SOS514 Bilgi Sosyolojisinde İleri Okumalarİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS514
Ders İsmi: Bilgi Sosyolojisinde İleri Okumalar
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı, bilgi fenomeninin sosyolojik bir bakış açısıyla değerlendirilmesi ve bilgi-sosyal yapı ve çalışma yaşamı arasındaki diyalektik-işlevsel ilişkiyi kurabilme becerisinin kazandırılmasıdır.
Dersin İçeriği: • Bilginin toplumsal niteliğini açıklayabilme
• Sosyal bir gerçek olan bilgi ile diğer toplumsal gerçekler arasındaki diyalektik ilişkileri sorgulayabilme
• Bilgi ile sosyal yapı arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklayabilme
• Bilginin sosyal gelişme ve değişmedeki rolünü tartışabilme
• Bilginin farklı toplum modellerindeki değer ve önemini ortaya koyabilme
• Bilgi ile çalışma yaşamı ilişkisini saptayabilme

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) •Bilginin toplumsal niteliğini açıklayabilme
2) • Sosyal bir gerçek olan bilgi ile diğer toplumsal gerçekler arasındaki diyalektik ilişkileri sorgulayabilme
3) Bilgi ve sosyal yapı arasındaki ilişkiyi örneklerle açıklar.
4) • Bilginin sosyal gelişme ve değişmedeki rolünü tartışabilme
5) • Bilginin farklı toplum modellerindeki değer ve önemini ortaya koyabilme
6) • Bilgi ile çalışma yaşamı ilişkisini saptayabilme
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Bilgi Sosyolojisi Disiplin Dalının Tanıtımı Ders İzlencesi dağıtımı
2) Bilgi Sosyolojisi Kuramları ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul. BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara.
3) Bilgi Kavramı ve Bilgi Türleri ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul. BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara.
4) Bilgi ve Sosyal Yapı Etkileşimi ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul. BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara.
5) Geleneksel Toplumda Bilgi Olgusu ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul. BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara. BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
6) Modern ve Post-Modern Toplumda Bilgi Olgusu HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
7) Bilgi Çağının Özellikleri HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
8) GENEL DEĞERLENDİRME HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
9) ARA SINAV HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
10) Bilgi Ekonomisi HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
11) Bilgi Yönetimi HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul. McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
12) Bilgi Teknolojileri ve Çalışma Yaşamına Etkileri BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
13) Bilgi İşçisi ve Çalışma Koşulları BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
14) Bilgi Çağının Sosyal Sorunları BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: ARMAĞAN, İbrahim (1974); Bilgi ve Toplum-1: Bilgi Sosyolojisine Giriş, Otağ Matbaası, İstanbul.
BARNES, Barry (1990); Bilimsel Bilginin Sosyolojisi, Vadi Yayınları, Ankara.
BERGER, P. L. ve LUCKMANN, T. (2008); Gerçekliğin Sosyal İnşası: Bir Bilgi Sosyolojisi İncelemesi, (Çev.: Vefa Saygın Öğütle), Paradigma Yayınları, İstanbul.
HEKMAN, Susan (1999); Bilgi Sosyolojisi ve Hermeneutik, Paradigma Yayınları, İstanbul.
McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.
Diğer Kaynaklar: McCARTHY, E. Doyle (2002); Bilgi Kültürü: Yeni Bilgi Sosyolojisi, (Çev.: A. Figen Yılmaz), Çivi Yazıları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Sunum 1 % 20
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 50
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 50
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 50
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 16 48
Sınıf Dışı Ders Çalışması 15 90
Sunum / Seminer 7 7
Ara Sınavlar 1 10
Final 1 10
Toplam İş Yükü 165