SOS543 Göç Bağlamında Din ve Toplumsal Cinsiyetİstanbul Okan ÜniversitesiAkademik Programlar Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)Öğrenciler için Genel BilgiDiploma EkiErasmus BeyanıUlusal Yeterlilikler
Toplumsal ve Kültürel Çalışmalar (YL) (Tezli)
Yüksek Lisans TYYÇ: 7. Düzey QF-EHEA: 2. Düzey EQF-LLL: 7. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SOS543
Ders İsmi: Göç Bağlamında Din ve Toplumsal Cinsiyet
Ders Yarıyılı: Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 6
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu:
Ders İş Deneyimini Gerektiriyor mu?: Hayır
Dersin Türü: Bölüm Seçmeli
Dersin Seviyesi:
Yüksek Lisans TYYÇ:7. Düzey QF-EHEA:2. Düzey EQF-LLL:7. Düzey
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze
Dersin Koordinatörü: Prof. Dr. ESRA KÖTEN
Dersi Veren(ler):
Dersin Yardımcıları:

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı küresel göç hareketleri çerçevesinde giderek daha fazla tartışılan kül-türel fark ve kimlik, toplumsal çeşitlilik, çoğunluk/azınlık toplumu, çokkültürcülük, kültürlerarası iletişim, modernlik ve geleneksellik arasında ilişki, demokrasi ve vatandaşlık rejimleri konular üzerine öğrencilerin bilgilendirmek ve konu üzerine tartışabilme becerisi kazanmalarını sağlamaktır
Dersin İçeriği: Avrupa göç rejimi ve kimlikler sorunsalı bağlamında bu ders din ve toplumsal cinsiyet kimliklerine temel konu olarak odaklanır.

Öğrenme Kazanımları

Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
Öğrenme Kazanımları
1 - Bilgi
Kuramsal - Olgusal
1) Göç kuramları ile din ve toplumsal cinsiyet arasındaki bağlantıyı kurar.
2 - Beceriler
Bilişsel - Uygulamalı
3 - Yetkinlikler
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
1) Dinin etkilerini göç bağlamında ele alarak tartışır.
Öğrenme Yetkinliği
Alana Özgü Yetkinlik
1) Toplumsal cinsiyet kavramını anlar ve göç hareketliliklerini analiz ederken kullanır.
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği

Ders Akış Planı

Hafta Konu Ön Hazırlık
1) MÜSLÜMANLARIN AVRUPA’DA VAR OLABİLME SORUNLARI Coştu, Yakup. (2020), '' Göç ve Din Üzerine'' TPL yayınları
2) SELEFÎLİĞİN ALMANYA’DAKİ GELİŞİM SÜRECİNDE GÖÇ OLGUSUNUN YERİ VE ÖNEMİ Coştu, Yakup. (2020), '' Göç ve Din Üzerine'' TPL yayınları
3) FRANSA’DA MÜSLÜMAN KADINLAR VE FEMİNİST HAREKETLER Coştu, Yakup. (2020), '' Göç ve Din Üzerine'' TPL yayınları
4) GÖÇMEN RADİKALİZMİ VE GÖÇMEN NİHİLİZMİ ÜZERİNE Coştu, Yakup. (2020), '' Göç ve Din Üzerine'' TPL yayınları
5) GÖÇ OLGUSUNUN DİNSEL VE MEZHEPSEL KİMLİKLER ÜZERİNDEKİ ETKİSİ Coştu, Yakup. (2020), '' Göç ve Din Üzerine'' TPL yayınları
6) GÖÇÜN HALK İNANIŞLARI ÜZERİNE ETKİLERİ: ANADOLU ÖRNEĞİ Coştu, Yakup. (2020), '' Göç ve Din Üzerine'' TPL yayınları
7) Ara Sınav Coştu, Yakup. (2020), '' Göç ve Din Üzerine'' TPL yayınları
8) Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları Kristen Biehl ve Didem Danış Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları
9) Göç Teorileri, Göçmen Emeği ve Entegrasyon: Kadınların Yeri Saniye Dedeoğlu ve Çisel Ekiz Gökmen Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları
10) Gaziantep Parça Başı Emek Piyasasının Suriyeli Kadınları: Emek, Zorunlu Göç ve Şiddet Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları
11) Toplumsal Cinsiyet ve Göç Araştırmalarında Araştırmacının Konumsallığı: ‘Patriarkal Pazarlık’ Kıskacında ‘Kız Başına’Araştırma Yapmak Selin Altunkaynak Vodina Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları
12) Mülteci Hakederliği ve Toplumsal Cinsiyet Temelli Kırılganlık Arasındaki İlişkiyi Anlamak: Uluslararası Koruma Altındaki Mülteciler İçin Sosyal Yardımlar Örneği Meriç Çağlar Chesley Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları
13) Türkiye’ye Göç Eden Kimlikler: Yerel ve Ulusaşırı Dinamiklerin Kesişiminde LGBT Mülteciliğin İnşası Mert Koçak Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları
13) Türkiye’ye Göç Eden Kimlikler: Yerel ve Ulusaşırı Dinamiklerin Kesişiminde LGBT Mülteciliğin İnşası Mert Koçak Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları
14) Zorunlu Göç ve Toplumsal Cinsiyet: Suriyeli Kadınların Evlilik Deneyimleri Seda Gönül Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları

Kaynaklar

Ders Notları / Kitaplar: Castles, Miller, Göçler Çağı: Modern Dünyada Uluslararası Göç Hareketleri, s. 36-37.
Diğer Kaynaklar: Savaş Çağlayan, “Göç Kuramları, Göç ve Göçmen İlişkisi”, Muğla Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2006, sy. 17, s. 86.

