PSI405 Ethical Principles in PsychologyIstanbul Okan UniversityDegree Programs PsychologyGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Psychology
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

General course introduction information

Course Code: PSI405
Course Name: Ethical Principles in Psychology
Course Semester: Fall
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
3 0 3 6
Language of instruction: TR-EN
Course Requisites:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Compulsory
Course Level:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Dr.Öğr.Üyesi EVİN AYDIN YÖNTEM
Course Lecturer(s): Dr. BİLİNMİYOR BEKLER
Dr.Öğr.Üyesi AYŞEN YENİCİ
Dr.Öğr.Üyesi EVİN AYDIN YÖNTEM
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: The aim of this course is to inform students who will be at different areas of application and academics in a wide range of professional psychology about ethical dilemmas, infringements and solutions that they will face with; to teach psychology undergraduate graduate students the basic ethical principles to be followed in the field of psychology in Turkey and, to convey the principles of professional ethics through case examples from various fields. Thus, it is aimed to create a mechanism that students will check themselves.
Course Content: The aim of this course is to inform students who will be at different areas of application and academics in a wide range of professional psychology about ethical dilemmas, infringements and solutions that they will face with; to teach psychology undergraduate graduate students the basic ethical principles to be followed in the field of psychology in Turkey and, to convey the principles of professional ethics through case examples from various fields. Thus, it is aimed to create a mechanism that students will check themselves.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) A
2) A
3) A
4) A
5) A
6) A
7) A
2 - Skills
Cognitive - Practical
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
Field Specific Competence
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Lesson Plan

Week Subject Related Preparation
1) Discussing the place of ethics in psychology research, practice and publications and why it is necessary Examining the TPD Code of Ethics Reading the novel DIVAN (Irvin Yalom)
2) Research and Publication Ethics in Psychology 1 Ayvaşık, H.B. (1999). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma IV. Bilimsel araştırmalarda laboratuar hayvanlarının kullanımı ve bakımına ilişkin etik tartışmalar. Türk Psikoloji Dergisi, 14 (44): 79-85. Karakaş, S. (2005). Araştırma ve yayın etiği. İ. Uzel, N.Ö. Büken, S. Kadıoğlu, S. Şahinoğlu, Ş. Aksoy. (ed.), Yaman Örs Armağanı. Adana: Çukurova Üniversitesi Basımevi. Türk Psikologlar Derneği (1999). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma V. Afet bölgelerinde yapılan psikoloji araştırmalarında uyulması gereken etik ilkeler. Türk Psikoloji Dergisi, 14 (44): 87-
3) Research and Publication Ethics in Psychology 2 • Değirmencioğlu, S.M., Demirutku, K. (1999). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma III. Öğretim üyesi ve öğrenci işbirliği ile hazırlanan yayınlarda yazarlık hakkının ve sırasının belirlenmesinde yardımcı olabilecek öneriler. Türk Psikoloji Dergisi, 14 (43): 111-119. • Köklü, N. (2002). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma VIII. Aşırmayı önlemek. Türk Psikoloji Dergisi, 17 (49): 93-99. Töreci, K. (2010). Yayın etiğine aykırı yerli örnekler. Sağlık Bilimlerinde Süreli Yayıncılık
4) Clinical Psychology: Psychotherapy Applications • Yolaç, P., Boyacıoğlu, G. (1994). Klinik psikoloji mesleği ve etik sorunlar. Psikiyatri, Psikoloji ve Psikofarmakoloji Dergisi (3P), 2 (ek sayı 2): 52-58. • Eskin, M. (2000). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma V. Klinik psikolojide etik uygulamalar. Türk Psikoloji Dergisi, 15 (45): 81-83.
5) Clinical Psychology: Measurement and Evaluation • Dağ, İ. (2003). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma X. Klinik psikolojide ölçme değerlendirme etiği. Türk Psikoloji Dergisi, 18 (51): 129-134. • Altay, F.B., Gökçora, D. (2004). Psikolojik ölçme aracı kullanımında etik ilkeler: Klinik Psikoloğun sorumlulukları.Türk Psikoloji Bülteni, 33: 65-71.
6) All topics covered in the course for 5 weeks Do the necessary readings for the next lesson
7) Developmental Psychology 1 • Sayıl, M., Yılmaz, A. (2001). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma VI. Gelişim psikolojisi araştırmalarında etik standartlar ve tartışılan sorunlar. Türk Psikoloji Dergisi, 16 (47): 71-78. • Kumru, A. (2001). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma VII. Çocuklarla çalışan psikologlar için etik standartlar. Türk Psikoloji Dergisi, 16 (48): 87-91.
8) Developmental Psychology 2 • Page, A.Z. (2004). Çocuk cinsel istismarı: cinsel istismara neden olan etkenler ve cinsel istismarın çocuklar üzerindeki etkileri. Türk Psikoloji Yazıları, 7(13),103-113.
9) Industrial and Organizational Psychology • Kepir-Sinangil, H., Telman, N. (1994). Endüstri/örgüt psikolojisi bilim dalına ilişkin ahlaki (etik) kurallar ve Türkiye’deki uygulamalar. Psikiyatri, Psikoloji ve Psikofarmakoloji Dergisi (3P), 2 (ek sayı 2): 59-60. • Aycan, Z. (1998). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma II. Endüstri ve örgüt psikolojisi alanında etik uygulamalar. Türk Psikoloji Dergisi, 13 (42): 47-50.
10) Health Psychology • Bostan, S. (2012). Hasta hakları ihlallerinin nedenleri. Sağlık Bakanlığı Web yayını. http://sbu.saglik.gov.tr/hastahaklari/ihlalnedenleri.htm • Kaymakcı, M. (2012). Hasta Hakları ve sorumlulukları. Sağlık Bakanlığı Web Yayını. http://sbu.saglik.gov.tr/hastahaklari/haksor.htm
11) Forensic Psychology • Durak, M., Demir, G., Şenol, E. (2002). Türkiye’de psikoloji uygulama, araştırma ve yayınlarında etik ilkeler: Tartışma IX. Adli psikologlar için etik ilkeler ve standartlar. Türk Psikoloji Dergisi, 17 (50): 93-102. • Akdaş, A., Oral, G. (2006). Akademik bir disiplin ve uygulama alanı olarak adli psikoloji. Türk Psikoloji Yazıları,9 (17),71-90. • Hasta, D. (2002). Adli psikolojide kişilik değerlendirmesine ilişkin etik konular. Türk Psikoloji Bülteni,26-27: 61-66. • Sinici, E. (2010). Adli Psikolojide Etik Kurallar. Dirim Tıp Gazetesi, 85(1): 35-39.
12) All topics covered in the course for 11 weeks Do the necessary readings for the next lesson
13) Ethics Committee Application Process Ethics Committee Sample Application Preparation
14) Evaluation of TPD Code of Ethics Real-Life Examples • Dağ, İ. (2007). ABD’de Psikologların Çalışmalarında Etik Sorun Yaşanmış Vaka Örnekleri (Koocher ve Keith-Spiegel, 1998’den). Türk Psikoloji Bülteni, 41: 33-50
15) All topics covered in the course for 14 weeks Revision

