Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
syllabus
Discussion of course flow and course plan
Testing the integrity of the lesson plan |
a |
2) |
Family Theories
Canatan, Kadir (2013): Aile hakkında Kuramsal Perspektifler. Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap, 31-50. |
Davidoff, Leonore (2012): Aile Paradoksu: Tarihçilere bir Çağrı. Feminist Tarih Yazımında Sınıf ve Cinsiyet. İstanbul: İletişim Yayınları, 49-66
Toplumsal Cinsiyet I: Farklı Paradigmalar
|
3) |
Ownership and relations of state with family structures
Engels, Friedrich: The Origins of the Family, Private Property and the State. |
Critical Discussion |
4) |
Family, Home and Household: Definitions and Dynamics |
Canatan, Kadir (2013): Aile Kavramının Tanımı. Aile Sosyolojisi. İstanbul: Açılım Kitap, 53-64.
Duben, Alan (2012): Tarihselperspektiften Türk AileveHaneleri. Kent, Aile,Tarih. İstanbul: İletişim, 105-142.
|
5) |
Family in Ottoman |
Duben, Alan (2012): “Geçmişte Türk Ailesi: Mitos ve Gerçekler” & “Osmanlı’nın Son Dönemlerinde İstanbul’da Aile Kurma”. Kent, Aile,Tarih. İstanbul: İletişim, 143-187. |
6) |
Turkish Modernization and Family |
Sancar, Serpil (2013): Aile Odaklı Modernleşme. Türk Modernleşmesinin Cinsiyeti. Erkekler Devlet, Kadınlar Aile Kurar. İstanbul: İletişim, 191-257. |
7) |
MIDTERM |
|
8) |
Family and Social Structure I |
Kıray, Mübeccel (1999): Türkiye’de Aile ve Kadın. Seçme Yazılar. İstanbul: Bağlam, 105-184. |
9) |
Family and Social Structure II |
Özbay, Ferhunde (1998): Türkiye’de Aile ve Hane Yapısı: Dün, Bugün, Yarın. 75 Yılda Kadınlar ve Erkekler. İstanbul: Tarih Vakfı, 155-172.
Kağıtçıbaşı, Çiğdem (1991): Türkiye’de Aile Kültürü.
http://www.journals.istanbul.edu.tr/iukad/article/viewFile/1023012352/1023011584
|
10) |
Family and Women's Labor |
Davidoff, Leonore (2012): Ev işinin rasyonelleşmesi. Feminist Tarih Yazımında Sınıf ve Cinsiyet. İstanbul: İletişim Yayınları, 143-187.
Dedeoğlu, Saniye (2000): Toplumsal cinsiyet rolleri açısından Türkiye’de aile ve kadın emeği. Toplum ve Bilim, 86 Güz, 139-170.
http://www.birikimdergisi.com/pdf/86.pdf#page=140
|
11) |
Family: Relationship between power and resistance |
Bolak, Hale (1993): “Aile İçi kadın erkek ilişkilerinin çok boyutlukavramlaştırılmasına yönelik öneriler” &
Sirman, Nükhet (1993): “Köy Kadınının aile ve evlilikte güçlenme mücadelesi” &
Yalçın-Heckmann (1993): “Aşiretli kadın: Göçer ve yarı-göçer toplumlarda cinsiyet rolleri ve kadın stratejileri”
İçinde: Tekeli, Şirin (1993): 1980’ler Türkiye’sinde Kadın Bakış Açısından kadınlar. İstanbul: İletişim, 233-290. |
12) |
Family and Political Power |
Özbay, Ferhunde (2013): Demografik Dönüşüm Sürecinde İktidar, Kadın ve Aile.
Ulusoy, Deniz (2013): Kadınların Ücretli-Ücretsiz Emek Kıskacı: AKP’nin Aile Politikaları ve Yeni Muhafazakârlık.
Tarhan, Mehmet (2013): Aile Temelli Sosyal Politikalar ve LGBT.
İçinde: Başka bir Aile Anlayışı mümkün mü? HeinrichBöll Türkiye Temsilciliği, 105-141.
http://tr.boell.org/sites/default/files/baska_bir_aile_anlayisi_mumkun_mu.pdf |
13) |
Alternative Family Models |
İş, Sema Merve (2013): Aile ve Ebeveynliğe Queer Yaklaşım: Lezbiyen, Biseksüel, Trans ve Queer Ebeveynlerin Deneyimleri.
Adak, Sevgi (2013): Aile Dışında Hayat Var mı? Bir Kampanyanın Ardından.
Roseneil, Sasha (2013): Geleneksel Aile Dışında Mahrem Yurttaşlık: Siyaset, Politikalar ve Gündelik Yaşam.
İçinde: Başka bir Aile Anlayışı mümkün mü? HeinrichBöll Türkiye Temsilciliği, 157-202.
http://tr.boell.org/sites/default/files/baska_bir_aile_anlayisi_mumkun_mu.pdf |
14) |
Students' evaluations on the course and their performances
Instructor's feedback on student performance |
Film Screening: Pandora’nın Kutusu. |
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Gains the ability to interpret social developments with the theoretical knowledge that is acquired and a critical perspective. |
5 |
2) |
Has knowledge about other disciplines and is open to lifelong learning to be able to success interdisciplinary work. |
5 |
3) |
Has the ability to observe social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation and announcement while conducting research in the field. |
|
4) |
Graduates with a good knowledge of at least one foreign language and one foreign language at the entry level. |
|
5) |
Gains a professional perspective with good observation ability and empathy. |
|
6) |
Gains the ability to collect local, national and international data and conduct research in the field of social science. |
|
7) |
Can make explanations to expert or non-expert audiences about their field or social issues, inform them and convey their thoughts, problems and solutions clearly in written and oral form. |
|
8) |
Adopts various internship programs and applied studies. |
|
9) |
Gains knowledge to work as a researcher, consultant or expert in the public or private sector. |
|
10) |
Complies with the ethical rules accepted and encouraged by TÜBİTAK, YÖK and TÜBA and universal science within the context of research, and education. |
|