SOS542 Göç, Kimlik ve Kültürİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS542
Ders İsmi: Göç, Kimlik ve Kültür
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı göçü sosyolojik bir mercekle incelemektir.Göçün sosyal, politik ve tarihi bağlamlarına ve göçmenlerle mevcut kurumlar ve kimlikleri arasındaki ilişkilere odaklanmaktadır. Derste, göç politikaları zaman ve mekân boyunca karşılaştırılarak, göç ve ulusaşırcılığın ulus devletler ve diasporik topluluklar üzerindeki sonuçları incelenmektedir.
Dersin İçeriği: Bu derste öğrenci göçü şekillendirici faktörleri ana hatlarıyla öğrenecektir.
Göç modellerini, asimilasyon ve diğer göç kavramlarıyla ilgili tartışmaları analiz edecektir.
Türkiye'de cinsiyet, ırk ve etnik kökenlerin göçmenlerin alımını ve entegrasyonunu nasıl etkilediğini öğrenecektir.
Menşei ülke ve ev sahibi ülke arasındaki ilişkilerin ortaya çıkardığı örüntülere odaklanılacaktır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Bu derste öğrenci göçü şekillendirici faktörleri ana hatlarıyla öğrenecektir.
2) Göç modellerini, asimilasyon ve diğer göç kavramlarıyla ilgili tartışmaları analiz edecektir.
3) Cinsiyet, ırk ve etnik kökenlerin göçmenlerin alımını ve entegrasyonunu nasıl etkilediğini öğrenecektir.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) Giriş İzlence
2) Göç Süreçleri Tekeli; İ. (2007). “Türkiye’nin Göç Tarihindeki Değişik Kategoriler”, Kökler ve Yollar- Türkiye’de Göç Süreçleri (447–474) içinde, (Der. Ayhan Kaya, Bahar Şahin), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
3) Ulus aşırılık Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. Azat Zana Gündoğan, Can Nacar). İstanbul: Bağlam.
4) Uyum ve Göç M. Murat Erdoğan Türkiye'deki Suriyeliler - Toplumsal Kabul ve Uyum. Editör: Cem Tüzün. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
5) Göç ve Kültür Chambers, I..Göç, Kültür, Kimlik, (Çev. İsmail Türkmen, Mehmet Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı. 2005
6) İç-Göç: Farklı Göç Türleri Mübeccel Kıray İpek, N. (1999). Rumeli’nden Anadolu’ya Türk Göçleri 1877-1890. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları. İpek, N. (2000). Mübadele ve Samsun. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
7) ARA SINAV B
8) Dış-Göç Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. Azat Zana Gündoğan, Can Nacar). İstanbul: Bağlam.
9) Diaspora Kaya, Ayhan.Türkiye'de Çerkesler Diyasporada Geleneğin Yeniden İcadı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
10) Avrupa Birliği ve Göç Gündüz Vassaf. Daha Sesimizi Duyuramadık. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. İlk Baskı Yılı: 1983
11) Göç ve Ulus devletler Brubaker, W. R. ( “Fransa ve Almanya’da Göç, Vatandaşlık ve Ulus- Devlet: Karşılaştırmalı Bir Tarihsel Çözümleme”, A. Kadıoğlu (ed.) Vatandaşlığın Dönüşümü-Üyelikten Haklara (55–91) içinde, İstanbul: Metis. 2008.
12) Göç ve Sınıf hareketleri İÇ DUYGU, Ahmet ve diğerleri Türkiye’de İçgöç Ve İçgöçün İşçi Hareketlerine Etkisi, İstanbul: Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları(1998)
13) Göç ve sınıf hareketleri II İÇ DUYGU, Ahmet ve diğerleri Türkiye’de İçgöç Ve İçgöçün İşçi Hareketlerine Etkisi, İstanbul: Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları(1998)
14) Değerlendirme Tüm Kaynaklar

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Chambers, I. (2005). Göç, Kültür, Kimlik, (Çev. İsmail Türkmen, Mehmet
Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı.
Diğer Kaynaklar: Güler, M. Okyanusun Ötesinde Huzur Ofset, İstanbul, 2004.

ABADAN, Nermin Unat (2002). Bitmeyen Göç / Konuk İşçilikten Ulus Ötesi Yurttaşlığa, İstanbul:İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları

İÇDUYGU, Ahmet ve diğerleri (1998) Türkiye’de İçgöç Ve İçgöçün İşçi Hareketlerine Etkisi, İstanbul: Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları

Brubaker, W. R. (2008). “Fransa ve Almanya’da Göç, Vatandaşlık ve Ulus- Devlet: Karşılaştırmalı Bir Tarihsel Çözümleme”, A. Kadıoğlu (ed.) Vatandaşlığın Dönüşümü-Üyelikten Haklara (55–91) içinde, İstanbul: Metis

Chambers, I. (2005). Göç, Kültür, Kimlik, (Çev. İsmail Türkmen, Mehmet
Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı.

Çağaptay, S. (2007). “Türklüğe Geçiş: Modern Türkiye’de Göç ve Din”. Vatandaşlık ve Etnik Çatışma: Ulus-Devletin Sorgulanması (86–111) içinde,(Haz. Haldun Gülalp), İstanbul: Metis.

Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. Azat Zana Gündoğan, Can Nacar). İstanbul: Bağlam.

Tekeli; İ. (2007). “Türkiye’nin Göç Tarihindeki Değişik Kategoriler”, Kökler ve Yollar- Türkiye’de Göç Süreçleri (447–474) içinde, (Der. Ayhan Kaya, Bahar Şahin), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.



Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders
Okuma

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 70
Sunum / Seminer 8 16
Proje 14 28
Ara Juri 2 2
Ara Sınavlar 1 2
Final 2 32
Toplam İş Yükü 192