Sources

Course Notes / Textbooks: Korkut, Y. (2014). Psikologlar İçin Etik Öğretim El Kitabı. Ankara: TPD Yayınları.
References: Korkut, Y. (2014). Psikologlar İçin Etik Öğretim El Kitabı. Ankara: TPD Yayınları.

Course-Program Learning Outcome Relationship

Learning Outcomes

1

2

3

4

5

6

7

Program Outcomes
1) Graduates acquire profound knowledge about the basic theories of psychology and gain the ability to use this equipment effectively on the field
2) With the readings and discussions included in the department courses, our students graduate as individuals who can think critically, question and express their opinion in the professional and social fields.
3) Graduates gain a strong background in research and practice with the methodology education they receive.
4) Since thirty percent of the courses are taught in English, our graduates acquire a proficiency in reading, speaking and writing in English.
5) Students graduate as individuals who are able to follow and willing to contribute to the developments in the field.
6) Students will graduate with the awareness of the ethical concerns that are crucial to have while working in the field and in academia.

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Graduates acquire profound knowledge about the basic theories of psychology and gain the ability to use this equipment effectively on the field 4
2) With the readings and discussions included in the department courses, our students graduate as individuals who can think critically, question and express their opinion in the professional and social fields. 5
3) Graduates gain a strong background in research and practice with the methodology education they receive. 3
4) Since thirty percent of the courses are taught in English, our graduates acquire a proficiency in reading, speaking and writing in English. 5
5) Students graduate as individuals who are able to follow and willing to contribute to the developments in the field. 5
6) Students will graduate with the awareness of the ethical concerns that are crucial to have while working in the field and in academia. 5

Learning Activity and Teaching Methods

Expression
Lesson
Reading

Assessment & Grading Methods and Criteria

Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing)

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Midterms 1 % 40
Final 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

Workload and ECTS Credit Grading

Activities Number of Activities Duration (Hours) Workload
Course Hours 14 3 42
Study Hours Out of Class 14 10 140
Midterms 1 2 2
Final 1 2 2
Total Workload 186