MASC110 Local Cuisines Practice IIstanbul Okan UniversityDegree Programs CulinaryGeneral Information For StudentsDiploma SupplementErasmus Policy StatementNational Qualifications
Culinary
Associate TR-NQF-HE: Level 5 QF-EHEA: Short Cycle EQF-LLL: Level 5

General course introduction information

Course Code: MASC110
Course Name: Local Cuisines Practice I
Course Semester: Spring
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
4 0 4 7
Language of instruction: TR
Course Requisites:
Does the Course Require Work Experience?: No
Type of course: Compulsory
Course Level:
Associate TR-NQF-HE:5. Master`s Degree QF-EHEA:Short Cycle EQF-LLL:5. Master`s Degree
Mode of Delivery: Face to face
Course Coordinator : Öğr.Gör. CANSU İZGİ AYDIN
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. BİLGE DİLARA DOKUZCAN CİNGÜ
Course Assistants:

Course Objective and Content

Course Objectives: Geographical, climatic and agricultural characteristics of these two regions with both different cultural richness, as well as the examples of food in the kitchen by doing the actual examples of the students to introduce our cultural wealth, to teach.
Course Content: To enable students to produce the selected dishes of our Karadeniz (Marmara) and İç Anadolu Regions in the kitchen in each lesson, by examining the local climate, foodstuffs, cooking techniques, migration phenomenon, tribal characteristics and belief structures that shape the food culture of them and also knowing the culture that gave birth to these dishes.

Learning Outcomes

The students who have succeeded in this course;
Learning Outcomes
1 - Knowledge
Theoretical - Conceptual
1) Understanding regional differences
2 - Skills
Cognitive - Practical
1) knowledge of the underlying cultural differences
3 - Competences
Communication and Social Competence
Learning Competence
1) Learning is done of the area's local food
Field Specific Competence
1) Calculation of the production cost of the prescription to eat
Competence to Work Independently and Take Responsibility

Lesson Plan

Week Subject Related Preparation
1)
2) • Çatal Aşı • Ankara Tava • Hasude Tatlısı
3) • Toyga Çorbası • Niğde Tavası • Kastamonu Pilavı
4) • Mısır Ekmeği • Hamsili Pilav • Hamsi Tava • Akçabat köfte • Karalahana sarması • Mısır Çorbası
5) • Arap aşı • Fasulye Dıblesi • Herle Tatlısı
6) • Kuymak • Fasulye Turşu Kavurması • Hoşmerim
7) • Bamya • Sebzeli Bulgur Pilavı • Fırında Çömlek eti
8) Mid-term
9) • Kayseri Mantısı • Kadınbudu Köfte • Mantı sosları ve patates Püresi
10) • Şereflikoçhisar Usulü Bulgur Pilavı • Sirkeli Cacık • Nohutlu Yahni
11) • Mengen Pilavı • Abant Usulü Kuz Kebabı • Mengen Çorbası • Tirit • Beddam Mancar Yemeği • Fesleğenli Gözleme
12) • Tıpış Köftesi • Domatesli Pilav • Çiğ Börek
13) • Tokat Kebabı • Lor Dolması • Tatlı Çorba
14) • Testi Kebabı • Yoğurtlu Akşehir Çorbası • Aşıran Pilavı

