Sociology | |||||
Bachelor | TR-NQF-HE: Level 6 | QF-EHEA: First Cycle | EQF-LLL: Level 6 |
Course Code: | SOS222 | ||||||||
Course Name: | Society and Cinema | ||||||||
Course Semester: |
Spring |
||||||||
Course Credits: |
|
||||||||
Language of instruction: | TR | ||||||||
Course Requisites: | |||||||||
Does the Course Require Work Experience?: | No | ||||||||
Type of course: | Department Elective | ||||||||
Course Level: |
|
||||||||
Mode of Delivery: | Face to face | ||||||||
Course Coordinator : | Prof. Dr. ESRA KÖTEN | ||||||||
Course Lecturer(s): | |||||||||
Course Assistants: |
Course Objectives: | In this course, it is aimed to discuss sociological concepts and facts through various cinema films. |
Course Content: | Through films and articles, discussion of concepts such as modernization, transformation of visibility, media representations, nation-state, globalization and borders, race, ethnicity and discrimination, urbanization, urban segregation, transformation of daily life, patriarchy, gender, poverty, social exclusion. |
The students who have succeeded in this course;
|
Week | Subject | Related Preparation |
1) | General introduction | Syllabus |
2) | Movie: Modern Times (Charlie Chaplin, 1936) | Kamil Orhan, “’Modern Zamanlar’ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum, 2010/1, ss. 133-152. |
3) | Movie: 1984 (Michael Radford, 1984) | Serdar Öztürk, “Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sineptikon”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar 2013, ss. 132-151. |
4) | Movie: Truman Show (Peter Weir, 1998) | Didem Işıkoğlu, Gerçeğin Peşinde Günümüz Medyası ve İzleyicisine Bir Bakış: Truman Show”, İletişim Fakültesi Dergisi, ss. 616-625. Mikail Boz, “Truman Show”, Sinefil, ss. 20-23. |
5) | Movie:The Turtles also fly (Bahman Ghobadi, 2004) | Ahmet Ergenç, “Bahman Ghobadi Sineması: Sınırlar ve Yollar”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 95-117. Nihat Nuyan, Sınırda Yaşam Siste Ölüm: Bahman Ghobadi Sineması Üzerine”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 28-43. |
6) | Movie: Vavien (Yağmur-Durul Taylan, 2009) | Tuğba Elmacı, “Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması”, Selçuk İletişim, ss. 161-173. |
7) | Film: Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964) | Aslı Daldal, “Geleneksel Türk Solu’nun Toplumcu Sinemada Kadın Temsilleri: Karanlıkta Uyananlar”, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Homer, 2005, ss. 135-143. |
8) | Midterm | |
9) | Movie: Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1959) | Nilay Ulusoy, “Bana Derler Şoför Nebahat: Bir Gelinlik Kızın Karşı Giysici Olarak Portresi, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 197-211. |
10) | Movie: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2005) | Sezen Gürüf Başekim, “Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü Filminde Toplumsal Değişme ve Nostalji, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 67-87. |
11) | Movie : Sultan (Kartal Tibet, 1978) | Seçil Büker, “Film Ateşli Bir Öpüşmeyle Bitmiyor”, Kültür Fragmanları, Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber (der.), Metis, 2003, ss. 159-182. |
12) | Movie: Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (Imre Azem, 2011) | Leyla Bektaş, Belgeseller Aracılığıyla Kent Mekanının Dönüşümüne Bakmak, Doğu Batı Sinema Tutkusu IV, ss. 135-154. Didem Danış, “Kentsel Dönüşümün Arka Planı” |
13) | Film: Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2009) | Bediz Yılmaz, “Türkiye’de Sınıfaltı: Nöbetleşe Yoksulluktan Müebbet Yoksulluğa” Hakan Yücel, “Varoşun Üç Hali”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi Cilt 4, Sayı 1, Mart 2016, ss. 53-84 |
14) | Film: Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997) | Nil Mutluer, “Kent: Bir Dışlama ve Kapsamı Alanı Olarak” |
15) | Final Exam | All documents |
Course Notes / Textbooks: | Kamil Orhan, “’Modern Zamanlar’ Filmi ve Dönemsel Bir Çalışma İlişkileri Yorumlaması”, Çalışma ve Toplum, 2010/1, ss. 133-152. Film: Modern Zamanlar (Charles Chaplin, 1936) Serdar Öztürk, “Filmlerle Görünürlüğün Dönüşümü: Panoptikon, Süperpanoptikon, Sineptikon”, İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, Bahar 2013, ss. 132-151. Film: 1984 (Michael Radford, 1984) Didem Işıkoğlu, Gerçeğin Peşinde Günümüz Medyası ve İzleyicisine Bir Bakış: Truman Show”, İletişim Fakültesi Dergisi, ss. 616-625. Mikail Boz, “Truman Show”, Sinefil, ss. 20-23. Film: Truman Show (Peter Weir, 1998) Ahmet Ergenç, “Bahman Ghobadi Sineması: Sınırlar ve Yollar”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 95-117. Nihat Nuyan, Sınırda Yaşam Siste Ölüm: Bahman Ghobadi Sineması Üzerine”, Karaperde: İran Yönetmen Sineması Üzerine Okumalar, Ayrıntı, 2014, ss. 28-43. Film: Kaplumbağalar da Uçar (Bahman Ghobadi, 2004) Tuğba Elmacı, “Taşrada Gündelik Hayatın İdeolojisinin Vavien ve Süt Filmleri Perspektifinden Okunması”, Selçuk İletişim, ss. 161-173. Film: Vavien (Yağmur-Durul Taylan, 