa Şikayeti, XII Levha Yayınları, 2013.
• Tolga Şirin, Bireysel Başvuru Usul Hukuku, Avrupa Konseyi Yayını, 2018.
• Ulaş Karan, Anayasa Mahkemesi'ne Bireysel Başvuru Rehberi, İstanbul Bilgi Üniversitesi yayınları, 2015.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Özel hukuk ve alt disiplinlerine ait alanlara özgü kavram, kurum ve yöntemleri tanıma, analiz etme ve bu unsurları bilimsel bir yaklaşımla nitelendirme becerisi kazanmak.
2) Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sentezleyerek, hukuk uygulamasına yönelik yenilikçi ve etkili çözüm önerileri geliştirmek.
3) Özel hukuku ve alt disiplinlerine ilişkin uzmanlık düzeyindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, teorik ve pratik alanlarda etkin bir şekilde kullanma
4) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirme
5) Hukuk kuramı ve uygulamasından kaynaklanan, toplumsal yaşamı doğrudan etkileyen sorunların çözümünde, disiplinler arası bir yaklaşımla işlevsel ve etkili çözümler üretme becerisi edinmek.
6) Ulusal ve uluslararası düzeyde projelere aktif katılım sağlama ve yenilikçi projeler tasarlayarak uygulayabilmek.
7) Özgün düşünce ve araştırma üretme yetkinliği kazanarak, elde edilen sonuçları akademik bir dille ve uzmanlık düzeyinde hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde ifade etmek.
8) Alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri yerli ve yabancı kaynaklardan takip ederek, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz etmek değerlendirmek ve uygulamak
9) Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde akademik yayınlar yapma ve bilimsel konferanslarda özgün bildiriler sunmak.
10) Özel hukuk ve alt disiplinlerinde edinilen bilgi ve becerileri, mesleki ve akademik etik kurallara bağlı kalarak uygulamak ve geliştirmek.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Özel hukuk ve alt disiplinlerine ait alanlara özgü kavram, kurum ve yöntemleri tanıma, analiz etme ve bu unsurları bilimsel bir yaklaşımla nitelendirme becerisi kazanmak.
2) Kuramsal ve uygulamalı bilgileri sentezleyerek, hukuk uygulamasına yönelik yenilikçi ve etkili çözüm önerileri geliştirmek.
3) Özel hukuku ve alt disiplinlerine ilişkin uzmanlık düzeyindeki bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz ederek, teorik ve pratik alanlarda etkin bir şekilde kullanma
4) Özel hukuk alanında ve alt disiplinlerinde, yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak yeni düşünce ve yöntemler geliştirme
5) Hukuk kuramı ve uygulamasından kaynaklanan, toplumsal yaşamı doğrudan etkileyen sorunların çözümünde, disiplinler arası bir yaklaşımla işlevsel ve etkili çözümler üretme becerisi edinmek.
6) Ulusal ve uluslararası düzeyde projelere aktif katılım sağlama ve yenilikçi projeler tasarlayarak uygulayabilmek.
7) Özgün düşünce ve araştırma üretme yetkinliği kazanarak, elde edilen sonuçları akademik bir dille ve uzmanlık düzeyinde hem sözlü hem de yazılı olarak etkili bir şekilde ifade etmek.
8) Alanındaki güncel bilgi ve gelişmeleri yerli ve yabancı kaynaklardan takip ederek, bu bilgileri sistematik bir yaklaşımla analiz etmek değerlendirmek ve uygulamak
9) Alanıyla ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde akademik yayınlar yapma ve bilimsel konferanslarda özgün bildiriler sunmak.
10) Özel hukuk ve alt disiplinlerinde edinilen bilgi ve becerileri, mesleki ve akademik etik kurallara bağlı kalarak uygulamak ve geliştirmek.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma
Ödev
Soru cevap/ Tartışma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)
Sunum

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı Süre (Saat) İş Yükü
Ders Saati 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 2 28
Sunum / Seminer 1 2 2
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 74