Week |
Subject |
Related Preparation |
1) |
Introduction |
Syllabus |
2) |
Migration Processes |
Tekeli; İ. (2007). “Türkiye’nin Göç Tarihindeki Değişik Kategoriler”, Kökler ve Yollar- Türkiye’de Göç Süreçleri (447–474) içinde, (Der. Ayhan Kaya, Bahar Şahin), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi. |
3) |
Nation Extreme |
Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. Azat Zana Gündoğan, Can Nacar). İstanbul: Bağlam. |
4) |
Integration and Migration |
M. Murat Erdoğan Türkiye'deki Suriyeliler - Toplumsal Kabul ve Uyum. Editör: Cem Tüzün. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
5) |
Migration and Culture |
Chambers, I..Göç, Kültür, Kimlik, (Çev. İsmail Türkmen, Mehmet Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı. 2005 |
6) |
Internal Migration: Different Types of Migration |
Mübeccel Kıray
İpek, N. (1999). Rumeli’nden Anadolu’ya Türk Göçleri 1877-1890. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
İpek, N. (2000). Mübadele ve Samsun. Ankara: Türk Tarih Kurumu Yayınları.
|
7) |
MIDTERM |
Lecture notes |
8) |
International migration |
Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. Azat Zana Gündoğan, Can Nacar). İstanbul: Bağlam. |
9) |
Diaspora |
Kaya, Ayhan.Türkiye'de Çerkesler Diyasporada Geleneğin Yeniden İcadı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
10) |
European Union and Migration |
Gündüz Vassaf. Daha Sesimizi Duyuramadık. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. İlk Baskı Yılı: 1983 |
11) |
Immigration and Nation states |
Brubaker, W. R. ( “Fransa ve Almanya’da Göç, Vatandaşlık ve Ulus- Devlet: Karşılaştırmalı Bir Tarihsel Çözümleme”, A. Kadıoğlu (ed.) Vatandaşlığın Dönüşümü-Üyelikten Haklara (55–91) içinde, İstanbul: Metis. 2008. |
12) |
Migration and social class movements |
İÇ DUYGU, Ahmet ve diğerleri Türkiye’de İçgöç Ve İçgöçün İşçi Hareketlerine Etkisi, İstanbul: Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları(1998) |
13) |
Migration and social class movements |
İÇ DUYGU, Ahmet ve diğerleri Türkiye’de İçgöç Ve İçgöçün İşçi Hareketlerine Etkisi, İstanbul: Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları(1998) |
14) |
Evaluation |
All Documents |
Course Notes / Textbooks: |
Chambers, I. (2005). Göç, Kültür, Kimlik, (Çev. İsmail Türkmen, Mehmet
Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı.
|
References: |
Güler, M. Okyanusun Ötesinde Huzur Ofset, İstanbul, 2004.
ABADAN, Nermin Unat (2002). Bitmeyen Göç / Konuk İşçilikten Ulus Ötesi Yurttaşlığa, İstanbul:İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları
İÇDUYGU, Ahmet ve diğerleri (1998) Türkiye’de İçgöç Ve İçgöçün İşçi Hareketlerine Etkisi, İstanbul: Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı Yayınları
Brubaker, W. R. (2008). “Fransa ve Almanya’da Göç, Vatandaşlık ve Ulus- Devlet: Karşılaştırmalı Bir Tarihsel Çözümleme”, A. Kadıoğlu (ed.) Vatandaşlığın Dönüşümü-Üyelikten Haklara (55–91) içinde, İstanbul: Metis
Chambers, I. (2005). Göç, Kültür, Kimlik, (Çev. İsmail Türkmen, Mehmet
Beşikçi), İstanbul: Ayrıntı.
Çağaptay, S. (2007). “Türklüğe Geçiş: Modern Türkiye’de Göç ve Din”. Vatandaşlık ve Etnik Çatışma: Ulus-Devletin Sorgulanması (86–111) içinde,(Haz. Haldun Gülalp), İstanbul: Metis.
Faist, T. (2003). Uluslararası Göç ve Ulusaşırı Toplumsal Alanlar. (Çev. Azat Zana Gündoğan, Can Nacar). İstanbul: Bağlam.
Tekeli; İ. (2007). “Türkiye’nin Göç Tarihindeki Değişik Kategoriler”, Kökler ve Yollar- Türkiye’de Göç Süreçleri (447–474) içinde, (Der. Ayhan Kaya, Bahar Şahin), İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
|
|
Program Outcomes |
Level of Contribution |
1) |
Gains the ability to interpret social developments with the theoretical knowledge that is acquired and a critical perspective. |
5 |
2) |
Has knowledge about other disciplines and is open to lifelong learning to be able to success interdisciplinary work. |
5 |
3) |
Has the ability to observe social, scientific and ethical values in the stages of data collection, interpretation and announcement while conducting research in the field. |
|
4) |
Graduates with a good knowledge of at least one foreign language and one foreign language at the entry level. |
|
5) |
Gains a professional perspective with good observation ability and empathy. |
|
6) |
Gains the ability to collect local, national and international data and conduct research in the field of social science. |
|
7) |
Can make explanations to expert or non-expert audiences about their field or social issues, inform them and convey their thoughts, problems and solutions clearly in written and oral form. |
|
8) |
Adopts various internship programs and applied studies. |
|
9) |
Gains knowledge to work as a researcher, consultant or expert in the public or private sector. |
|
10) |
Complies with the ethical rules accepted and encouraged by TÜBİTAK, YÖK and TÜBA and universal science within the context of research, and education. |
5 |