2009) Aslı Daldal, “Geleneksel Türk Solu’nun Toplumcu Sinemada Kadın Temsilleri: Karanlıkta Uyananlar”, 1960 Darbesi ve Türk Sinemasında Toplumsal Gerçekçilik, Homer, 2005, ss. 135-143. Film: Karanlıkta Uyananlar (Ertem Göreç, 1964) Nilay Ulusoy, “Bana Derler Şoför Nebahat: Bir Gelinlik Kızın Karşı Giysici Olarak Portresi, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 197-211. Film: Şoför Nebahat (Metin Erksan, 1959) Sezen Gürüf Başekim, “Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü Filminde Toplumsal Değişme ve Nostalji, Doğu Batı Sinema Tutkusu I, ss. 67-87. Film: Hacivat Karagöz Neden Öldürüldü? (Ezel Akay, 2005) Seçil Büker, “Film Ateşli Bir Öpüşmeyle Bitmiyor”, Kültür Fragmanları, Deniz Kandiyoti ve Ayşe Saktanber (der.), Metis, 2003, ss. 159-182. Film: Sultan (Kartal Tibet, 1978) Leyla Bektaş, Belgeseller Aracılığıyla Kent Mekanının Dönüşümüne Bakmak, Doğu Batı Sinema Tutkusu IV, ss. 135-154. Didem Danış, “Kentsel Dönüşümün Arka Planı” Film: Ekümenopolis: Ucu Olmayan Şehir (Imre Azem, 2011) Bediz Yılmaz, “Türkiye’de Sınıfaltı: Nöbetleşe Yoksulluktan Müebbet Yoksulluğa” Hakan Yücel, “Varoşun Üç Hali”, Marmara Üniversitesi Siyasal Bilimler Dergisi Cilt 4, Sayı 1, Mart 2016, ss. 53-84 Film: Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2009) Nil Mutluer, “Kent: Bir Dışlama ve Kapsamı Alanı Olarak” Film: Ağır Roman (Mustafa Altıoklar, 1997) |
References: | Haftalık konularla ilgili ek okumalar ve filmler |
Learning Outcomes | 1 |
3 |
2 |
4 |
5 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Outcomes | |||||||||
1) Gains the ability to interpret social developments with the theoretical knowledge that is acquired and a critical perspective. | |||||||||
2) Has knowledge about other disciplines and is open to lifelong learning to be able to success interdisciplinary work. | |||||||||
3) Has the ability to observe social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation and announcement while conducting research in the field. | |||||||||
4) Graduates with a good knowledge of at least one foreign language and one foreign language at the entry level. | |||||||||
5) Gains a professional perspective with good observation ability and empathy. | |||||||||
6) Gains the ability to collect local, national and international data and conduct research in the field of social science. | |||||||||
7) Can make explanations to expert or non-expert audiences about their field or social issues, inform them and convey their thoughts, problems and solutions clearly in written and oral form. | |||||||||
8) Adopts various internship programs and applied studies. | |||||||||
9) Gains knowledge to work as a researcher, consultant or expert in the public or private sector. | |||||||||
10) Complies with the ethical rules accepted and encouraged by TÜBİTAK, YÖK and TÜBA and universal science within the context of research, and education. |
No Effect | 1 Lowest | 2 Low | 3 Average | 4 High | 5 Highest |
Program Outcomes | Level of Contribution | |
1) | Gains the ability to interpret social developments with the theoretical knowledge that is acquired and a critical perspective. | 5 |
2) | Has knowledge about other disciplines and is open to lifelong learning to be able to success interdisciplinary work. | 5 |
3) | Has the ability to observe social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation and announcement while conducting research in the field. | |
4) | Graduates with a good knowledge of at least one foreign language and one foreign language at the entry level. | |
5) | Gains a professional perspective with good observation ability and empathy. | 5 |
6) | Gains the ability to collect local, national and international data and conduct research in the field of social science. | |
7) | Can make explanations to expert or non-expert audiences about their field or social issues, inform them and convey their thoughts, problems and solutions clearly in written and oral form. | |
8) | Adopts various internship programs and applied studies. | |
9) | Gains knowledge to work as a researcher, consultant or expert in the public or private sector. | |
10) | Complies with the ethical rules accepted and encouraged by TÜBİTAK, YÖK and TÜBA and universal science within the context of research, and education. |
Expression | |
Group study and homework | |
Reading | |
Homework | |
Q&A / Discussion |
Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing) | |
Homework |
Semester Requirements | Number of Activities | Level of Contribution |
Midterms | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
total | % 100 | |
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK | % 40 | |
PERCENTAGE OF FINAL WORK | % 60 | |
total | % 100 |
Activities | Number of Activities | Workload |
Course Hours | 14 | 42 |
Study Hours Out of Class | 14 | 16 |
Presentations / Seminar | 14 | 32 |
Homework Assignments | 13 | 48 |
Midterms | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 |
Total Workload | 140 |