Coştu, Yakup. (2020), '' Göç ve Din Üzerine'' TPL yayınları

Biehl, Kristen., Danış, Didem,. (2020) ''Toplumsal Cinsiyet Perspektifinden Türkiye’de Göç Araştırmaları'' SUGENDER Yayınları

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir.
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar.
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar.
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur.
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur.
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur.
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur.
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır.
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır.
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir.
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur.

Ders - Öğrenme Kazanımı İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Düşük 3 Orta 4 Yüksek 5 En Yüksek
           
Dersin Program Kazanımlarına Etkisi Katkı Payı
1) Sosyolojinin hangi kavram ve kuramlarla bilgi üretmekte olduğunu öğrenir ve bu kavram ve kuramlarla üretilen bilginin toplumsal gerçeklikteki karşılığının neler olduğunu bilir. 4
2) Hangi toplumsal alanda hangi sosyolojik yaklaşımların ve yöntemlerin kullanılacağını öğrenir ve sosyolojik analizleri buna göre geliştirerek, uzmanlık alanında belirlediği sosyolojik sorunlar üzerinde bireysel ve ekip içinde akademik kurallara göre hazırlayacağı özgün sunumlar ve yayınlar yapar. 3
3) Sosyolojik perspektifleri neden-sonuç ilişkisi sorgulayarak eleştirel bir bakış açısı ile tartışır; bilgi ve uygulama eksikliklerini tespit ederek, alanıyla ilgili vizyon, amaç ve hedef geliştirerek, alanın gereksinimlerini karşılar. 4
4) Sosyal yaşamı eleştirel ve bilimsel olarak ana hatlarıyla belirler; aile, devlet, eğitim, din gibi kurumların yapılarına, oluşumlarına ve gelecekteki dönüşümlerine yönelik tahminlerde bulunarak politika önerileri oluşturur. 5
5) Hayat boyu öğrenme becerileri kazanarak, alanı ile ilgili bilgilerini, toplumsal sorumluluk bilinciyle meslek ve gündelik yaşamında kullanabilir ve öğrenim sürecinde kazandığı bilgileri iş yaşamında değerlendirme, proje hazırlama, uygulama ve yönetme yetkinliğine sahip olur. 3
6) Toplumsal soru ve sorunlarla ilgili psikoloji, felsefe, antropoloji, siyaset, iletişim gibi diğer sosyal bilimlerle bağlantı kurar; her birinin temel kavramlarını ve yöntemlerini kavrar; alanında edindiği bilgileri farklı disiplinlerden edindiği bilgilerle bütünleştirerek yeni yorum, bilgi ve kavramlar oluşturur. 4
7) Araştırma amaçları ile araştırma tasarımı ilişkisini, araştırma sorusunu ve çeşitli araştırma tekniklerinin kullanılma koşullarını bilerek araştırma önerisi ve uygulama planını hazırlamayı, toplumsal, kültürel ve etik sorunları düşünmeyi, verileri değerlendirmeyi ve sonuç raporu yazmayı ve bu bilgileri duyurmayı öğrenir ve bu birikimlerini meslek yaşamına aktarma becerisine sahip olur. 3
8) Toplumsal sorunların çözümünde karar alma, kararı uygulama, üstlendiği görev ve sorumlulukları yerine getirme ve gerektiğinde inisiyatif alarak normları değiştirme yetkinliği kazanır. 4
9) Ulusal ve uluslararası yayınları ve alanındaki yenilikleri takip ederek, oluşturduğu yeni bilgileri ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek yazılı ve sözlü olarak paylaşır. 4
10) Sosyoloji alanındaki bilgi ve deneyimini sürekli olarak canlı tutar; bu bilgisini başkaları ile paylaşarak zenginleşir; öğrenimini bir ileri eğitim düzeyine taşıyabilir. 4
11) Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince, değişime ve yeniliğe karşı açık tutuma sahip olur. 5

Öğrenme Etkinliği ve Öğretme Yöntemleri

Anlatım
Ders

Ölçme ve Değerlendirme Yöntemleri ve Kriterleri

Yazılı Sınav (Açık uçlu sorular, çoktan seçmeli, doğru yanlış, eşleştirme, boşluk doldurma, sıralama)

Ölçme ve Değerlendirme

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Saati 14 42
Ara Sınavlar 1 70
Final 1 70
Toplam İş Yükü 182