Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
Syllabus |
Syllabus |
2) |
History and Turkish Nation “Construction Process" |
Afet İnan, “Atatürk ve Tarih Tezi”. Belleten, C.III.Sayı:10, Ankara, 1939,s.244
Tarih (1931) Istanbul: Devlet Matbaası (seçmeler)
Ş. Günaltay ve H. R. Tankut, “Dil ve Tarih Tezlerimiz Üzerine Gerekli Bazı İzahlar” İstanbul 1932. Devlet Basımevi
Afet İnan, Türkiye Halkının Antropolojik Karakterleri ve Türkiye Tarihi. Türk Tarih Kurumu Basım Evi. Ankara. 1947
Ziya Gökalp, Yeni Türkiye’nin Hedefleri” Toker Yay: Istanbul, 2005(seçmeler |
3) |
Explains the structural points of view towards the nation-building process. |
Nesim Şeker. “Türklük ve Osmanlılık Arasında: Birinci Dünya Savaşı Sonra Türkiye’de “Milliyet” Arayışları ya da “Anasır Meselesi”. İmparatorluktan Cumhuriyete Türkiye’de Etnik Çatışma. Der.Erik Jan Zürcher. İletişim Yay: Istanbul. 2005. S.157-175
Büşra Ersanlı, “Bir Aidiyet Fermanı: ‘Türk Tarih Tezi’” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 4.İletişim:İstanbul,2002
Tanıl Bora, “İnşa Döneminde Türk Milli Kimliği” Toplum ve Bilim, No:71, 1996 |
4) |
Overview of Culture, History and Nation Concepts |
Sınıfta Film Gösterimi: “Karadeniz:Seyr-i Türkiye” Belgeseli.
Raymond Williams, Kültür, (Çev. Ertuğrul Başer), İstanbul 1993, İletişim Yay. (seçmeler)
Cem Uzun. Resmi Tarihin Temeli: Ulusal Tarih Yazımı ve Resmi Tarihte Mitlerin Kaynağı.
Resmi Tarih Tartışmaları I.Der. Fikret Başkaya. Özgür Üniversite Yay:Ankara, s.43-85
Milan Kundera. Gülüşün ve Unutuşun Kitabı. Çev. Erhan Bener. Can Yay: Istanbul.2009. s.1-3
|
5) |
Midterm |
Preparation for the exam |
6) |
• History and “Turkish Nation •: |
Mesut Yeğen, “Yurttaşlık ve Türklük” Toplum ve Bilim: No.92, Güz, 2002. |
7) |
National Education |
Tanıl Bora, “Ders Kitaplarında Milliyetçilik” Ders Kitaplarında İnsan Hakları: Tarama Sonuçları, der. Betül Çotuksöken, Ayşe Erzan ve Orhan Silier, s.65-89, Tarih Vakfı:Istanbul,2004. |
8) |
Inclusion / Exclusion Practices: Ethnic and Geographical Differences |
Ruşen Çakır, Türkiye’nin Kürt Sorunu. Metis Yay: Istanbul.2004. (seçmeler |
9) |
Presentation |
Preparation for presentation |
10) |
• Inclusion / Exclusion Practices: Religious Differences |
Müftügil, Ayşe Seda. Zorunlu Din Dersleri ve Dinsel Azınlıklar. Din Derslerinin Tarihçesi.
|
11) |
• Gender, Nation and Difference |
Hidayet Şefkatli Tuksal, “Türkiye’de Müslüman Kadının Değişen Halleri ” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008.
|
12) |
Gender and Difference |
Ayşe Kadıoğlu, “Cinselliğin İnkarı: Büyük Toplumsal Projelerin Nesnesi olarak Türk Kadınları” Bilanço’98.:75.Yılda Kadınlar ve Erkekler. Der. Ayse Berktay Hacimirzalıoğlu. İstanbul: Tarih Vakfı Yay, 1998
|
13) |
Different Sexual Tendencies and Exclusion |
Ne Yanlış Ne de Yalnızız! – Bir Alan Araştırması: Eşcinsel ve Biseksüellerin Sorunları
Selections from LGBTT Bireylerin İnsan Hakları Raporu
Yasemin Öz, “Görünmezlik Kıskacında Lezbiyenler” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008.
Alp Biricik, “‘Erkek adam’ Ezberini Bozmak Üzerine: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyet Sisteminin Resmi Söylem Üzerinden Kurgulanması” Cinsiyet Halleri: Türkiye’de Toplumsal Cinsiyetin Kesişim Sınırları. Der.Nil Mutluer. Varlık Yay.2008. s.232-246
Çürük Raporu ve Hegemonik Erkekliğin Yeniden İnşaası. Çarklardaki Kum:Vicdani Red, Düşünsel Kaynaklar ve Deneyimler. Der. Ozgur Heval Çınar, Coşun Üsterci, s.143-49. Istanbul: İletişim. 2008
|
14) |
Politics in Turkey |
Mardin, Şerif. Makaleler 1. Türkiye'de Toplum ve Siyaset. İletişm Yayınları |
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Gains the ability to interpret social developments with the theoretical knowledge that is acquired and a critical perspective. |
5 |
2) |
Has knowledge about other disciplines and is open to lifelong learning to be able to success interdisciplinary work. |
5 |
3) |
Has the ability to observe social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation and announcement while conducting research in the field. |
|
4) |
Graduates with a good knowledge of at least one foreign language and one foreign language at the entry level. |
|
5) |
Gains a professional perspective with good observation ability and empathy. |
5 |
6) |
Gains the ability to collect local, national and international data and conduct research in the field of social science. |
|
7) |
Can make explanations to expert or non-expert audiences about their field or social issues, inform them and convey their thoughts, problems and solutions clearly in written and oral form. |
4 |
8) |
Adopts various internship programs and applied studies. |
|
9) |
Gains knowledge to work as a researcher, consultant or expert in the public or private sector. |
5 |
10) |
Complies with the ethical rules accepted and encouraged by TÜBİTAK, YÖK and TÜBA and universal science within the context of research, and education. |
|