Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
INTRODUCTION |
SYLLABUS |
2) |
Paradigms about body |
Turner, Bryan S. (2011): Din ve Tıp: Günahtan Hastalık Durumuna. Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi. Bursa: Sentez, 28-48.
Okumuş, Ejder (2011): Bedene Müdahalenin Sosyolojisi. Der. Kadir Canatan, Beden Sosyolojisi, İstanbul, 2011, Açılım Kitap, s. 45–65.
|
3) |
Body, Bio-power, Discursive Practices and Resistance |
Keskin, Ferda. “Özne ve Iktidar”. Michel Foucault- Özne ve Iktidar. Seçme Yazılar. Istanbul: Ayrıntı, 2011, 11-24.
Foucault, Michel (2012): İktidar ve Beden. İktidarın Gözü. Seçme Yazılar. Istanbul: Ayrıntı, 38-46
Foucault, Michel (2012): Tımarhaneler, Cinsellik, Hapishaneler. İktidarın Gözü. Seçme Yazılar. İstanbul: Ayrıntı, 47-60.
Foucault, Michel (2012): İktidar İlişkileri Bedenlerin İçine Nüfuz Eder. İktidarın Gözü. Seçme Yazılar. İstanbul: Ayrıntı, 106-116.
|
4) |
Closed : MADNESS |
Foucault, Michel (1992): Deliliğin Tarihi. Ankara: İmge Kitabevi, 179- 212 & 435-493.
|
5) |
Disciplined, Obedient Bodies: HAPİSHANE |
Foucault, Michel (1992): Hapishanenin Doğuşu. Ankara: İmge Kitabevi, 167-243. |
6) |
Provocative Body: Sexuality |
Foucault, Michel (1993): Cinselliğin Tarihi. İstanbul: Afa Yayınları, 9-79 |
7) |
Midterm |
1-6 weeks resources |
8) |
Body and Modernity |
Elias, Norbert (2013): İnsan davranışlarının özel bir değişim biçimi olarak Uygarlık. Uygarlık Süreci. Cilt I. İstanbul: İletişim, 131-214. |
9) |
Turkish modernization and body dressing |
Akın, Yiğit (2014): Erken Cumhuriyet Biyo-Politikasında Beden Terbiyesi ve Spor. Gürbüz ve Yavuz Evlatlar. Erken Cumhuriye’te Beden Terbiyesi ve Spor. İstanbul: İletişim, 87-190. |
10) |
Aging and Death |
Turner, Bryan S. (2011): Yaşlanma, Ölme ve Ölüm. Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi. Bursa: Sentez, 133-153.
Kara, Zülküf (2011): Beden Sosyolojisinden Ölüm Sosyolojisine. İnterdisipliner Bir Yaklaşım. Der. Kadir Canatan, Beden Sosyolojisi, İstanbul: Açılım Kitap, 23-43 |
11) |
Body, Health and Disease |
Sezgin, Deniz (2011): Sağlık ve Hastalık Kavramlarının Tarihsel Gelişimi. Tıbbileştirilen Yaşam, Bireyselleştirilen Sağlık. İstanbul: Ayrıntı, 33-54
Terzioğlu, Ayşecan (2011): Küreselleşme, Kanser ve Hastalık Anlatıları: Bilinçli/Bilinçsiz Hastadan Biyolojik Vatandaşlığa Geçiş. Der. Özbay, Cenk; Terzioğlu, Ayşecan; Yasin, Yeşim, Neoliberalizm ve Mahremiyet. Türkiye’de Beden, Sağlık ve Cinsellik. İstanbul: Metis, 111-132.
|
12) |
Body, Sexuality and Patriarchy |
Turner, Bryan S. (2011): Kadınların Şikayetleri: Ataerkillik ve Rahatsızlık. Tıbbi Güç ve Toplumsal Bilgi. Bursa: Sentez, 104-132.
Mernissi, Fatima (2003): Bekâret ve Ataerki. Der. İlkkaracan, Pınar, Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik. İstanbul: İletişim, 99-113.
Cindoğlu, Dilek (2003): Modern Türk Tıbbında Bekâret Testleri ve Suni Bekâret. Der. İlkkaracan, Pınar, Müslüman Toplumlarda Kadın ve Cinsellik. İstanbul: İletişim, 115-132.
|
13) |
Body and Technology |
User, İnci (2010): Biyoteknolojiler ve Kadın Bedeni. Der. Yasemin İnceoğlu & Altan Kar, Dişilik, Güzellik ve Şiddet Sarmalında Kadın ve Bedeni. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 133-169.
Donna Haraway, Siborg Manifestosu
Film Gösterimi “Blade Runner”, Ridley Scott
|
14) |
Movie screening |
“Korkuyorum Anne”, Reha Erdem (2004)
“Fly”, David Crononberg
“Varoluş”, David Crononberg
|
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Gains the ability to interpret social developments with the theoretical knowledge that is acquired and a critical perspective. |
5 |
2) |
Has knowledge about other disciplines and is open to lifelong learning to be able to success interdisciplinary work. |
5 |
3) |
Has the ability to observe social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation and announcement while conducting research in the field. |
|
4) |
Graduates with a good knowledge of at least one foreign language and one foreign language at the entry level. |
|
5) |
Gains a professional perspective with good observation ability and empathy. |
5 |
6) |
Gains the ability to collect local, national and international data and conduct research in the field of social science. |
|
7) |
Can make explanations to expert or non-expert audiences about their field or social issues, inform them and convey their thoughts, problems and solutions clearly in written and oral form. |
|
8) |
Adopts various internship programs and applied studies. |
|
9) |
Gains knowledge to work as a researcher, consultant or expert in the public or private sector. |
|
10) |
Complies with the ethical rules accepted and encouraged by TÜBİTAK, YÖK and TÜBA and universal science within the context of research, and education. |
|