Sources

Course Notes / Textbooks: Yöresel Mutfağımız Deniz Gürsoy /Oğlak Yayınları.
Tiridine Tiridine Suyuna da Bandım Deniz Gürsoy /Oğlak Yayınları
M. Faruk Bayrak, Karadeniz Yemekleri, Alfa Yayınları, İstanbul, 2015,
M. Faruk Bayrak, İç Anadolu Yemekleri, Alfa Yayınları, İstanbul, 2015,
Öğrencilere her der öncesinde, o derste uygulanacak reçeteler dağıtılmaktadır.
References: Konuyla ilgili ileri araştırma yapmak isteyenler aşağıdaki kitaplardan faydalanabilirler ve aşağıdaki linki tıklayarak Deniz Gürsoy’un Boğaziçi Üniversitesi Kütüphanesi’ne bağışladığı yerli-yabancı 3000 gastronomi kitabına ulaşabilirler: http://seyhan.library.boun.edu.tr/ftlist
-Çıkla Fatma Çukurova Lezzetleri -Adar Gökçen Ege Lezzetleri -Koşay Z Hamit, Akile Ülkücan Türk Mutfak Kültürü Üzerine Araştırmalar -Nahya Zümrüt İl il Çorbalarımız /Türk Mutfak Kültürü Üzerine -Adar Gökcen ,Sadun Boro Mavi Turkuaz -Anonim Antakya Mutfağı/Antakya Rotary Kulübü -Artun Erman Adana Mutfak Kültürü ve Adana Yemekleri -Cimşit Fevzi Fevzi Hoca’dan Balıklarımız ve Doğal Tatları -İnaltong Tijen Tak Koluna Sepeti -Kayademir Müşerref Yanya-Ionnia Yemek ve Mezeleri -Koronyo Viki Sima Ovadya Safarad Yemekleri -Berk Edibe Ege Mutfağı -Çelik Nurettin Ege Lezzetleri -Adar Gökçen Toroslar’dan Akdeniz’e Antalya Lezzetleri -Baytok Ahmet Afyon Karahisar Mutfağı -Alphan Deniz Dina’nin Mutfağı -Aydın Turgay Aydın Sofrası -Gürkan Olcay Türkay Yöresel Turk Mutfağı -Halıcı Nevin Akdeniz Bölgesi Yemekleri - Halıcı Nevin Ege Bolgesi Yemekleri -Hamlacıbası Umit Bozcaada’nin 500 yıllık Türk-Rum Mutfağı -Somer Semih Yurdumun Yenilebilir Otları -Kamber Ufuk Geleneksel Anadolu Peynirleri -Swan Susan Türkiye’nin Peynir Hazineleri -Meze Kitabı Deniz Gürsoy - Tok Karnına Dokuz Topak Köfte Deniz Gürsoy - Midenin Cilası Çorba Deniz Gürsoy

Course-Program Learning Outcome Relationship

Learning Outcomes

1

2

3

4

Program Outcomes
1) Graduated students from culinary education program, while working in a kitchen can take responsibility personal or in group, cominicate with other employee, resolve the problems by using qualitative and quantitative data.
2) Calculates the calorie and nutritional value of the foods
3) Arranges, apply and controls the menu
4) İçecek çeşitlerini tanır, şarap sunumu yapar.
5) Knows and makes pastry.
6) Toplu yemek organizasyonlarında (catering,restoran,hotel) görev yapar. Yiyecek üretimi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirebilir.

Course - Learning Outcome Relationship

No Effect 1 Lowest 2 Low 3 Average 4 High 5 Highest
           
Program Outcomes Level of Contribution
1) Graduated students from culinary education program, while working in a kitchen can take responsibility personal or in group, cominicate with other employee, resolve the problems by using qualitative and quantitative data. 5
2) Calculates the calorie and nutritional value of the foods 5
3) Arranges, apply and controls the menu 5
4) İçecek çeşitlerini tanır, şarap sunumu yapar. 5
5) Knows and makes pastry. 5
6) Toplu yemek organizasyonlarında (catering,restoran,hotel) görev yapar. Yiyecek üretimi alanında iş sağlığı ve güvenliği, yiyecek hijyeni ve güvenliği ile genel iş pratiğinde en iyi uygulamaları gerçekleştirebilir. 5

Learning Activity and Teaching Methods

Field Study
Expression
Individual study and homework
Lesson
Group study and homework
Lab
Homework
Q&A / Discussion

Assessment & Grading Methods and Criteria

Written Exam (Open-ended questions, multiple choice, true-false, matching, fill in the blanks, sequencing)
Oral Examination
Homework
Application
Observation
Individual Project
Group project

Assessment & Grading

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Attendance 1 % 5
Application 1 % 10
Midterms 1 % 25
Final 1 % 60
total % 100
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 40
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 60
total % 100

Workload and ECTS Credit Grading

Activities Number of Activities Workload
Course Hours 13 52
Application 13 39
Study Hours Out of Class 15 72
Presentations / Seminar 4 20
Midterms 1 10
Final 1 10
Total Workload 203